Regeringstoppen freder seminarium under debat på Skivemødet

Der var både konkrete politiske løfter og vidtløftige ambitioner, da Skivemødet samlede toppolitikere og meningsdannere til to dage med politiske samtaler i weekenden.

Statsminister Mette Frederiksen ønsker at bevare læreruddannelsen i Skive, fortalte hun på Skivemødet i weekenden.

Hvordan skaber vi et Danmark i bedre balance?

Det var det overordnede tema, da toppolitikere og meningsdannere fredag og lørdag drog til Skivemødet på Strandtangen i Skive for at tale og debattere om de udfordringer og muligheder, som et liv uden for de store byer giver.

Det er Branding Skiveegnen, der med støtte fra Skive Kommune, står bag Skivemødet, der i år blandt andet havde fokus på, hvordan man gør det attraktivt for unge mennesker at bosætte sig og stifte familie i vandkantkommunerne.

Derfor høstede regeringstoppen også et massivt bifald fra hjemmepublikummet, da både Venstres formand, forsvarsminister Troels Lund Poulsen, og Moderaternes formand, udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen, under partilederdebatten fredede det lukningstruede Skive Seminarium.

Direkte adspurgt om skibonitterne kan regne med, at læreruddannelsen bevares i Skive svarede Troels Lund Poulsen:

- Det tror jeg godt, de kan.

Og Lars Løkke Rasmussen supplerede:

- Vi står til at komme til at mangle 13.000 lærere i 2030. Der skal uddannes flere lærere. Vi skal have Skive op. Derfor skal seminariet i Skive ikke lukkes, sagde udenrigsministeren.

Senere samme dag satte statsminister Mette Frederiksen trumf på og erklærede også sin støtte til seminariet i Skive.

Pladsmangel på ægte folkemøde
Dermed havde mange af de fremmødte fået den politiske håndsrækning, som de var kommet efter, men debatterne fortsatte, og det samme gjorde tilstrømningen af mennesker, fortæller Bo Sundroos, formand for Branding Skiveegnen.

- Skivemødet er jo et ægte folkemøde – ikke bare en fætter-kusine-fest for lobbyister, politikere og erhvervsfolk. Det er et møde, hvor helt almindelige mennesker møder op for at deltage i en politisk samtale om et emne, der ligger dem på sinde. Sidste år estimerede vi, at der var omkring 10.000 mennesker igennem teltene – og i år var der markant flere. Det er lykkedes os at skabe en politisk festival med et relevant tema, som bliver ved med at tiltrække mennesker fra nær og fjern, siger Bo Sundroos.

Interessen har dog givet mødet en udfordring.

- Vi må erkende, at teltet, der rummer vores hovedscene, er ved at være for småt. Der har ikke været mange ledige stole i løbet af de to dage, hvor debatterne har kørt, så det er en positiv udfordring, som vi er nødt til at forholde os til næste år, siger han.

Branding Skiveegnen vil nu bruge de kommende måneder på at evaluere mødet, og så skal man i gang med at planlægge næste år samtaler.

- Så længe der er ubalance i Danmark, vil temaet på Skivemødet også være ’Danmark i balance’. Til gengæld er vi i en proces, hvor vi taler om, hvorvidt navnet skal laves om. For Skivemødet finder sted i Skive, men debatterne vedrører hele landet, så det skal måske også afspejle sig i navnet, siger Bo Sundroos.

Links

Skivemødet er to dage med samtaler og meningsudvekslinger. Med den brede vifte af samtaler vil der være noget for alle. Skivemødet er et talerør for at få et ”Danmark i balance”, som skal sætte Midt- og Vestjylland på mediernes landkort og skabe opmærksomhed om alt det positive, der udgår herfra. Det være sig nye initiativer inden for erhverv, bæredygtighed, kultur og oplevelser, såvel som de muligheder, der knytter sig til et liv i uden for ringgaden.