3F: Godt nyt for danske og udenlandske kolleger

Det er glædeligt, at regeringen nu vil styrke bekæmpelsen af social dumping. Alt for længe har kreative kriminelle haft frit spil til at fuske og udnytte udenlandske lønmodtagere.

3F's forbundsformand, Henning Overgaard.
3F's forbundsformand, Henning Overgaard. Joachim Rode 3F

Det glæder 3F’s forbundsformand, Henning Overgaard, at beskæftigelsesminister, Ane Halsboe-Jørgensen, nu har indkaldt Folketingets partier til forhandlinger om en ny politisk aftale om social dumping.

- Det er en god nyhed og ganske fornuftigt, at beskæftigelsesministeren indkalder til forhandlinger om en aftale med vidtgående sanktioner overfor social dumping. Det er der virkelig behov for derude, hvor vi desværre ser en stor kreativitet og opfindsomhed, når det kommer til at omgå love og regler og udnytte andre mennesker til billig arbejdskraft, siger Henning Overgaard, forbundsformand i 3F.

3F var senest ude i sidste uge og efterlyse mere politisk handling i bekæmpelsen af arbejdskriminalitet.

- Det lyder ganske positivt, når beskæftigelsesministeren lægger op til, at en ny aftale skal indeholde vidtgående sanktioner, bøder og skærpet kontrol. I 3F håber vi, at Folketingets partier kan nå til enighed uden, at det slækker på tyngden af de nye sanktioner, siger Henning Overgaard.

Står det til 3F, er der flere konkrete tiltag, som vil give en ny aftale ordentlig slagkraft overfor de kriminelle på arbejdsmarkedet.

- I 3F ser vi gerne, at man udelukker virksomheder, der begår social dumping, herunder blacklistning ved kommende udbud. Alt for ofte får virksomheder med en kedelig historik opgaver på offentlige byggerier. Dertil skal der være et opgør med falske selvstændige indenfor byggebranchen og kurer- og budbranchen. Og der er brug for et permanent og markant løft af økonomien til indsatsen mod social dumping, siger Henning Overgaard, om de tre tiltag, som han håber finder vej ind til forhandlingerne.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

3F-ros til forslag om at styrke ”Arne-pension”1.5.2024 08:22:48 CEST | Pressemeddelelse

Forbundsformand Henning Overgaard er meget positiv over for forslaget fra SF og Enhedslisten om at styrke retten til tidlig pension, så flere vil kunne få denne ret og på bedre vilkår: ”Stor ros til forslagene fra SF og Enhedslisten, hvor prioritet nummer 1 er at få boltet ”Arne-pension” fast til den pensionsalder, vi har i dag. Dermed skal retten til tidlig pension udvides i samme takt, som pensionsalderen kommer til at stige.” Den politiske aftale om, at pensionsalderen skal løftes i takt med den gennemsnitlige levealder, har tydelig social slagside, fordi der både er en markant social ulighed i levealder og antallet af senior-år uden alvorlige og begrænsende helbredsproblemer. De to partier foreslår, at aftalepartierne bag retten til tidlig pension allerede nu går i gang med den aftalte evaluering af ordningen. SF og Enhedslisten ønsker i den forbindelse at styrke finansieringen af ordningen med 1 mia. kr., bl.a. til brug for en højere ydelse til de danskere, der vælger at gøre brug

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm