Kron Kommunikation

Feskekörka – en nyrenoveret madklassiker genåbner i Gøteborg

Del

Göteborgs fiske- og skaldyrstempel, Feskekörka, genåbner 16. maj efter næsten fire års gennemgribende renovering til over 75 millioner kroner. De besøgende i fiskehallen bliver mødt af en helt ny, lysere, luftigere og mere moderne oplevelse, hvor fire nye restauranter og barer byder gæsterne velkommen. Blandt nyhederne er en udendørsservering ved kanalen med 200 siddepladser, der bliver én af Gøteborgs største udendørs terrasser. 

16. maj genåbner Feskekörka efter en gennembribende renovering.
16. maj genåbner Feskekörka efter en gennembribende renovering. Foto Markus Esselmark Må bruges i media

Man skulle tro, at de var religiøse omkring fisk i Gøteborg, siden de har en Feskekörka, altså en fiskekirke på gøteborgsdialekt, og det er ikke langt fra sandheden i Sverige næststørste by, som er kendt for nogle af de bedste råvarer inden for fisk og skaldyr. Den gamle markedshal fra 1874 genåbner nu med et moderne udtryk, og flere af de originale dele af bygningen er kommet frem i lyset igen. 

”Med de nye restauranter og mange flere siddepladser bliver Feskekörka et levende samlingspunkt for byen og noget, man skal opleve som besøgende. Vi holder åbent alle dage hele året rundt, og alle skal føle sig velkomne til at nyde lækker mad fra havet, et godt glas og den smukke bygning. Feskekörkan bliver igen en vigtig del af livet og attraktionen ved Gøteborg. Vi ser nu frem til den første sommer med den nye udendørsservering, der er hyggeligt placeret ved vandet,” siger Emelie Feuk, salgsdirektør, Feskekörka. 

Restauranter, barer og en 28 meter lang fiskedisk

De nye restauranter byder på mad fra havet i tapasformat, der bliver en østerskiosk, streetfood, klassisk husmandsmad og mere elegante serveringer. Der er åbent både til frokost og til a la carte om aftenen. Til maden serveres veludvalgte vine, lokale øl og cocktails. Fiskehandleren sørger for det bedste fra havet ved den 28 meter lange fiskedisk.

Feskekörkas historie - ikonisk bygning fylder 150 år

Feskekôrka er én af Gøteborgs mest ikoniske bygninger, og i år fylder den fredede bygning 150 år. Til den runde dag er den nu blevet renoveret og teknisk opgraderet for at imødekomme nutidens og fremtidens krav. Der er lagt stor vægt på at bevare den oprindelige byggestil og det historiske udseende. Tømmeret, der er brugt til renoveringen af pælene, er omkring 180 år gammelt, dvs. ældre end den originale bygning. 200 stålpæle er blevet brugt til at forstærke kælderen for at forhindre bygningen i at glide ned i kanalen. 

Fiskesalget foregik i gamle dage på kajen langs Gøteborgs kanaler. I 1870 mente man, at Gøteborgs fiskemarked var for uhygiejnisk, og derfor besluttede man at bygge en markedshal. Bygningen stod klar i 1874, og de lokale omdøbte den hurtigt til Feskekörka. Arkitekten, Victor von Gegerfelt, var inspireret af nordiske stavkirker og nygotisk arkitektur med spidsbuede vinduer og en konstruktion uden skillevægge eller søjler. Da bygningen blev fredet i 2013, lagde man vægt på det karakteristiske arkitektoniske udtryk, dens vigtige rolle i bybilledet og den ikoniske status, den har for Gøteborg. 

Læs mere om Feskekörka

Om Gøteborg

Gøteborg blev grundlagt i 1621, og er Sveriges andenstørste by. Byen ligger ud til den svenske vestkyst – kun få timer fra Danmark. Gøteborg byder på små specialbutikker, gallerier, restauranter, caféer og hyggelige konditorier og er omgivet af en smuk skærgårdsnatur. Byen er Volvos hjemby og er blandt andet kendt for Liseberg – Nordens største forlystelsespark – samt sit meget omfattende kulturliv. Byen er ofte vært for større arrangementer som koncerter, store sportsbegivenheder og festivaler. 
Se mere: https://www.goteborg.com.

Om Göteborg & Co.

Göteborg & Co's mission er at få flere til at opdage og vælge Gøteborg som turistdestination. Det gøres gennem et bredt samarbejde på tværs af kommunens turistaktører ved at lede og fremme udviklingen af ​​Gøteborg som en bæredygtig destination, så alle, der bor og arbejder i byen, drager fordel af en voksende turistindustri. Se mere: https://goteborgco.se.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

16. maj genåbner Feskekörka efter en gennembribende renovering.
16. maj genåbner Feskekörka efter en gennembribende renovering.
Foto Markus Esselmark Må bruges i media
Download
Feskekörkan spisepladser ved baren Foto Peter Kvarnström
Feskekörkan spisepladser ved baren Foto Peter Kvarnström
Foto Peter Kvarnström Må bruges i media
Download
Feskekörkan kig over midtergangen Foto Peter Kvarnström
Feskekörkan kig over midtergangen Foto Peter Kvarnström
Foto Peter Kvarnström Må bruges i media
Download
Feskekörkan overblik Foto Peter Kvarnström
Feskekörkan overblik Foto Peter Kvarnström
Foto Peter Kvarnström Må bruges i media
Download
Feskekörkan interiør Foto Peter Kvarnström
Feskekörkan interiør Foto Peter Kvarnström
Foto Peter Kvarnström Må bruges i media
Download
Feskekörkan spisepladser ved vinduet Foto Peter Kvarnström
Feskekörkan spisepladser ved vinduet Foto Peter Kvarnström
Foto Peter Kvarnström Må bruges i media
Download

Velkommen til Kron Kommunikation!

Kron Kommunikation er et PR- og kommunikationsbureau med base i København. Bureauet er specialiseret i PR og kommunikation for kunder i turist- og rejsebranchen - særligt med fokus på de skandinaviske turistdestinationer.

Følg pressemeddelelser fra Kron Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kron Kommunikation

Visit Valencia satser på Danmark – flere flylinjer servicerer ruterne fra både København og Billund28.10.2024 15:05:08 CET | Pressemeddelelse

Flere turistdestinationer oplever modstand mod flere turister, men i spanske Valencia ser man gerne endnu flere danske besøgende. Med flylinjer fra både København og Billund til Valencia er det nemt at besøge Spaniens tredje største by. Visit Valencia påbegynder nu en indsats for at gøre danskerne opmærksomme på byen og de mange attraktive oplevelser, den byder på. Der er allerede en positiv udvikling i gang med en stabil stigning i antallet af danske besøgende.

Danskernes egne tips skal inspirere til Gøteborg-getaway4.9.2024 14:37:24 CEST | Pressemeddelelse

Når vi rejser, vil vi helst have de gode tips fra familie, venner og bekendte til den destination, vi rejser til. Det tager Gøteborgs turistorganisation nu konsekvensen af og lancerer en kampagne, hvor danskere, der har besøgt byen, giver deres fif til alle deres landsmænd. 70 danskere har indtil videre givet deres bedste bud på, hvad man skal opleve. Det er udgangspunktet for en varieret liste af personlige favoritter.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye