Coop Danmark A/S

Kvickly slutter testen af klima-butik: Sådan ændrede den kundernes forbrug

Del

Erfaringerne fra Coops klima-laboratorie kommer nu ud over hele landet

For to år siden – i maj 2022 – indledte Coop en test i et af sine største varehuse, Kvickly Bruuns Galleri i Aarhus. Varehuset blev ombygget til Klima Kvickly og skulle teste, hvordan man kan ændre kundernes forbrug i en mere klima-rigtig retning.

Nu slutter testen og varehuset bliver igen til Kvickly Bruuns Galleri.

Derfor kan resultaterne af testen nu gøres op:

  • CO2-aftrykket pr. solgt vare i Klima Kvickly er ved projektets afslutning 14,0 procent under resten af Coops. Dette tal har været helt oppe på 21,3 procent i september 2023, da varehuset bl.a. testede klimamærket.
  • ”Tag den forreste” har været med til at halvere madspildet/kassationerne på mejeri og brød
  • Udvalget i delikatessen er blevet udviklet til et meget grønnere udvalg, med markant mindre kød og mere vegetarisk.

”Kunderne har været meget positive, f.eks. har de taget godt imod vores klimavenlige opskrifter, som har givet inspiration til mere klimavenlig mad,” siger Varehuschef Dennis Ø.K. Andersen, Kvickly Bruuns Galleri.

Derfor vil en lang række af initiativer fortsætte ikke alene i varehuset i Aarhus, men blive bredt ud til Coops butikker over hele landet.

Det gælder f.eks.:

  • ”Tag den forreste”, der reducerer madspild markant.
  • Mere klimavenligt sortiment i MadCooperativet
  • Klimavenlige opskrifter
  • Mere plads til lyst kød, f.eks. kylling, i forhold til rødt kød (oksekød)

I Coop er man meget tilfredse med testen.

”Det viser, at kunderne er meget motiverede for at gøre en konkret forskel i deres forbrug for at reducere klimabelastningen. Derfor har testen med Klima Kvickly været meget værdifuld og givet os nyttig inspiration til initiativer, vi vil rulle ud på landsplan,” siger ESG-chef Anne Mette Brasen, Coop.

Ændringen betyder, at skiltningen med blå/grøn Klima Kvickly nu erstattes af almindelig rød Kvickly-skiltning.

Yderligere information:

ESG-chef Anne Mette Brasen, 5159 4259

Varehuschef Dannis Ø.K. Andersen, 2916 5038

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye