Coop Danmark A/S

Kvickly slutter testen af klima-butik: Sådan ændrede den kundernes forbrug

Del

Erfaringerne fra Coops klima-laboratorie kommer nu ud over hele landet

For to år siden – i maj 2022 – indledte Coop en test i et af sine største varehuse, Kvickly Bruuns Galleri i Aarhus. Varehuset blev ombygget til Klima Kvickly og skulle teste, hvordan man kan ændre kundernes forbrug i en mere klima-rigtig retning.

Nu slutter testen og varehuset bliver igen til Kvickly Bruuns Galleri.

Derfor kan resultaterne af testen nu gøres op:

  • CO2-aftrykket pr. solgt vare i Klima Kvickly er ved projektets afslutning 14,0 procent under resten af Coops. Dette tal har været helt oppe på 21,3 procent i september 2023, da varehuset bl.a. testede klimamærket.
  • ”Tag den forreste” har været med til at halvere madspildet/kassationerne på mejeri og brød
  • Udvalget i delikatessen er blevet udviklet til et meget grønnere udvalg, med markant mindre kød og mere vegetarisk.

”Kunderne har været meget positive, f.eks. har de taget godt imod vores klimavenlige opskrifter, som har givet inspiration til mere klimavenlig mad,” siger Varehuschef Dennis Ø.K. Andersen, Kvickly Bruuns Galleri.

Derfor vil en lang række af initiativer fortsætte ikke alene i varehuset i Aarhus, men blive bredt ud til Coops butikker over hele landet.

Det gælder f.eks.:

  • ”Tag den forreste”, der reducerer madspild markant.
  • Mere klimavenligt sortiment i MadCooperativet
  • Klimavenlige opskrifter
  • Mere plads til lyst kød, f.eks. kylling, i forhold til rødt kød (oksekød)

I Coop er man meget tilfredse med testen.

”Det viser, at kunderne er meget motiverede for at gøre en konkret forskel i deres forbrug for at reducere klimabelastningen. Derfor har testen med Klima Kvickly været meget værdifuld og givet os nyttig inspiration til initiativer, vi vil rulle ud på landsplan,” siger ESG-chef Anne Mette Brasen, Coop.

Ændringen betyder, at skiltningen med blå/grøn Klima Kvickly nu erstattes af almindelig rød Kvickly-skiltning.

Yderligere information:

ESG-chef Anne Mette Brasen, 5159 4259

Varehuschef Dannis Ø.K. Andersen, 2916 5038

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Salget af dagligvarer stiger stærkt syd for grænsen4.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Gennem det seneste år er salget af de mest almindelige fødevarer som mælk, frugt og grønt, kød og pålæg steget med over 10 procent i de tre store butikker, som Coop har syd for grænsen, Fakta Tyskland. ”Vi sælger stadig de store traditionelle grænsehandelsvarer – øl, vand og slik – men det er på de øvrige dagligvarer, at vi oplever den store vækst, både lige nu og over hele det seneste år,” siger direktør Kasper Allermann, Fakta Tyskland. Prisstigningerne på dagligvarer i Danmark generelt har fået flere danskere til at købe flere af deres basale dagligvarer, når de er i Tyskland. ”Vi har hele tiden satset på at have et større udvalg af almindelige dagligvarer, og ikke kun satse på øl, vand og slik. Det giver bonus nu, ikke mindst fordi vi også kan tilbyde mange af de gode varer fra Coop,” siger Kasper Allermann. Hvis man undrer sig over, hvordan det er muligt at sælge de samme varer billigere i Tyskland end i Danmark, er forklaringen mindre moms, færre afgifter og et generelt lavere om

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye