Danskerne indhenter flere lånetilbud end sidste år

Danske realkreditinstitutter gav i april flere lånetilbud til virksomheder og husholdninger end for et år siden. Og det er kun anden gang på næsten halvandet år, at der er givet flere lånetilbud end året før. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark.

Virksomheder og husholdninger indhentede i april samlet set 13.208 lånetilbud hos de danske realkreditinstitutter. Det er godt 11 pct. flere end for et år siden. Lånetilbud til ejerboliger og sommerhuse står for langt den største del af stigningen.

”Næsten 16 måneder i træk har danskernes interesse for realkreditlån været nedadgående. Kun i december sidste år så vi en lille stigning på grund af en øget interesse for boligkøb før overgangen til de nye boligskatter. Men her i april var der igen flere, der indhentede et lånetilbud - dog er vi stadig på et relativt lavt niveau, hvis vi fx sammenligner med 2022,” siger Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark, og forsætter:

”Renterne er fortsat på et højere niveau end de seneste par år, og det lægger generelt en dæmper på både private og virksomheders lyst til at låne penge. Samtidig valgte mange at omlægge deres lån i løbet af 2022, og færre har gjort brug af den mulighed i 2023 og 2024. Derfor er det ikke så overraskende, at der er færre end tidligere, der indhenter et lånetilbud.”

Læs hele nyheden og hent statistik

Der er fuld fart på de digitale svindlere – alle gode ideer til at stoppe dem er i spil21.5.2024 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 udgjorde den samlede digitale svindel i Danmark 627 mio. kroner. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Nationalbank. Og netop nu ser vi mange sager om svindel i internethandlen. De kriminelle holder aldrig fri, og derfor arbejder Finans Danmarks Svindel Task Force på højtryk for at samle alle de ideer, der er til at stoppe svindlen. Task Forcen hører også gerne fra dig.