Mød D:A:D og Pernille Rosendahl til en aften med kompromisløs kærlighed på begge sider af scenekanten

Hvad betyder stil for optrædende kunstnere? Og for deres fans? Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK, dedikerer en aften til det univers, der opstår omkring bands og solister. Mød blandt andet D:A:D og en superfan, der har fulgt bandet fra cowpunk og skinny jeans til folkelighed og joggingbukser, og det kompromisløse stilikon Pernille Rosendahl.

Arrangementet Frontstage skal handle om bling og coolness på begge sider af scenekanten. Her kan man blandt andet høre sanger og stilikon Pernille Rosendahl, samt to medlemmer af D:A:D, nemlig guitarist Jacob Binzer og trommeslager Laust Sonne.

D:A:D er her, der og alle vegne. I år kan bandet fejre 40-års jubilæum, og det markerer de blandt andet med en ny udgivelse, en jubilæums-tour og endda en udstilling på Nationalmuseet i København. Den 23. maj er halvdelen af det ikoniske band på scenen, når Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK inviterer til Frontstage – et arrangement om stilikoner og fankultur.

For ud over bandets markante position i dansk rockhistorie siden 1980’erne, er D:A:D ikke til at komme udenom til et arrangement, der handler om rockens kompromisløse udstråling både på og foran scenen. Det fortæller museumsinspektør på rockmuseet, Anders Haahr.

”De har altid været utroligt stilbevidste og har kaldt sig selv et krydsfinerband. Den første Molly (ko-kranium, som er bandets maskot, red.) lavede medlemmerne selv i et eller andet sløjdværksted. Det er selvfølgelig blevet mere professionaliseret efterhånden, men den der DIY-tilgang til at lave ikonografi har virkelig kendetegnet D:A:D. De er meget bevidste om deres måde at gå ud i verden og præsentere et univers for deres fans.”

Bandets guitarist, Jacob Binzer, og trommeslager, Laust Sonne, vil sammen med sangerinde Pernille Rosendahl og kunstner Torleif Hoppe, være på scenen til arrangementet Frontstage, hvor musik- og kulturjournalist Niels Fez Pedersen er vært for en samtale om kunstens udtryk.

”Vi skal dykke ned i identitetsmarkører på begge sider af scenekanten. Det kommer til at handle om at beskue dem, der performer. Hvor meget og hvor bevidst tænker man over sin egen stil? Hvor stor indflydelse har man selv, og i hvor høj grad er man prisgivet pladeselskaberne? Både D:A:D og Pernille Rosendahl har i den grad formået at bibeholde det, de står for, og at være tro mod deres stil,” fortæller Anders Haahr.

Kompromisløst stilikon

Pernille Rosendahl, solokunstner og forsanger i Swan Lee, er kendt for at tage bladet fra munden, når det det kommer til udseende og forventninger til især kvindelige kunstnere.

”Rosendahl har efterhånden været i gamet i mange år, og et gennemgående træk for hendes karriere er, at hun aldrig er gået på kompromis med sin stil eller sit udtryk. Hun har tværtimod insisteret på, at den danske musikscene skal kunne rumme alle typer og alle aldre. Hun er et kæmpe stilikon, og hun har en form for aktivistisk tilgang til at være det,” siger Anders Haahr.

Selv om D:A:D efterhånden skifter til bløde bukser, når rampelyset slukker, er stilen intakt, og de kan stadig få fanhjerter til at banke hårdt. På den anden side af scenekanten står publikum og fans som Mai Barslev. Hun har fulgt D:A:D i tykt og tyndt gennem mange år og blandt andet selv lavet det merchandise, hun syntes manglede. Den resonans, som bandet møder i superfans som Mai Barslev bliver også et omdrejningspunkt for samtalen, ligesom RAGNAROCK’s egen museumsinspektør og popforsker Rasmus Rosenørn vil være med til at brede samtalen ud. DJ på aftenen vil være Rachel Phoebe Davis.

Tid: Torsdag den 23. maj, 19-22 (dørene åbner kl. 18.00)

Sted: RAGNAROCK, Rabalderstræde 16, 4000 Roskilde

Entré: 175 kr.

Læs mere og køb billetter her.