3F

3F: Hvornår stopper klagesangen fra dansk erhvervsliv

Konditallet for dansk økonomi burde føre til eftertænksomhed hos dansk erhvervsliv og stoppe kravet om nye reformer.

Joachim Rode 3F

Endnu en gang overrasker tilstanden på Danmarks økonomi tidligere forventninger. Det viser sig, at det vi populært sagt kan kalde ”konditallet” for dansk økonomi er markant højere, end vi gik og troede.

- Det er da vældigt positivt, at dansk økonomi står så stærkt og endda markant stærkere end der tidligere er forudsagt. Men det er da besynderligt, at på trods af den vilde fremgang som beskæftigelsen og økonomien har haft de sidste par år, er det stadig den samme klagesang om nye reformer, vi hører fra dansk erhvervsliv, siger Henning Overgaard, forbundsformand i 3F.

Siden 2013 er der ikke lavet nye store reformer, men alligevel er beskæftigelsen blevet ved med at overraske og slå rekord på rekord. Alene i de to første måneder i 2024 er 9.500 personer kommet i beskæftigelse.

- De nye tal afspejler, at grænserne på vores arbejdsmarked rykker sig op ad, når det går godt i dansk økonomi, og der er pres på arbejdsmarkedet. Vores arbejdsmarked er de senere år blevet udvidet markant. Både af indvandrere og svage grupper, der er kommet i beskæftigelse. Af ældre der bliver længere og længere på arbejdsmarkedet og af den udenlandske arbejdskraft, der er strømmet til landet. Man skulle tro, at det ville stoppe erhvervslivet i at råbe om mangel på arbejdskraft og nye reformer, siger Henning Overgaard.

- I stedet for nye reformer burde vi se på, hvordan vi kan sikre velfærden og velstanden for den almindelige lønmodtager, som om nogen har bidraget til de voksende overskud og de grønne tal på bundlinjen. Den danske arbejder er produktiv og arbejder meget. Det er det hårde arbejde, vi ser resultatet af og som fortjener anerkendelse. Der er masser af penge til at investere i velfærden, så den følger med tiden, og ikke mindst til at sikre en bedre og værdig tilbagetrækning til dem, som har bidraget siden de som 16-årige kom på arbejdsmarkedet og har knoklet et helt arbejdsliv, siger Henning Overgaard.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

Følg pressemeddelelser fra 3F

Flere pressemeddelelser fra 3F

3F-ros til forslag om at styrke ”Arne-pension”1.5.2024 08:22:48 CEST | Pressemeddelelse

Forbundsformand Henning Overgaard er meget positiv over for forslaget fra SF og Enhedslisten om at styrke retten til tidlig pension, så flere vil kunne få denne ret og på bedre vilkår: ”Stor ros til forslagene fra SF og Enhedslisten, hvor prioritet nummer 1 er at få boltet ”Arne-pension” fast til den pensionsalder, vi har i dag. Dermed skal retten til tidlig pension udvides i samme takt, som pensionsalderen kommer til at stige.” Den politiske aftale om, at pensionsalderen skal løftes i takt med den gennemsnitlige levealder, har tydelig social slagside, fordi der både er en markant social ulighed i levealder og antallet af senior-år uden alvorlige og begrænsende helbredsproblemer. De to partier foreslår, at aftalepartierne bag retten til tidlig pension allerede nu går i gang med den aftalte evaluering af ordningen. SF og Enhedslisten ønsker i den forbindelse at styrke finansieringen af ordningen med 1 mia. kr., bl.a. til brug for en højere ydelse til de danskere, der vælger at gøre brug