Ofelia Plads

Festivalaktuelle artister og klassiske musikere i verdensklasse til årets program på Kyssetrappen

Oplev artisterne Brimheim, Asbjørn og bandet Hvalfugl i koncerter, hvor de sammen med klassiske musikere afsøger spændingsfeltet mellem genrer – og tryktester grænserne i deres egen musik og performance i processen: Årets program for Klassisk på Kyssetrappen er klar, og det flydende koncertformat ved Ofelia Plads fortsætter med at udforske og udfordre formidlingen af den klassisk musik i det offentlige rum.

Nightingale String Quartet på flydescenen ved sidste års Klassisk på Kyssetrappen Foto: Abdellah Ihadian

På programmet for årets Klassisk på Kyssetrappen finder du både danske verdensstjerner med et straight up klassisk program og cross over-koncerter, hvor klassiske ensemblemusikere spiller sammen med nogle af landets mest interessante og fremadstormende rytmiske artister. Således cementerer det flydende koncertformat Klassisk på Kyssetrappen med denne sommers program sit oprindelige forehavende: At udforske grænser og udfordre formidlingen af klassisk musik i det offentlige rum, og tilbyde alternativer til traditionelle idéer om, hvordan man går til klassisk koncert. Og hvad man kan opleve til sådan én.

Hør fx den dansk/færøske sangerinde Brimheim, en af tidens mest markante stjerneskud på den alternative pop-og rock scene i Danmark og internationalt, i en koncert med musikere fra et af verdens ældste klassiske orkestre, Det Kongelige Kapel. Ved koncerten opføres en række af Brimheims numre udsat for en septet af musikere fra kapellet. Undervejs suppleres Brimheims musik med udvalgte klassiske stykker – det hele smeltet sammen og nyarrangeret af komponist Christian Balvig.

Også queer-poprebellen Asbjørn afsøger grænser i det klassiske, når den Roskilde-aktuelle artists polyrytmer, melankoli og elektroniske legesyge møder den klassiske strygersekstet Who Killed Bambis musikalske univers i en koncert, som vi godt tør love, bliver en hyldest til mangfoldigheden – i musikken som i livet.

En anden hidtil uprøvet konstellation på Kyssetrappen er når folk/jazz-trioen Hvalfugl, kendt for deres byggen bro mellem nordisk folk og jazz, ligeledes møder strygerensemblet Who Killed Bambi. Sidstnævnte medvirkede i januar i år på Hvalfugls EP ’Drømme’, og det er det samarbejde, der danner afsæt for deres koncert på Kyssetrappen.

Der skubbes til grænserne for selve rammen om Kyssetrappens vanlige koncertformat, når guitarsekstetten Cirklen møder koret UngKlang – bestående af ni kvinder udsprunget fra DRs Pigekor – i en koncert, hvor de medvirkende spreder sig ud over både Kyssetrappe og den flydende scene, og dermed tilføjer en ny dimension til oplevelsen af det lydlige univers.

Hertil byder programmet på mezzosopran Sophie Haagen i et samarbejde med en strygekvartet fra Det Kongelige Kapel, den unge talentfulde pianist Ramez Mhaanna i en solooptræden, strygekvartetten Absalon String Quartet og en duo bestående af klarinettist Jonas Frølund og pianist Elias Holm.

Program 2024:

• 30. maj:                  Jonas Frølund x Elias Holm
  • 6. juni:                    Cirklen x Ungklang
  • 13. juni:                   Absalon String Quartet
  • 27. juni:                   Sophie Haagen x Det Kgl. Teater
  • 1. august:                Asbjørn x Who Killed Bambi
  • 15. august:              Hvalfugl x Who Killed Bambi
  • 22. august:              Ramez Mhaanna
  • 29. august:              Brimheim x Det Kgl. Teater

Fakta:

• Hvad: Klassisk på Kyssetrappen
  • Hvor: Kyssetrappen, Kvæsthusbroen, København K
  • Hvornår: Torsdage i maj, juni og august 2024. Første gang 30. maj.
  • Alle koncerter starter kl. 17, men kom gerne allerede 16.20, hvor dagens koncert introduceres af blandt andet de udøvende kunstnere selv.
  • Koncertrækken afvikles i samarbejde med GoBoat og er støttet af William Demant Fonden og Augustinus Fonden.

Om Klassisk på Kyssetrappen:

Koncertrækken Klassisk på Kyssetrappen har siden 2017 præsenteret gratis koncerter fra en flydende scene foran Kyssetrappen ved Ofelia Plads. Mere end 50 orkestre, ensembler og rytmiske artister er det blevet til, som alle har medvirket til at skubbe grænserne for koncertoplevelser i det offentlige rum. Klassisk på Kyssetrappen er en helhedsoplevelse, hvor lyden fra koncerten på vandet forstærkes ud over den 100 meter brede trappe, hvor publikum sidder. Her blander byens lyde, arkitektur og stemning sig i musikken og bliver en del af det samlede lydbillede.

I år som alle andre år, er det håbet om, at kunne introducere nye publikumsgrupper til den klassiske musik, som er en af de stærkeste drivkræfter bag projektet.

Kontakt og yderligere information:

Niki Robson
Sekretariatsleder
Foreningen Ofelia Plads
info@ofeliaplads.dk

Om Ofelia Plads:

Sekretariatet for Foreningen Ofelia Plads arrangerer og afvikler hver sæson en stribe faste signaturevents som fx koncertrækkerne Jazz på Pladsen og Klassisk på Kyssetrappen, Kongelig Sommerballet og en stor midsommerfejring Sankt Hans aften. Alle spækket med kulturoplevelser på højt niveau – og med fri entré og adgang for alle.

Foreningen Ofelia Plads drives i et tæt samarbejde mellem ejendoms- og servicevirksomheden Jeudan og Det Kongelige Teater. Sammen har de stiftet Foreningen Ofelia Plads og derigennem forpligtet sig til at fremme og understøtte byens liv og udvikling gennem gratis kulturoplevelser og -aktiviteter samt driften og udviklingen af pladsen. Fundamentet for samarbejdet er de to partneres fælles ønske om at skabe uforglemmelige oplevelser i enestående omgivelser – til glæde for den bredest mulige skare af mennesker.