Ny indsats vil løfte lederes trivsel i små og mellemstore virksomheder
D. 15. maj går en ny indsats for at løfte lederes trivsel i små og mellemstore virksomheder i luften. Initiativet er et partnerskab mellem en lang række toneangivende fag-, branche- og erhvervsorganisationer, som i fællesskab vil styrke lederes trivsel og resultater under overskriften ”ledere i trivsel er bedre ledere”.

Organisationerne bag indsatsen er Ledernes Hovedorganisation, Forsikring & pension, DJØF, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Håndværk, Dansk HR, Erhvervshus Sjælland, Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd og Business Lolland-Falster. Indsatsen er finansieret af Velliv Foreningen og er startet på initiativ af Jan Heiberg Johansen, selvstændig konsulent i Heiberg Ledelse, læring og analyse og ekstern lektor på Aalborg Universitet.
Indsatsen koncentrerer sig om to centrale elementer: Tre digitale værktøjer, som ledere, ledergrupper og virksomheder kan bruge til at dagsordensætte og løfte lederes trivsel. Og baggrundsviden om betydningen af lederes trivsel for virksomheders resultater, medarbejderes trivsel og ønsket om skabe attraktive arbejdspladser med et godt psykisk arbejdsmiljø i al almindelighed.
Indsatsen er baseret på en ny survey om lederes trivsel og på en gennemgang af den internationale og nordiske forskning i lederes trivsel gennemført af Jan Heiberg Johansen og Stine Rasmussen fra Aalborg Universitet. Og den viser, at det er en relevant dagsorden at sætte, påpeger Jan Heiberg Johansen:
”Et vigtigt skift i disse år er, at lederes trivsel kommer på agendaen. Det gælder i dagligdagen i virksomhederne, hvor vi mærker en brændende interesse for at styrke lederes trivsel. Det kan vi se også se i forskningen i lederes trivsel, som stiger massivt i disse år. For nogle lyder det mærkeligt, at lederes trivsel er så vigtigt for virksomhederne. Det handler om, at ledere i trivsel er en genvej til bedre ledelse, til et skift i synet på ledelse henimod mere professionel og fælles ledelse. De tre værktøjer gør det enkelt at komme i gang med arbejdet.”
Indsatsen afsluttes i maj 2025 med en konference, hvor erfaringer og resultater fra partnere og deltagere i indsatsen formidles. Indtil da vil indsatsen udover udbredelse af værktøjerne blandt ledere bestå af en række road shows til virksomheder og brancheorganisationer for at dagsordensætte temaet og formidle værktøjerne.
”For at være en attraktiv arbejdsplads er det vigtigt, at man arbejder med trivsel på alle niveauer. Som leder har man derfor et ansvar for at arbejde med trivsel hos sine medarbejdere, men i lige så høj grad også hos sig selv og den øvrige ledelse. Vi vil gerne sætte større fokus på dette, og derfor har vi både startet vores eget initiativ Attraktive Arbejdspladser – hvor vi arbejder med hele organisationen – og er gået med i dette initiativ, som meget målrettet arbejder med lederes trivsel,” siger Line Fossing Riel, direktør i Erhvervshus Sjælland.
Attraktive Arbejdspladser er finansieret af Velliv Foreningen.
Indsatsen er forankret på to hjemmesider:
lederestrivsel.dk, som rummer nyheder om indsatsen, analyser og anden baggrundsviden om lederes trivsel, erfaringer fra ledere, som arbejder med ledertrivsel m.m.
På lederestrivsel.dk er der også adgang til de tre digitale værktøjer – et til lederen selv, et til ledergruppen, og et til virksomheden som samlet organisation. Værktøjerne er samlet på styrklederestrivsel.dk
Kontakter
Caroline Ge-Ge KellerPressekonsulentErhvervshus Sjælland
Tlf:53727186cgk@ehsj.dkJan Heiberg JohansenHeiberg Ledelse
Tlf:21168496Ea Helth ØgendahlProjektleder
Tlf:53616299Billeder

Om Erhvervshus Sjælland
Erhvervshus Sjælland hjælper iværksættere og små og mellemstore virksomheder med uvildig, fortrolig og gratis sparring til, hvordan de kan udvikle og styrke deres forretning.
Erhvervshusets forretningsudviklere tager en 360 graders gennemgang af virksomheden og afdækker behov og udviklingspotentialer, fx indenfor grøn omstilling, digitalisering eller internationalisering, finansiering, ledelse, salg og markedsføring.
Erhvervshus Sjælland er et af seks erhvervshuse, der er sat i verden for regionalt at skabe erhvervsudvikling og derved understøtte den regionale vækst.
Læs mere om Erhvervshus Sjællands tilbud på www.ehsj.dk
Følg pressemeddelelser fra Erhvervshus Sjælland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervshus Sjælland
Cirkulært byggeri rykker over Østersøen – 125 virksomheder skal med26.6.2025 05:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt internationalt samarbejde skal hjælpe byggebranchen med at genanvende materialer og mindske affald – syv partnere fra fem lande står bag.
Sjællandske startups skal være en del af et iværksætterland i verdensklasse23.6.2025 12:39:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 7.000 nye virksomheder er registreret i Region Sjælland inden for det seneste år. Drømmen om egen virksomhed er stor, men hvordan kommer man godt fra start som iværksætter eller startup? Det skal Erhvervshus Sjællands nye iværksætterguide hjælpe med.
Sjællandsk virksomhed ruster sig til fremtiden: Skal levere kalibreringer og valideringer til den voksende biosolutions-industri6.6.2025 09:35:07 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Biosolutions Zealand-programmet opruster sjællandske SIMVal nu til at kunne levere komplette valideringsprojekter og akkrediterede kalibreringer til biosolutionsindustrien. Det er afgørende, fordi biosolutions kun kan bringes på markedet, hvis processer og udstyr opfylder kravene i både nationale og internationale standarder. Med investeringen i nyt laboratorieudstyr styrker SIMVal sin markedsposition og viser, hvordan sjællandske virksomheder kan få støtte til at omstille sig til en industri i hastig vækst.
Er din virksomhed klar til det uventede?14.5.2025 06:19:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere danske virksomheder vil blive ramt af uforudsete kriser – spørgsmålet er kun hvornår. Gennem et nyt forløb kan små og mellemstore virksomheder få op til 50 % i tilskud til rådgivning til at udvikle en solid sikkerheds- og kriseberedskabsplan, der kan hjælpe med at fremtidssikre mod alt fra hackerangreb og krig til toldmure og naturkatastrofer, så de står stærkere i en omskiftelig verden.
Flere kurser på vej: SMV'er får starthjælp til deres grønne regnskaber10.4.2025 06:00:00 CEST | Nyhed
Der er konkrete økonomiske gevinster at hente for virksomheder, som har styr på deres CO2-regnskab og ESG-dokumentation. Kurserne fra Erhvervsfyrtårn Femern gør det nemmere for små og mellemstore virksomheder at komme i gang med den grønne afrapportering.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum