Influencere bryder tabuer på menstruationsturné

Menstruation er ofte en ubuden gæst, men på PlanBørnefondens Period Tour er den hovedpersonen. Sammen med tiktokere Helena Madeleine og Amalie Riemer, sexolog Shabnam Azizi, forfatter og menstruationsaktivist Emma Libner og sanger Iris Gold tager PlanBørnefonden på turné for at bryde tabuet om menstruation.

Hver dag har op mod 800 millioner mennesker over hele verden menstruation. Det er 1,9 milliarder hver måned. Alligevel kommer menstruationen ofte ubelejligt, og det er noget, de fleste skjuler. Men det skal der laves om på.

I anledning af den internationale menstruationsdag den 28. maj tager en række tiktokkere og influencere med PlanBørnefonden på turne for at gøre opmærksom på tabuet og den stigmatisering, som følger med, når vi ikke taler om menstruation.

Amalie Riemer, tiktokker med 60.000 følgere, husker tydeligt første gang, hun fik sin menstruation som 12-årig. Hun syntes dengang, at det var grænseoverskridende og pinligt.

“Jeg tænkte bare “fuck”. Jeg følte, det var den værste dag i mit liv,” siger Amalie Riemer, der deltager i snakken om menstruation – på tiktok og på Period-touren.

Udbrede viden om menstruation
For at give nogle konkrete svar på, hvad menstruation egentlig er, deltager Shabnam Azizi, der er sexolog, jordemoder og kendt fra tv-programmet ‘Sex med P3.’ Hun oplever ofte, at unge piger gerne vil have deres menstruation til at stoppe og gå væk, men i stedet for de negative følelser om menstruation opfordrer hun til at søge viden om kroppen og møde menstruation med nysgerrighed.

Også Emma Libner, som er vært på turneen, vil gerne gøre det naturligt at tale om menstruation på tværs af køn. På sin instagram-profil Kh. Underlivet, og i sin bog af samme navn, deler hun viden om menstruation.

“Hvis vi alle vidste lidt mere om menstruationscyklussen, er jeg overbevist om, at det ville være meget nemmere for os alle sammen at deale med,” siger Emma Libner.

På turneen får gæsterne mulighed for at teste deres viden om menstruation, når Peech, afholder en quiz om seksualitet, krop og menstruation, med præmier til vinderne.

Menstruation står i vejen for pigers muligheder
Mens piger herhjemme ofte skjuler deres menstruation, så har tabuet vidt strækkende konsekvenser andre steder i verden. 500 millioner kvinder og piger verden over har ikke adgang til menstruationsprodukter og ordentlige toiletforhold. Det betyder blandt andet, at mange går glip af skolegang og uddannelse, fordi de må blive hjemme, når de har menstruation.

“Menstruation står stadig i vejen for rigtig mange piger og kvinders muligheder, fordi de ikke har råd til bind, og fordi menstruation er forbundet med tabu og stigmatisering. Hvis vi kan ændre på det, så udløser det et kæmpe potentiale for piger i hele verden, så de kan komme i skole, få en uddannelse, og forbedre deres mulighed for at få et job og forsørge sig selv,“ siger Kirsten Brogaard, Senior Manager i PlanBørnefonden.

Sammen med PlanBørnefonden sætter Manilla Ghafuri, der vandt Menneskerettighedsprisen 2022, fokus på de globale problematikker og fortæller om, hvordan menstruation holder piger og kvinder tilbage, når det gælder uddannelse og ligestilling ude i verden. Og hvor stort potentialet er, når både piger og drenge har seksualundervisning i skolen, og pigerne har adgang til bind og toiletter.

Man kan deltage i et event ved at donere til PlanBørnefondens Period-kampagne og få tilsendt en billet på Planbørnefonden.dk.

Hvornår sker det

• 16. maj 2024: Kunsthal Sprittens kedelhal kl. 18
  • 17. maj 2024: Domen, Aarhus, Inge Lehmanns Gade 22, 8000 Aarhus kl. 19-21 (dørene åbner kl. 18:30)

• 28. maj 2024: Ungdommens Demokratihus, Slagtehusgade, 10a, 1715 København kl. 19-21 (dørene åbner kl. 18:30)

Hvorfor er det vigtigt at tale om menstruation

• Hver dag er der op mod 800 millioner mennesker, der menstruerer (UNFPA).

• 500 millioner piger og kvinder har ikke adgang til menstruationsprodukter og ordentlige toilet forhold, når de har menstruation (World Bank).

• I gennemsnit bruger en kvinde syv år af sit liv på at have menstruation (UNICEF).

• PlanBørnefonden står bag podcasten ”Cyklus” som er udgivet af HeartBeats og kan høres på alle podcast platforme.

Influencere bryder tabuer på menstruationsturné

Om PlanBørnefonden

PlanBørnefonden er en af Danmarks største udviklings- og nødhjælpsorganisationer, der yder nødhjælp under kriser og katastrofer og arbejder langsigtet for at skabe bæredygtige samfund i verden. Vi er en del af Plan International, som arbejder i flere end 80 lande for at sikre børn og unges rettigheder og ligestilling mellem køn.

PlanBørnefondens bestyrelse udpeger nyt formandskab1.7.2024 11:06:21 CEST | Pressemeddelelse

Efter Stine Bosse i maj meddelte sin afgang efter 15 år som formand for først BØRNEfonden og derefter PlanBørnefonden, har bestyrelsen nu konstitueret sig og udpeget den hidtidige næstformand, Charlotte Møller-Andersen, som ny formand. Samtidig tiltræder det nuværende bestyrelsesmedlem, Peter Vekslund, som ny næstformand. Charlotte Møller-Andersen er Senior Vice President of Sales i EG Group. Charlotte har over 25 års erfaring med at drive vækststrategier i Norden og Europa. Den nye næstformand, Peter Vekslund, der har været en del af bestyrelsen siden marts 2023, bringer omfattende erfaring til PlanBørnefonden fra rollen som tidligere CFO i PANDORA Group og i dag som Group CFO for Trackunit. Peter er allerede i dag medlem af Plan International´s Members Assemply og fortsætter også her. Charlotte Møller-Andersen udtaler: ”Jeg glæder mig til, sammen med resten af bestyrelse, at fortsætte det arbejde, som Stine Bosse gennem femten år har stået i spidsen for. Stine har med sin visionære l

Stine Bosse takker af som formand i PlanBørnefonden efter 15 år6.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Efter 15 års dedikeret ledelse som bestyrelsesformand først for Børnefonden og derefter for PlanBørnefonden, efter fusionen af Børnefonden og Plan Danmark, takker Stine Bosse af ved det kommende ordinære bestyrelsesmøde i juni 2024. Bestyrelsen vil her konstituere sig med en ny formand. ”Jeg er stolt af, at PlanBørnefondens fundament og rækkevidde er stærkere end nogensinde før som én af Danmarks største børnerettighedsorganisationer. At drive en stor nonprofitorganisation kræver en høj grad af professionalisme og strategisk tæft, og det har organisationen i enestående grad bevist, at den kan. Derfor er det også det rette tidspunkt for mig at takke af,” udtaler Stine Bosse. Under Stine Bosses formandskab har PlanBørnefonden ikke alene opnået en rekordhøj indsamling på 474,1 millioner kroner i det seneste år – en vækst på næsten 200 millioner kroner siden 2019 – men har også sikret at 91,9% af disse midler går direkte til formålet. Dette er sket i en tid, hvor kriser verden over er blev