Tatovører i hele landet tusser truede dyr for naturen

Dyrene forsvinder fra naturen, men med nål og blæk bliver de foreviget på tattoo-glade danskere. Fra den 17.-24. maj kan man få tatoveret et truet dyr hos en række af landets tatovører, som donerer indtægten fra tatoveringen til WWF Verdensnaturfonden og arbejdet med verdens truede dyr.

Guldsmed på ben
Guldsmed på ben Andrea Carlberg

Tigere, gorillaer og hasselmus er blandt en lang række af kritisk truede arter. Mens dyrene er i fare for at forsvinde fra naturen for altid, kan arterne blive foreviget på huden af danskerne.

Fra den 17. til den 24. maj tatoverer en række tatovører i hele landet nemlig truede dyr og donerer indtægten fra tatoveringen til WWF Verdensnaturfonden og organisationens arbejde for at beskytte naturen og de mange truede arter. Ugen kaldes ’Vi tusser for dyrene’.

Én af tatovørerne er Andrea Carlberg fra København. Hun skal blandt andet tatovere en sortplettet blåfugl og lille gultoppet kakadue på naturglade danskere for at sætte fokus på det globale tab af biodiversitet. Beløbet fra tatoveringerne donerer Andrea Carlberg ubeskåret til WWF Verdensnaturfonden.

”Naturkrisen fylder rigtig meget hos min generation, fordi det er os, der skal overtage planeten. Jeg kan være med til at hjælpe naturen ved at bruge mine tattoo-skills. Og jeg håber, at rigtig mange tatovører og en masse danskere vil bakke op om initiativet og lade sig tusse for dyrene,” siger Andrea Carlberg.

Det er ikke første gang, Andrea Carlberg tusser for dyrene. Sidste år dedikerede den unge ildsjæl på eget initiativ én uge til verdens truede dyr, hvor hun blandt andet tatoverede hasselmus og nordatlantisk rethval. I alt donerede Andrea Carlberg 15.000 kroner til WWF Verdensnaturfonden, men med opbakning fra en række tatovører i hele landet håber hun, at det samlede beløb i år når endnu højere op.

En evig påmindelse om naturkrisen

I Danmark er knap 2.000 arter i fare for at forsvinde, mens omtrent én million arter er truet på verdensplan. Samtidig er masseblegninger af koralrev, skovrydning i Amazonas og overfiskeri med skadelige redskaber i havene blot nogle af de ødelæggelser, som naturen i hele verden udsættes for i voksende omfang.

Naturkrisen er med andre ord overalt, og den går hurtigere end nogensinde. Derfor er Jacob Fjalland, miljøfaglig direktør i WWF Verdensnaturfonden, begejstret over den store opbakning blandt danske tatovører til at sætte spot på naturens tilbagegang på en lidt utraditionel måde.

”Når man bærer en tatovering af et truet dyr, bliver man mindet om tilbagegangen for vores fantastiske arter hver eneste dag. Samtidig kan tatoveringen være med til at starte en samtale med andre om vigtigheden af at beskytte og genoprette naturen. Vi har brug for et konstant fokus på at stoppe naturens tilbagegang, hvis vi skal lykkes med at vende den til fremgang. Derfor er vi enormt glade for alle initiativer, der kan hjælpe os i WWF med at redde så meget natur og så mange arter som muligt,” siger Jacob Fjalland.

Én af de arter, som WWF arbejder for at beskytte, er leoparden. Flere leopardarter er nemlig i fare for at forsvinde fra naturen, hvoraf amurleoparden er den mest truede med kun i omegnen af 100 dyr tilbage i naturen.

For at sætte fokus på verdens truede dyr og WWF Verdensnaturfondens arbejde har influencer Signe Kragh netop fået tatoveret en leopard på sin højre underarm. Du kan se Signe Kragh blive tatoveret med sin kæreste her.

Andrea Carlberg

Om ’Vi tusser for dyrene’

Tatovører i København, Frederiksberg, Solrød Strand, Aarhus, Aalborg, Kolding, Herning og Odense deltager i 'Vi tusser for dyrene'.

Alle tatovører kan tilmelde sig, og man kan stadig nå at tilmelde sig her.

Det indsamlede beløb fra tatovørerne går til WWF Verdensnaturfondens arbejde for naturen i både Danmark og resten af verden.

Skal du under nålen i naturens tjeneste? Så find et overblik over de tilmeldte tatovører her