Autoparts24 ApS

Stigende problem: De senere år er næsten 100 nyere elbiler blevet skrottet

Del

Stadig flere elbiler kører rundt på vejene herhjemme, hvor mange ser dem som et klimavenligt alternativ til benzin- og dieselbiler. Men siden 2016 er knap 100 nyere elbiler blevet skrottet, hvilket i stedet ender med at gøre dem til en klima- og miljøbelastning. Det viser nye tal, som Miljøministeriet har trukket for Autoparts24. 

Når man skal vurdere klimabelastningen fra en elbil, er det helt afgørende, hvor længe den kører på vejene. 

Alligevel er landets ophuggere blevet bedt om at ophugge næsten 100 nyere elbiler under fem år siden 2016, fordi de ikke blev vurderet til at være værd at reparere og dermed holde kørende. 

Det viser nye tal, som Miljøministeriet har trukket for Autoparts24. 

Dermed ender bilerne, der skulle være en del af fremtidens løsning på klimaproblemerne, som en del af problemerne. 

Vil kun stige i omfang

Og selvom tallene for tidligt skrottede elbiler kan virke lavt for nuværende, så er det et problem, der kun vil stige i den kommende tid i takt med at flere og flere danskere vælger at købe en elbil. 

Derfor bør vi allerede nu begynde at overveje, om vores tilgang til værdien i at reparere en elbil er den rigtige, lyder det fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24. 

- En elbil er især en klimabelastning i forbindelse med produktionen af den, og den belastning kan kun tjene sig ind, hvis den kører så lang tid på vejene som muligt. Derfor bør vi genoverveje, om den nuværende reparationsgrænse på 75 procent er tidssvarende, siger han. 

Den såkaldte reparationsgrænse betyder, at en bil bliver vurderet som værende totalskadet, hvis det vil koste 75 procent eller mere af bilens nyværdi at reparere den. 

Risikerer unødvendig regning til klimaet

En grænse der er den helt afgørende årsag til, at så mange nyere biler bliver sendt til skrot, og som samtidig vil være årsag til, at stadig flere nyere elbiler skal sendes til  skrot i fremtiden, vurderer Troels Meier. 

- Kombinationen af, at elbiler bliver stadig billigere, mens reparationer og reservedele bliver stadig dyrere, vil i fremtiden være med til at accelerere antallet af skrotninger af nyere elbiler. Så derfor er det afgørende, at vi begynder at tage en diskussion om vores tilgang nu, inden vi ender med at give klimaet endnu en unødvendig regning.

Om Autoparts24

Autoparts24 er dansk og en af Europas største onlinemarkedspladser for salg af brugte originale reservedele. Over 100 udvalgte autoophuggere over hele Europa sørger for, at vi altid har mere end fire millioner unikke reservedele på lager, der bliver leveret til private og professionelle på få dage. Til glæde for miljøet og økonomien.

Følg pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS

Sager om erstatningskrav fra bilister til Vejdirektoratet er eksploderet5.9.2024 10:43:06 CEST | Pressemeddelelse

Alene i årets første seks måneder har Vejdirektoratet modtaget 360 erstatningskrav fra bilister, der har fået skader på bilen efter at have kørt på en statsvej. Det er 70 procent flere end hele sidste år, hvor der var 210 sager om erstatning. Samtidig er det kun i meget få tilfælde, der rent faktisk bliver udbetalt erstatning. Det viser nye tal, som Vejdirektoratet har udleveret til Autoparts24.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye