Nyt formandskab i Andel

Bestyrelsen i energi- og fibernetkoncernen har valgt ny formand og næstformand. Erhvervschef Bart Gyldenløve Roetink er ny bestyrelsesformand, og virksomhedsrådgiver Lone Hass indtager posten som næstformand.

Efter 12 år som medlem af Andels bestyrelse, heraf syv år som bestyrelsesformand, har Jens Stenbæk valgt ikke at genopstille til Andels bestyrelse. Han afløses af næstformand, erhvervschef Bart Gyldenløve Roetink, der har været medlem af bestyrelsen siden 2017.

Om baggrunden for sin beslutning peger Jens Stenbæk på ”Anbefalingerne for god selskabsledelse i forbrugerejede selskaber”.

”Det er et centralt tema i anbefalingerne om god selskabsledelse at sikre bestyrelsens uafhængighed gennem løbende udskiftning af medlemmerne. Tiden er således kommet til, at jeg viger for nye kræfter. Timingen er helt rigtig, og det er kompetente profiler med stor indsigt i Andel og energiens verden, som nu tager over på både formands- og næstformandsposten”.

Fra regionalt til nationalt energiselskab
Andel har i Jens Stenbæks formandsperiode udviklet sig fra et regionalt energi- og fibernetselskab til en ledende energikoncern med national betydning - accelereret i kraft af opkøbet af netselskabet Radius og Ørsteds privatkunde- og udelysforretning i 2019.

Hertil kommer flere betydningsfulde beslutninger, herunder vedtagelse af Andels værdiskabelsespolitik, som sætter langsigtede ejermål for, hvordan Andel skal skabe værdi for andelshavere, kunder og samfund, samt udvikling af en levende og aktiv ejerform. Jens Stenbæk peger ligeledes på Andels ambitiøse investeringsprogram frem mod 2035 på 90 mia. kr. Investeringerne er målrettet til at øge produktionen af vedvarende energi og den nationale forsyningssikkerhed:

”Andel har som andelsselskab en stolt tradition for at tage ansvar og gå forrest. Når kriser kradser eller samfundsudfordringer vokser som fx det aktuelle behov for grøn omstilling. Her træder andelsselskabet til og investerer langsigtet i fremtidens løsninger. Jeg er stolt over vores massive investeringer i vedvarende energi, national udbygning af ladeinfrastruktur til elbiler og udrulning af fibernet i Region Sjælland”.

Nyt formandskab følger sporet
Den nye formand Bart Gyldenløve Roetink ser sammen med næstformand Lone Hass frem til at fortsætte og videreudvikle de spor, som det tidligere formandskab har lagt sammen med bestyrelsen og ledelsen.

”Det er et privilegie at træde ind på posten som bestyrelsesformand efter Jens Stenbæk. Hele energiområdet har aldrig været vigtigere eller spillet en mere afgørende rolle i vores samfund, og jeg glæder mig til at gribe opgaven som formand. Vores udgangspunkt er godt. Andel står på et stærkt fundament samtidig med at vi omsætter vores grønne ambitioner til handling og yder et stærkt bidrag i den grønne omstilling af det danske energisystem gennem vores investeringer, som når et historisk højt niveau i 2024”.

Som en af de nye vigtige opgaver peger Bart Gyldenløve Roetink på bæredygtighedsområdet, der med ny EU-lovgivning og krav indtager en central rolle i Andel-koncernen.

Supplerende oplysninger

Bart Gyldenløve Roetink: Valgt i Guldborgsund til Andels repræsentantskab i 2011 og indtrådt i bestyrelsen i 2017. Næstformand i bestyrelsen siden 2021. Stor erfaring med ledelse, forretningsudvikling, regnskaber og virksomhedsøkonomi fra mange års arbejde i den finansielle sektor. Desuden indsigt i værdiansættelse af virksomheder, opkøb og fusioner.

Lone Hass: Valgt i Odsherred til Andels repræsentantskab i 2022 og indtrådt i bestyrelsen i 2023. Selvstændig virksomhedsrådgiver. Mange års bestyrelseserfaring og ledelseserfaring på direktions- og toplederniveau fra blandt andet COWI og Novo Nordisk. Solid forståelse for virksomhedsøkonomi og stor erfaring med strategieksekvering, organisationsudvikling og integration i forbindelse med opkøb.

Valg af tre bestyrelsesmedlemmer: På repræsentantskabsmødet tirsdag den 30. april skulle der vælges tre bestyrelsesmedlemmer for en treårig periode. Der blev genvalg til Trine Engel Madsen og Niels Nicolaisen, og Ulrik Theophil Jørgensen blev valgt som nyt bestyrelsesmedlem.

Om rekruttering af bestyrelsesmedlemmer: Andel rekrutterer sine bestyrelsesmedlemmer efter en model, der sikrer både ejerdemokrati og kompetencemæssigt fokus. Bestyrelsen i Andel vælges således af repræsentantskabet, hvis medlemmer kan stille op til bestyrelsen. Til bestyrelserne i koncernens datterselskaber udpeges eksterne erhvervsprofiler med særlige, målrettede kompetencer i forhold til det pågældende selskabs aktiviteter og forretningsmål. Senest er Torben Möger Pedersen og Anne Broeng indtrådt i Energi Danmarks bestyrelse i november 2023.

Yderligere oplysninger:
Andels presseafdeling

Andel er med 2,8 millioner kundeforhold Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern. Vi er et andelsselskab ejet af 400.000 andelshavere i form af private husstande og virksomheder i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne. Vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtider og er en del af ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære, kunderettede energiløsninger.

Andel i nyt partnerskab om udvikling af solcelleparker30.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, er der brug for flere vindmøller og solceller, som kan producere masser af vedvarende energi og gøre os uafhængige af fossile brændsler. Sådan lyder ambitionen hos energi- og fibernetkoncernen Andel, der indgår et nyt partnerskab om solcelleparker rundt om i landet. Den første solcellepark skal ligge ved Vordingborg, og etableringen starter i 2025.

Få del i overskud fra Andel – sidste frist for udbetaling nærmer sig21.5.2024 13:20:28 CEST | Pressemeddelelse

Til og med den 31. maj kan borgere, der bor, har sommerhus eller virksomhed i Nordvest-, Vest-, Midt-, Sydsjælland eller Lolland-Falster og øerne få del i energi- og fibernetkoncernen Andels overskud fra 2022. Der er helt ekstraordinært afsat 850 mio. kr. og midt i maj har flere end 300.000 andelshavere hver fået 2.500 kr. Andel håber på, at endnu flere vil registrere sig, så alle pengene bliver udbetalt.

Andel sætter turbo på en grønnere fremtid med historisk høje investeringer1.5.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Efter investeringer i 2023 på 3,4 mia. kr. via datterselskaber i ladenetværk landet over samt udbygning af elnet og fibernet på Sjælland, forventer Andel i 2024 at skrue kraftigt op for aktiviteterne inden for sol og vind. Med målet om at tage ansvar for en grønnere fremtid skal vedvarende energi bane vejen for historisk høje investeringer på mere end 5 mia. kr. Koncernens resultat blev i 2023 præget af et urealiseret tab på Ørsted.