Christiansborg SlotChristiansborg Slot

Åbner i historisk bygning: Ny udstilling udforsker techgiganternes magt

Snart åbner en ny udstilling af den svenske kunstnerduo Wang & Söderström, der med kunstneriske, digitale værker peger på teknologiens indflydelse på samtidens kultur. Det er første gang, en større digital samtidskunstudstilling åbner i Christian 4.s Bryghus.

Christiansborg Slot åbner en nyskabende digital udstilling i det ikoniske Christian 4.s Bryghus ud mod Københavns Havn. Torben Eskerod / Christiansborg Slot

For første gang nogensinde lader besøgsstedet Christiansborg Slot den historiske bygning Christian 4.s Bryghus, der blev bygget i 1608 og som ligger på Slotsholmen i København, danne rammen om en stor udstilling med digital samtidskunst.

Christian 4.s Bryghus er en af Københavns ældste bygninger og har både fungeret som bastion og bryghus. Nu skriver vi et nyt kapitel i bygningens historie, når den for første gang huser digital samtidskunst. Det er virkelig interessant at tage en så unik og historisk bygning i brug til at formidle, hvordan moderne kunstnere tolker verden i dag,” siger Mads Damsbo, slotschef på Christiansborg Slot, som Christian 4.s Bryghus er en del af.

Samtiden bliver altså ledestjernen i de kommende udstillinger i Christian 4.s Bryghus, hvor også den kongelige skulptursamling i dag befinder sig. Den første udstilling er kurateret af Majken Overgaard, som har valgt kunstnerduoen Wang & Söderström til formålet.

”Wang & Söderström er i stand til at kombinere vores sansede erfaringer i den fysiske verden med vores digitale oplevelser. De skaber værker, der hele tiden udfordrer og udvider vores sanseapparat og dermed også vores forståelse af teknologi. Med udstillingen er det målet at inddrage publikum i udforskningen af nye narrativer omkring den teknologi, der fylder i vores allesammens liv. Udstillingen kommer også til at blande sig med den kongelige skulptursamling, der allerede befinder sig i rummene, og skaber derfor spændende historiske perspektiver,” siger kurator Majken Overgaard.

Svensk kunstnerduos første store soloudstilling i Danmark

Det er svenske Anny Wang og Tim Söderström, der står bag den kommende udstilling “Techno Mythologies” i Christian 4.s Bryghus. Udstillingen er kunstnerduoens første store soloudstilling i Danmark. Med den ønsker de at vise, hvordan menneskets forståelse af teknologi, ifølge dem, gennem de seneste 30 år i høj grad er blevet formet af få amerikanske virksomheder som Alphabet, Meta, Amazon og senest OpenAI.

“I gamle dage var magtfordelingen i samfundet mere klar, mens magten i dag er mere diffus. Tech-giganterne bruger myter, metaforer og retoriske begreber som fx "skyen” til at gøre teknologi mere abstrakt og uhåndgribelig. I den “magiske sky" gemmer vi vores data og begrebet forvandler vores dataforbrug til noget, der ikke rigtigt findes. Men fysiske datacentre og infrastrukturer findes og de sluger store mængder vand og energi. Som resultat af disse myter og metaforer forstår vi mindre og mindre af verden, og disse mægtige teknologier overtager mere kontrol over vores hverdag,” siger Wang & Söderström.

Gennem en række kunstneriske eksperimenter peger kunstnerduoen i deres udstilling på “techgiganternes magtstrukturer” og foreslår nye, digitale fortællinger. Det sker gennem digitale og fysiske rum.

“I udstillingen præsenterer vi spekulative verdener og udforsker potentialet i nye mytologier for at reetablere vores forbindelse med teknologi og vores kroppe. Hvis forestillingen om de immaterielle teknologier kan skifte tilbage mod noget sanseligt og kropsligt, kan vi måske tilføre mere traditionel forståelse og ansvar for omsorg, samtykke og risici. At turde at forestille sig forskellige fortællinger i stedet for at lade teknologien alene skrive dem for os,” forklarer Wang & Söderström.

Udstillingen vil rumme værker, der bevæger sig på tværs af fysiske installationer, augmented reality og video. Flere af de fysiske installationer er printet via 3D-printere. Det betyder, at de først er tænkt som digitale skitser, hvorefter de har fået en fysisk form. Rummene domineres af tre forskellige farver, samt lyde og dufte. Målet er at vække publikums sanser og give nye perspektiver på det digitale.

Faktaboks: Om udstillingen Techno Mythologies

• Udstillingen “Techno Mythologies” åbner i Christian 4.s Bryghus den 28. juni og kan opleves frem til den 15. september 2024. Fernisering: 27. juni 2024, kl 17.00-21.00.

• Christian 4.s Bryghus på Slotsholmen i København er en del af besøgsstedet Christiansborg Slot, der besøges af mere end 650.000 gæster årligt og som formidles af Nationalmuseet. Her kan man desuden opleve De Kgl. Repræsentationslokaler, De Kgl. Stalde, Christiansborg Slotskirke og Ruinerne.

• Wang & Söderström er en svenskfødt kunstner- og designduo baseret i København, bestående af Anny Wang og Tim Söderström. Wang & Söderströms værker er blevet vist internationalt på museer og kunstcentre som Ars Electronica i Linz, La Galleria Nazionale i Rom, The Design Museum i London, MMCA i Seoul, ArkDes i Stockholm og Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum i New York. I 2021 modtog duoen det prestigefyldte treårige arbejdslegat fra Statens Kunstfond, og i 2023 vandt de Lumen Art Prize og The Biennale of Craft & Design Award. “Techno Mythologies” er duoens første store soloudstilling i Danmark.

• Majken Overgaard er en dansk, uafhængig kurator, der har fokus på at udforske det tværfaglige univers, hvor samtidskunst og teknologi krydser hinanden. Udforskningen drejer sig altid om at forbinde komplekse vidensdomæner og formidle disse til en bred offentlighed. Desuden er hun udpeget af de nordiske kulturministre som bestyrelsesmedlem i det nordiske institut på Åland for perioden 2023-2025, og så er hun ekspert ved den Europæiske Kommission inden for kunst og teknologi.

Billeder

Download
Smugkig på det visuelle udtryk på den kommende udstilling "Techno Mythologies" af kunstnerduoen Wang & Söderström i Christian 4.s Bryghus på Slotsholmen i København.
Download
Den svenske kunstnerduo Wang & Söderström udstiller denne sommer deres første store soloudstilling i Danmark. Det sker i den historiske bygning Christian 4.s Bryghus, der er en del af besøgsstedet Christiansborg Slot.
Download
Mads Damsbo, slotschef på Christiansborg Slot, hvor også Christian 4.s Bryghus, De Kgl. Repræsentationslokaler, De Kgl. Stalde, Christiansborg Slotskirke og Ruinerne befinder sig. Besøgsstedet er en del af Nationalmuseet og har årligt mere en 650.000 besøgende.
Download
Nationalmuseet formidler historien på besøgsstedet Christiansborg Slot. Stedet har årligt mere end 650.000 besøgende.

Om Christiansborg Slot

I 800 år har Slotsholmen været centrum for magten i Danmark. Det nuværende Christiansborg Slot har stået siden 1928, men fra denne plads har konger og dronninger regeret i århundreder.

Christiansborg Slot huser De Kongelige Repræsentationslokaler med Riddersalen og Dronningens Gobeliner, De Kongelige Stalde, Det Kongelige Festkøkken, Christiansborg Slotskirke og ruinerne under slottet

Følg pressemeddelelser fra Christiansborg Slot

Flere pressemeddelelser fra Christiansborg Slot

Christiansborg Slotskirke slår portene op i en hyldestkoncert til fred28.2.2023 10:38:52 CET | Pressemeddelelse

D. 11. marts vil man ekstraordinært kunne opleve en koncert i Christiansborg Slotskirke. Komponist og sangerinde, Di Garbi skaber koncerten, Lysets andagt specifikt til kirken. Det er hun den første nogensinde til at gøre. Koncerten er en hyldest til fred, og den bliver komponeret specifikt til kirkens unikke, akustiske og æstetiske rammer. Koncerten sker i et nyt samarbejde mellem Thorvaldsens museum, Christiansborg Slot og Hofteatret.