Verdo Holding A/S

Verdo udvider bestyrelsen: Bjarne Munk Jensen og Helle Damm-Henrichsen træder ind

To eksterne medlemmer blev onsdag aften valgt ind i Verdo’s bestyrelse. Det drejer sig om henholdsvis Bjarne Munk Jensen, adm. direktør i Kredsløb, og Helle Damm-Henrichsen, adm. direktør i DIN Forsyning. Som eksterne bestyrelsesmedlemmer skal de nu være med til at styrke det faglige grundlag for de store beslutninger, der venter forude, når fremtidens energi skal gøres til virkelighed.

Bjarne Munk Jensen, adm. direktør i Kredsløb, og Helle Damm-Henrichsen, adm. direktør i DIN Forsyning er valgt som eksterne bestyrelsesmedlemmer i Verdo.

På repræsentantskabsmødet blev Hanne Padkjær Sørensen og Niels Jørgen Lange desuden valgt som nye bestyrelsesmedlemmer fra Randers/Kongerslev, mens Bo Bach Svoldgaard og Jan Guldmann blev genvalgt. Derudover blev Poul Venø valgt som nyt bestyrelsesmedlem fra Herning.

Verdo har den seneste tid haft fokus på at styrke kompetencerne, og bestyrelsesformand Torben Høeg Bonde glæder sig over, at bestyrelsen nu bliver yderligere styrket med eksterne medlemmer, der har rødderne dybt forankret i energisektoren:

”Vi står overfor milliardstore investeringer, og udviklingen af fremtidens energiforsyning kommer til at definere forholdene for borgerne i Randers og Herning i generationer frem. Derfor er det vigtigt, at vi som bestyrelse dækker hele paletten af kompetencer. Med de to kompetente, eksterne bestyrelsesmedlemmer får vi tilført vigtig erfaring og viden fra energisektoren, som er med til at styrke vores grundlag, og det er jeg rigtig godt tilfreds med”, siger Torben Høeg Bonde.

Godt rustet til fremtiden, men utilfredsstillende resultat
Verdo præsenterede ved samme lejlighed årsresultatet for 2023. Her fremgår det, at Verdo nåede en omsætning på 4 mia. kroner, men endte med et samlet resultat på -17,9 mio. kroner. Et resultat Verdo selv betegner som utilfredsstillende og ser som bagsiden af rekordåret 2022.

Energikrisen i 2022 endte med at trække spor efter sig igennem 2023, som påvirkede de forskellige selskaber hos Verdo. Blandt andet ændrede et stort fald i elpriserne i fjerde kvartal af 2022 forudsætningerne for Verdo Produktion. På samme måde ændrede et stort fald i priserne på træpille-markedet forudsætningerne for Verdo Trading, der handler med biomasse, mens ændret forbrugeradfærd medførte et fald i udviklingen af elforbruget.

Selvom Verdo Teknik, der er Danmarks største operatør indenfor gadebelysning, har haft fremgang, betegnes resultatet heller ikke her som tilfredsstillende. Verdo Energy Systems, der producerer energianlæg til hele Europa, hævede omsætningen til 437 mio. kroner, hvilket er næsten en tredobling fra året før. Resultatet blev forbedret med omkring 20 mio. kroner, men alligevel endte selskabet med et resultat på -1,6 mio. kroner. Derfor er der forventninger til, at fremgangen fortsætter i 2024.

Samlet har resultatet en karakter, der gør, at Verdo vil benytte anledningen til at give forretningerne et 360-graders tjek, forklarer administrerende direktør Jakob Flyvbjerg Christensen.

”Det er sundt at tage et kig udefra og ind på koncernen og se, om vi er der, hvor vi skal være. Vi befinder os i en tid med globale kriser og stor uforudsigelighed. 2024 kan sagtens blive endnu et vanskeligt år, og det skal Verdo være gearet til,” siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Både Jakob Flyvbjerg Christensen og bestyrelsesformand, Torben Høeg Bonde glæder sig dog over, at Verdo står godt rustet til fremtiden og samtidig ligger helt i top, når det handler om at holde varmepriserne nede:

”Vi ved, at prisen er vigtig, og lige nu ligger vi altså blandt de allerbedste, når vi sammenligner os med andre, - uanset om det er andre varmeselskaber eller gasprisen, vi kigger på. Det er i høj grad med til at øge almindelige husejeres lyst til at skifte olie og gas ud med fjernvarme og på den måde tage del i den grønne omstilling. Det er medvirkende til, at vi har den høje tilslutning til fjernvarmen, som vi har”, siger Torben Høeg Bonde.

Verdo er aktuelt tæt på at sætte gang i udrulningen af fjernvarme i endnu et område i Randers, nemlig Assentoft, hvor 1.238 husstande potentielt kan gøre sig fri af olie og gas.

Se alle tallene for 2023 samt ESG-rapporten via link til Verdo’s Årsrapport 2023 nedenfor.

Verdo’s nye bestyrelse:
Torben Høeg Bonde, formand (Randers/Kongerslev)
Finn Skaarup Andersen, næstformand (Herning)
Pia Maach-Møller, bestyrelsesmedlem (Randers/Kongerslev)
Niels Rasmussen, bestyrelsesmedlem (Randers/Kongerslev)
Bo Bach Svoldgaard, bestyrelsesmedlem (Randers/Kongerslev) GENVALGT
Jan Guldmann, bestyrelsesmedlem (Randers/Kongerslev) GENVALGT
Hanne Padkjær Sørensen, bestyrelsesmedlem (Randers/Kongerslev) NYVALGT
Niels Jørgen Lange (Randers/Kongerslev) NYVALGT
Finn Stengel Petersen, bestyrelsesmedlem (Herning)
Poul Venø, bestyrelsesmedlem (Herning) NYVALGT
Jes Grønning Hansen, medarbejderrepræsentant
Dines Velling Johansen, medarbejderrepræsentant
Lars van Hulst Pedersen, medarbejderrepræsentant
Martin Rubæk, medarbejderrepræsentant
Bjarne Munk Jensen, eksternt bestyrelsesmedlem (Kredsløb)
Helle Damm-Henrichsen, eksternt besytelsesmedlem (DIN Forsyning)

Torben Høeg Bonde, bestyrelsesformand, Verdo.
Jakob Flyvbjerg Christensen, administrerende direktør, Verdo.
Helle Damm-Henrichsen, direktør i DIN Forsyning og eksternt bestyrelsesmedlem i Verdo.
Bjarne Munk Jensen, adm. direktør i Kredsløb og eksternt bestyrelsesmedlem i Verdo.

Om Verdo Holding

Energikoncernen Verdo har hovedsæde i Randers og forsyner mere end 100.000 kunder med el, vand og/eller varme. I koncernen indgår desuden en række kommercielle forretninger.

Verdo er en formålsdrevet virksomhed, som i 2021 blev omdannet til et andelsselskab. Missionen er at drive og udvikle bæredygtig kritisk infrastruktur til gavn for kunder og fremtidens samfund.

Følg pressemeddelelser fra Verdo Holding A/S

Flere pressemeddelelser fra Verdo Holding A/S