104 år gammelt værksted sætter strøm til virksomheden

Jens F. Jensen fra Tommy's Auto er stolt AutoMester siden 1996

Tommy’s Auto v/ Jens F. Jensen, der er et kendt navn i Vester Skerninge, bliver nu AutoMester E+. Det er forbrugernes garanti for, at de kan håndtere el- og hybridbiler, og at de kontinuerligt arbejder for at træffe valg, der er lidt mere klimavenlige end alternativet. Mest af alt handler det dog om de gode relationer og stærke fællesskaber, mener ejer

I en tid præget af hastighed og teknologisk forandring er der stadig enkelte bastioner, der på en og samme tid følger med og samtidig står fast. Sådan et sted er Tommy’s Auto v/ Jens F. Jensen, der har været en del af lokalsamfundet i mere end et århundrede.
“Jeg er født her på stedet. Min farfar startede firmaet som et cykelværksted, der også udlejede biler, og så overtog min far, der også var mekaniker, og gjorde det til et autoværksted. Så jeg er tredje generation,” beretter 68-årige Jens F. Jensen, der overtog værkstedet i 1996.

Han har derfor set det vokse fra et lille cykelværksted til det velrenommerede autoværksted, det er i dag med en svend, to lærlinge og mester selv.
“Jeg har været her på værkstedet, siden jeg var knægt. Så jeg kan huske, da vi kunne nøjes med at bruge svensknøgler og skruetrækkere til at få bilen til at starte, til nu hvor vi har mange PC’ere og testere," fortæller han med et smil og fortsætter: "Biler har altid været en del af mit liv, og det har jeg aldrig fortrudt. Jeg regner også med, at jeg skal bæres ud, for jeg duer ikke til at gå derhjemme og slå græs og spille golf.”

Når Jens holder fri, bruger han da også flere weekender som teknisk degeret i Dansk Automobil Sports Union, DASU. Så man kan vist roligt sige, at her på stedet har man benzin, diesel - og nu også el - i blodet. Værkstedet, der har været AutoMester siden 1996, fordi AutoMester ifølge Jens “har godt fat”, er netop blevet AutoMester E+.
“Det er et fint signal at sende, og noget jeg vil anbefale alle værksteder at gøre. Og så er der naturligvis stadig plads til benzin- og dieselbiler. Vi er uddannede til det hele, og vi tager alle slags biler ind, uanset mærke og model,” understreger værkstedsejeren.

Fællesskabet får os frem
At drive et autoværksted er mere end bare at stramme bolte, udskifte olie og montere nye dæk, som de har særligt travlt med i øjeblikket. Det handler om relationer - om at kende sine kunder, ansatte og “konkolleger” - og det er noget, Jens Jensen lader til at have mestret gennem årene.
“Vi har ikke konkurrenter. Vi har kolleger. Vi kan låne af hinanden og hjælpe hinanden, og det er vi gode til her i området. Vi har i AutoMester en sydfynsk klub, hvor alle værkstederne mødes flere gange om året,” afslører Jens Jensen, der også prioriterer at drive sin forretning på samme måde. Fællesskabet trives også i bedste velgående inden for værkstedets egne fire vægge: “Her går vi op og ned ad hinanden. Vi snakker sammen om alt. Det giver bare et andet sammenhold, også når der er travlt, fordi vi alle giver den gas. Det er da også en af grundene til, at jeg ikke stopper, for jeg kan lide biler, og jeg kan lide at gå på gulvet med gutterne. Jeg tror da også, det er derfor, at vores nye lærling flytter hjem til sin farmor og farfar i byen for at kunne arbejde her. Det siger jo lidt.”

Tommy’s Auto v/Jens F. Jensen bakker også op om det lokale fællesskab. Fra at sponsorere sportsudstyr i lokale sportsklubber til at støtte unge talenter, som den lovende gokartkører Ludvig på 10 år:
“Han bliver den nye Schumacher,” griner mesteren og tilføjer: “Han gør det godt og er meget seriøs af sin alder. Det vil vi selvfølgelig gerne bakke op om.”

Læsø får nyt AutoMester-værksted18.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Den 1. januar 2024 åbnede Ole Klitgaard og Henrik Møller Mortensen et nyt værksted i Byrum på Læsø. Værkstedet er en del af landets største værkstedskæde, AutoMester, hvilket sikrer en lang række fordele for kunder såvel som for værkstedsejerne selv. I årtier har Byrum Auto haft adresse på Gammel Kirkevej 8, Læsø. I forbindelse med årsskiftet fra 2023 til 2024 blev det tid til en forandring, og et nyt AutoMester værksted overtog lokalerne. De nye værkstedsejere på adressen, Ole Klitgaard og Henrik Møller Mortensen, kender hinanden fra deres tid i Byrum Auto. 46-årige Ole Klitgaard startede sin karriere som mekaniker i Byrum Auto i 1994. Her var han blandt andet med til at lære den nu 31-årige Henrik Møller Mortensen op, da han startede som lærling på samme værksted 17 år senere. Selvom de to kom utroligt godt ud af det med hinanden, besluttede Ole Klitgaard sig for at afprøve livet som selvstændig skibselektriker i 2014. “Jeg holder meget af livet som selvstændig, men jeg savnede da og