Lekolar A/S

LEKOLAR GROUP ERHVERVER HOLLANDSKE HEUTINK

Den nordiske koncern Lekolar Group, som er markedsledende inden for indretning af læringsmiljøer samt kreative- og pædagogiske produkter til børneinstitutioner og skoler, har indgået aftale om sammenlægning med den hollandske markedsleder inden for pædagogiske læringsprodukter, Heutink. Som følge af handlen bliver Heutink en del af Lekolar Group, men vil fortsat operere som et separat selskab og derved bevare sit stærke brand. Med sammenlægningen af Lekolar og Heutink etablerer Lekolar Group sig som den mest altomfattende platform inden for kreative og pædagogiske produkter på det europæiske marked.

Lekolar Group har indgået en aftale om at erhverve Heutink, den førende leverandør læringsmaterialer, krea­tive produkter og møbler på det hollandske uddannelsesmarked. Virksomheden Heutink, med mere end 100 års ekspertise inden for uddannelse, har base i Nijverdal, Holland. Ud over sin stærke tilstedeværelse på det hollandske marked supporterer Heutink over 80 lande globalt med sine ikoniske indlærings­brands Nienhuis Montessori og Educo.

­Samarbejdet med Heutink repræsenterer en stor milepæl på vej mod vores ambition om at blive den primære euro­ pæiske leverandør af inspirerende og bæredygtige løsninger til kreativitet, leg og indlæring. Heutink er markeds­ ledende i Holland med dybdegående pædagogisk indsigt, sublime produkter, innovation og højt iværksætterdrive. Lekolar og Heutink deler en fælles passion for at understøtte lærere og pædagoger med nøje udvalgte produkter, som får børn og unge til at blomstre i lysten til at lære. Vi deler også samme høje ambitioner inden for bæredygtighed, kvalitet og sikkerhed. Sammen, ved at udnytte vores fælles styrker, kan vi skabe uovertruffen værdi for kunderne, siger David Persson, CEO i Lekolar Group.

Heutink vil fortsætte med at operere under sit velrenommerede navn og stærke identitet som en separat forretningsenhed i Lekolar Group under ledelse af administrerende direktør Henk Fokke. Heutinks domicil og logistikcenter vil forblive i Nijverdal, Holland. Med den afsluttede handel vil Heutink­familien blive en betydelig minoritetsejer i Lekolar Group, og Daniel de Jonge, kommerciel direktør i Heutink, indtræder som bestyrelsesmedlem i Lekolar Group.

• Det er vores ønske at sikre Heutinks og vores medarbejderes fremtid i de næste 100 år. Vi er overbeviste om, at vi har fundet en ligesindet partner i Lekolar, der kan gøre dette muligt, siger Henk Fokke, CEO i Heutink.
  • Siden begyndelsen af Heutink har vores mission været at give så mange børn som muligt de bedste ind­ læringsmaterialer og fremme ligeværdige uddannelsesmuligheder. Ved at slå os sammen med Lekolar bliver vores rækkevidde endnu større, og sammen tager vi det næste skridt mod at opfylde denne mission, siger Jessica Heutink, ejer af Heutink.

Transaktionen forventes afsluttet i sommeren 2024 efter godkendelse fra myndighederne.

Om Lekolar Group

Lekolar Group, som har hovedkontor i Sverige, er nordisk markedsleder inden for kreative og pædagogiske produkter. Under en fælles mission om at vække passionen for at skabe og glæden ved at lære, driver Lekolar Group samlet tre forretningsenheder:

• Lekolar ­ Nordisk markedsleder inden for leg­ og læringsmaterialer samt indretning af læringsmiljøer til dagtilbud og uddannelsesinstitutioner (B2E)
  • Panduro – Nordisk markedsleder inden for kreative kunst­, hobby­ og designhåndværksprodukter samt leverandør til Benelux­forhandlerkanaler (B2C)
  • Playbox ­ Førende producent og grossist af kreative kunst­ og hobbymaterialer (B2B)

I 2023 udgjorde virksomhedens omsætning ca. 260 mio. euro. Siden 2017 har Nalka Invest AB været ma­ joritetsejer af virksomheden.

Læs mere på www.lekolargroup.com

Om Heutink

Heutink, et familieejet firma med base i Nijverdal, driver international virksomhed med et altomspændende sortiment af læringsprodukter til dagtilbud og uddannelsesinstitutioner samt til privatforbrugere. Heutinks mission er at understøtte det bedste i hvert barn med hensyn til indlæring og udvikling. Heutink rådgiver, støtter og inspirerer lærere til at træffe de rette valg med hensyn til undervisningsmetoder, kreative, legende og udviklingsmæssige materialer, møbler og IT­løsninger. Derudover er Heutink verdensførende inden for Montessori­materialer, som produceres på eget produktionssted i Sri Lanka. Heutinks egne Educo­produkter sælges i over 80 lande.

Virksomheden genererer en omsætning på 235 mio. euro og beskæftiger 740 medarbejdere.

Læs mere på www.heutink.nl

Følg pressemeddelelser fra Lekolar A/S