Ferietid: Undgå de kommunale veje i Kristi Himmelfartsferien
Hvis du skal besøge familien i Kristi Himmelfartsferien, må du forberede dig på en ujævn tur, når du begiver dig ud på de kommunale veje og broer. For de kommunale veje og broer er i dårlig tilstand. Og der er en direkte sammenhæng mellem manglende vedligeholdelse af de danske kommuneveje og antallet af trafikulykker. Det påviste DTU i en analyse tilbage i 2020.
Når Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, mandag d. 13. maj udgiver rapporten ”State of the Nation 2024|Transportinfrastruktur”, viser den nemlig, at tilstanden af de kommunale veje og broer er ringe, fortæller Adm. Direktør i FRI, Henrik Garver:
”En af konklusionerne i ”State of the Nation 2024”, hvor Foreningen af Rådgivende Ingeniører tager temperaturen på den danske infrastruktur, er, at de kommunale veje og broer halser langt efter statsvejene i kvalitet. De kommunale veje og broer er ganske enkelt ikke godt nok vedligeholdt. Det handler eksempelvis om huller i vejen, men også om større vedligeholdelsesproblemer – og det koster på både trafiksikkerhed, trængsel og fremkommelighed. Så husk; kør forsigtigt, når du rammer kommunevejene.”
Direktøren i Foreningen af Rådgivende Ingeniører tilføjer: ”Når I er hjemme i jeres egen kommune igen, så er det værd at tage fat på en lokal debat, om tilstanden af jeres infrastruktur. State of the Nation kan bruges som afsæt for en god debat i både lokale medier, i kommunalbestyrelserne – og reelt også i Folketinget: Hvad kan vi gøre for at sikre, at tilstanden på de kommunale veje og broer kommer op på niveau med de statslige. Det lykkedes med de gamle amtsveje. Og vi kan gøre det igen”.
Anlægsloftet og finansieringsproblemer står i vejen
En af årsagerne til de kommunale veje og broers nuværende dårlige tilstand skyldes fald i kommunernes investeringer i vedligeholdelse af infrastruktur. Efterslæbet på de kommunale veje og broer ligger i øjeblikket på 5-10 milliarder kr. Desværre er kommunerne låst. Nogle kommuner har ikke råd til at investere i deres infrastruktur. Andre kommuner har råd, men må ikke på grund af de økonomiske rammer, der ligger i kommuneaftalen mellem Regeringen og KL. Kendt som Anlægsloftet.
Foreningen af Rådgivende Ingeniørers forslag til, hvordan de kommunale veje og broer kan blive fri for huller og mere sikre, lyder.
”Det er teknisk. Det er kompliceret. Men det er faktisk ret vigtigt. Anlægsloftet skal hæves målrettet til vejvedligehold, så efterslæbet kan indhentes. Men det skal være et løft der er betinget af at kommunerne reelt leverer en styrket indsats på vedligehold. Kommunerne skal udarbejde en vedligeholdelsesplan for at få lov til at få andel i en øget anlægsramme. Når efterslæbet er indhentet, vil det være billigere for kommunerne at opretholde en god tilstand. For de kommuner, hvor det utilstrækkelige vedligehold handler om finansiering og ikke råderum under anlægsloftet, skal der tilbydes mere gunstige lånerammer,” siger Adm. direktør i FRI, Henrik Garver.
De kommunale veje og broer får i FRI’s ”State of The Nation 2024”, en tilstandskarakter på 3,0, hvorimod de statslige veje og broer får karakteren 4,5. Mens de statslige veje og broer har en rigtig god tilstand, så har de kommunale veje og broer fortsat et stykke på til karakteren 4. 4 anses for at være en god tilstandskarakter, hvor de meget store ekstraudgifter til akut vedligehold kan undgås.
Om State of the Nation 2024 undersøgelsen
FRI’s State of the Nation 2024|Transportinfrastruktur er en del af en serie rapporter, der hver fjerde år tager temperaturen på den kritiske danske infrastruktur i relation til energi, vand, transport og offentlige bygninger. Energi- og Klimarapporten udkom i marts og rapporten om Transportinfrastruktur udkommer mandag d. 13. maj. De efterfølgende to rapporter i seriens 2024-udgave udkommer senere i 2024. State of the Nation 2024|Transportinfrastruktur er udarbejdet på forlæg fra Rambøll Danmark A/S og med bidrag fra Artelia A/S, COWI A/S, NIRAS A/S, SYSTRA Danmark A/S og WSP Danmark A/S.
Nøgleord
Kontakter
For yderligere information kontakt:
Adm. direktør Henrik Garver +453525 3742, hg@frinet.dk
Erhvervspolitisk Chef Ulrik Ryssel Albertsen +45 26 855 855, ura@frinet.dk
Billeder
Om Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, er brancheforening for rådgiver- og ingeniørvirksomheder. FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen. FRI står for uafhængig rådgivning. FRI står for bæredygtig udvikling. FRI’s medlemsvirksomheder beskæftiger ca. 35.000 medarbejdere i Danmark og internationalt og har en global omsætning på ca. 35 mia. kr. FRI’s største virksomheder er blandt de største virksomheder i Europa inden for rådgivende ingeniørvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
Rådgivende Ingeniører: Regeringens 1.maj initiativ på 30 milliarder er en start. Men det samlede efterslæb er 175 milliarder1.5.2020 13:10:41 CEST | Aktuelt
I sin 1. maj-tale på Arbejdermuseet har Statsminister Mette Frederiksen i dag åbnet for det første nye initiativ, der skal bekæmpe arbejdsløshed som følge af coronakrisen. Regeringen vil konkret afsætte 30 milliarder kroner til renovering af almene boliger med en ekstraordinær indsats allerede i år. Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, hilser initiativet velkomment, men påpeger at det samlede investeringsefterslæb i Danmark på veje, broer, bygninger og forsyningsinfrastruktur er på mindst 175 milliarder. En god start, men vi har brug for endnu mere siger Henrik Garver, Adm. dir i FRI.
National rapport: Danmarks vitale infrastruktur lider under klimapres5.3.2020 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport peger på, at Danmark mangler op mod 175 milliarder for at kunne opretholde en ordentlig fremtids- og klimasikret infrastruktur. Værst ser det ud for vores vandforsyning, de kommunale bygninger, veje og broer samt jernbanenettet. Klimaparatheden halter for stort set alle infrastrukturområder.