Dom i hjertesvigt-sag: Et spark til mennesker, der allerede ligger ned

Vestre Landsret har afgjort, at arbejdsgiveren ikke skal stå til ansvar for at give Hanne Simonsen hjertesvigt ved at råbe ad hende. En dom, der hiver tæppet væk under pressede medarbejdere over hele landet, og som ikke bør stå uimodsagt, mener HK.

HK's næstformand Mads Samsing er meget utilfreds med Landsrettens dom i dag.

Fredag blev en sort dag i Vestre Landsret for arbejdsskadesramte overalt i Danmark. Retten afgjorde, at HK-medlem Hanne Simonsens tidligere arbejdsplads ikke skal vedkende sig deres ansvar for det hjertesvigt, hun fik af at blive råbt ad af sin chef. Dermed kan hun ikke få erstatning, hvis skaden har langvarige konsekvenser.

-Vi er ekstremt utilfredse med rettens afgørelse i dag. Det er et spark til mennesker, der allerede ligger ned efter at have været udsat for et umenneskeligt psykisk hårdt arbejdsmiljø, siger HK’s næstformand, Mads Samsing, og fortsætter:

- Sagen er principiel for os i HK. Dommen signalerer, at man som arbejdsgiver kan snige sig uden om at tage det langsigtede ansvar for den skade, man har påført sine medarbejdere ved at betale for svie og smerte, og det mener vi er helt grotesk. Det stopper ikke her for os.

Med HK’s hjælp fik Hanne byrettens ord for, at det var chefens overfusning via telefon, der i sin tid gav hende hjertesvigt. For det betalte arbejdsgiveren et beløb for ”svie og smerte” og forsøgte derved at undgå en retssag om ansvar. Arbejdsgivers argument er, at når der ikke længere er et økonomisk krav, har HK og Hanne ikke nogen grund til at køre en retssag om ansvar. For Hanne og HK er netop det, at arbejdsgiver tager ansvar helt centralt, og derfor har HK taget sagen til landsretten. Desværre stillede retten sig i dag på arbejdsgivers side.

- Dommen betyder, at man som arbejdsgiver ikke skal stå til ansvar, hvis det fulde omfang af en skade først viser sig senere. Retten siger, at du som arbejdsgiver kan snige dig udenom ved at give en her-og-nu kompensation til medarbejdere. Det er rigtig dårlige nyheder for alle med en psykisk arbejdsskade, hvor konsekvenserne af skaden kan vise sig flere år bagefter. De står nu med et kæmpe hul i det sikkerhedsnet, som erstatningsansvarsloven skulle være for dem, siger Mads Samsing.

Sagen er ikke slut for HK

Selvom Vestre Landsret ikke dømte til fordel for Hanne og HK i dag, så kaster man ikke automatisk håndklædet i ringen hos HK.

Den kommende tid vil man i HK nærstudere Vestre Landsrets dom sammen med Hanne og se, hvad der kan være af mulige skridt

- Vi skal se på vores muligheder nu. Jeg vil ikke udelukke, at vi forsøger at få tilladelse til at få sagen for højesteret. Uanset hvad stopper vi aldrig med at kæmpe for, at arbejdsgiverne skal tage ansvar for deres medarbejdere, heller ikke hvis det kræver en tur forbi Højesteret, siger Mads Samsing.