Stigende problem: De senere år er næsten 100 nyere elbiler blevet skrottet
Stadig flere elbiler kører rundt på vejene herhjemme, hvor mange ser dem som et klimavenligt alternativ til benzin- og dieselbiler. Men siden 2016 er knap 100 nyere elbiler blevet skrottet, hvilket i stedet ender med at gøre dem til en klima- og miljøbelastning. Det viser nye tal, som Miljøministeriet har trukket for Autoparts24.
Når man skal vurdere klimabelastningen fra en elbil, er det helt afgørende, hvor længe den kører på vejene.
Alligevel er landets ophuggere blevet bedt om at ophugge næsten 100 nyere elbiler under fem år siden 2016, fordi de ikke blev vurderet til at være værd at reparere og dermed holde kørende.
Det viser nye tal, som Miljøministeriet har trukket for Autoparts24.
Dermed ender bilerne, der skulle være en del af fremtidens løsning på klimaproblemerne, som en del af problemerne.
Vil kun stige i omfang
Og selvom tallene for tidligt skrottede elbiler kan virke lavt for nuværende, så er det et problem, der kun vil stige i den kommende tid i takt med at flere og flere danskere vælger at købe en elbil.
Derfor bør vi allerede nu begynde at overveje, om vores tilgang til værdien i at reparere en elbil er den rigtige, lyder det fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
- En elbil er især en klimabelastning i forbindelse med produktionen af den, og den belastning kan kun tjene sig ind, hvis den kører så lang tid på vejene som muligt. Derfor bør vi genoverveje, om den nuværende reparationsgrænse på 75 procent er tidssvarende, siger han.
Den såkaldte reparationsgrænse betyder, at en bil bliver vurderet som værende totalskadet, hvis det vil koste 75 procent eller mere af bilens nyværdi at reparere den.
Risikerer unødvendig regning til klimaet
En grænse der er den helt afgørende årsag til, at så mange nyere biler bliver sendt til skrot, og som samtidig vil være årsag til, at stadig flere nyere elbiler skal sendes til skrot i fremtiden, vurderer Troels Meier.
- Kombinationen af, at elbiler bliver stadig billigere, mens reparationer og reservedele bliver stadig dyrere, vil i fremtiden være med til at accelerere antallet af skrotninger af nyere elbiler. Så derfor er det afgørende, at vi begynder at tage en diskussion om vores tilgang nu, inden vi ender med at give klimaet endnu en unødvendig regning.
Om Autoparts24
Autoparts24 er dansk og en af Europas største onlinemarkedspladser for salg af brugte originale reservedele. Over 100 udvalgte autoophuggere over hele Europa sørger for, at vi altid har mere end fire millioner unikke reservedele på lager, der bliver leveret til private og professionelle på få dage. Til glæde for miljøet og økonomien.
Følg pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS
Ny aftale skal øge antallet af grønne reparationer25.11.2024 09:46:49 CET | Pressemeddelelse
De seneste år har forsikringsselskaberne haft et stort ønske om at øge andelen af brugte reservedele ved skadesreparationer, men ifølge værkstederne har indtægterne ved de grønne reparationer hidtil været for lave. Det skal en ny aftale nu lave om på.
Import af benzinbiler fra Sverige i frit fald13.11.2024 11:43:37 CET | Pressemeddelelse
Mens det buldrer afsted med import af brugte elbiler fra Sverige, så er der samtidig historisk få brugte diesel- og benzinbiler, der er kommet til Danmark fra Sverige i 2024. Det viser en opgørelse, som Motorstyrelsen har foretaget for Autoparts24.
Danske bilister ignorerer bøder for millionbeløb9.10.2024 10:52:39 CEST | Pressemeddelelse
Selvom det nu er et år siden, der blev indført nye regler for kørsel i landets miljøzoner, så er over halvdelen af alle de knap 20.000 udstedte bøder ikke blevet betalt. Det svarer til lige knap 19 millioner kroner. Det viser en ny oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Autoparts24.
Sager om erstatningskrav fra bilister til Vejdirektoratet er eksploderet5.9.2024 10:43:06 CEST | Pressemeddelelse
Alene i årets første seks måneder har Vejdirektoratet modtaget 360 erstatningskrav fra bilister, der har fået skader på bilen efter at have kørt på en statsvej. Det er 70 procent flere end hele sidste år, hvor der var 210 sager om erstatning. Samtidig er det kun i meget få tilfælde, der rent faktisk bliver udbetalt erstatning. Det viser nye tal, som Vejdirektoratet har udleveret til Autoparts24.
Se listen: Her holder danskerne deres biler kørende i længst tid20.8.2024 08:36:15 CEST | Pressemeddelelse
De seneste 20 år er den danske bilpark gået fra at være en af de ældste i EU til for nogle år siden at være en af de yngste. Men de seneste år er udviklingen vendt, så den gennemsnitlige alder på bilerne igen er begyndt at stige, og den udvikling ses særligt i en række kommuner. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Autoparts24 har analyseret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum