If præsenterer rekordhøj vækst og stor interesse i personligt helbred

If præsenterer højeste toplinjevækst nogensinde for første kvartal og fortsat vækst i alle forretningsområder. Området for personforsikring stiger og afspejler dermed samfundstrend.

Ifs koncernchef er godt tilfreds med selskabets Q1-resultat, hvor selskabet især oplever vækst inden for personlige forsikringer. "Det afspejler trenden i samfundet, hvor flere mennesker investerer i deres helbred og personlige velbefindende", siger Morten Thorsrud. Foto: If/PR

Kommentarer til Q1-resultatet fra Ifs koncernchef Morten Thorsrud:

"I dag præsenterer If den hidtil højeste toplinjevækst for første kvartal (7,6%). Vi forbedrede vores overskud før skat (6,5%), understøttet af et stærkt investeringsafkast. Personlig forsikring vokser hurtigst, men endnu mere opmuntrende er det, at vi ser stabil vækst i alle forretningsområder. Bred vækst demonstrerer styrken i vores geografiske rækkevidde og diversificerede portefølje. Påvirkningen af den hårde nordiske vinter, vi har oplevet dette år, tynger combined ratio, men den underliggende præstation er stærk," kommenterer Ifs koncernchef Morten Thorsrud i forbindelse med præsentationen af første kvartal 2024.

Vækst i personlige forsikringer afspejler samfundstendens
Den positive udvikling blev understøttet af vækst på 7 procent inden for bygningsforsikringer og 14 procent inden for personlige forsikringer, hvilket bekræfter den trend, vi ser i samfundet; flere mennesker investerer i deres helbred og personlige velbefindende, selv i en hårdere økonomisk situation for både virksomheder og husholdninger. Ifs kommende Nordiske helbredsrapport, der indeholder undersøgelser og indsigter i folks opfattede sundhed i Norden, viser, at næsten halvdelen er villige til at betale ekstra for forebyggende sundhedsydelser.

Tilfredse kunder og godt positioneret til fremtidig vækst
If oplever stærke fornyelsesrater i første kvartal (9/10) på tværs af alle forretningsområder på trods af prisændringer for at imødegå de øgede omkostninger ved inflation. Dette indikerer, at vi er godt positioneret på markedet med rette bredde i vores forretning til at fortsætte en stabil vækstrejse.

Samlet set rapporterede If et overskud før skat på 4 017 MSEK (3 773) for første kvartal 2024, hvilket repræsenterer en stigning på 6,5 procent i forhold til samme periode sidste år. Forsikringsserviceresultatet for første kvartal faldt til 1 924 MSEK (2 428), med en combined ratio på 86.8 procent (82.4). Resultatet blev negativt påvirket af det mest ekstreme nordiske vintervejr siden 2010 med stormen Ingunn, hvilket resulterede i øgede antal erstatningskrav, særligt i Norge og Sverige. De pludselige vejrsvingninger forårsagede en usædvanlig bred variation af skadesanmeldelser at håndtere for særligt motor- og bygningsområdet.

"Det ekstreme vejr tester vores beredskab og hele samfundet. Bæredygtighed er en integreret del af vores kerneforretning med ambitiøse videnskabsbaserede mål for reduktion af udledninger. Vores ambition er aktivt at bidrage til et mere bæredygtigt og modstandsdygtigt samfund."

"Jeg er meget stolt af det arbejde, vi gør for at hjælpe vores kunder med at være forberedte og støtte dem, når noget sker. Denne evne understøttes yderligere af vores markeders og forretningsområders forskellighed og indebærer, at udfordringer på ét område kan opvejes af stærke præstationer på andre områder, hvilket giver finansiel stabilitet over tid."

Morten Thorsrud,
Koncernchef, If Forsikring

FINANSIELLE NØGLETAL

Ifs nordiske resultater for første kvartal 2024 (MSEK):

• Bruttopræmievækst på 7,6 procent (eksklusive valutaeffekter) for Q1 2024, sammenlignet med første kvartal sidste år (Q1 2023: 6,1 procent)
  • Bruttopræmieindtægter i kvartalet var: 23 513 MSEK (22 033)
  • Resultat af forsikringsservices: 1 924 MSEK (2 428)
  • Netto finansielt resultat: 2 116 MSEK (1 400)
  • Resultat før skat: 4 017 MSEK (3 773)
  • Combined ratio for Q1: 86,8 (82,4 i Q1 2023)

Det danske resultat

• Bruttopræmieindtægter i første kvartal: 2 279 MSEK (2 401 i 1. kvartal 2023)
  • Resultat af forsikringsservices: 274 (213)
  • Combined ratio for Q1: 80,2 (84,7)

Om If/Sampo
If er del af Sampo Group. Sampo er den førende forsikringsudbyder i Norden og den eneste forsikringsudbyder, der tilbyder tjenester på tværs af alle nordiske lande, kundesegmenter og produkter. Sampo er også en stor aktør på det voksende digitale marked for skade- og ulykkesforsikringer i Storbritannien. Sampo er noteret på Nasdaq Helsinki og Nasdaq Stockholm.

If Forsikring, hovedkontor Danmark