Salling GroupSalling Group

Salling Group og Hjernesagen måler dit blodtryk, mens du handler

Del

Forhøjet blodtryk er lig med forhøjet risiko for stroke, fællesbetegnelsen for blodprop og hjerneblødning. Derfor gør Hjernesagen, Salling Group og Salling Fondene det nu let og gratis at få målt sit blodtryk under indkøbsturen. Målet er at nå ud til alle dele af Danmark og nedbringe antallet af stroke.

Fremover vil det ikke kun være frugt og grønt, mejeriprodukter og kolonialvarer, der fylder kundernes indkøbsvogne i Bilka. Fra tirsdag den 7. maj føjer Salling Group gratis blodtryksmålinger til sortimentet. Det betyder i første omgang, at kunderne i Bilka i Tilst og Ishøj kan få målt deres blodtryk, mens de handler – nemt, bekvemt og gratis. Efter en testperiode er målet at udbrede tilbuddet til både Bilka- og føtex-varehuse i hele Danmark.

Det handler om at sikre, at hverdagens travlhed ikke er skyld i, at danskerne nedprioriterer og dermed undlader at tjekke deres blodtryk. Forhøjet blodtryk er således en af de hyppigste årsager til stroke – blodpropper og blødning i hjernen – og derfor er Hjernesagen, Salling Group og Salling Fondene gået sammen i et nyt strategiske partnerskab med et mål om at reducere antallet af stroke.

”I en travl hverdag kan det være svært at huske sig selv på at få blodtrykket kontrolleret, men det er altså vigtigt. Man kan ikke selv mærke, hvis ens blodtryk er forhøjet, og i Hjernesagen anbefaler vi, at alle voksne over 50 år jævnligt får målt deres blodtryk og tager kontakt med deres læge, hvis det er forhøjet,” forklarer Tue Byskov Bøtkjær, landsformand i Hjernesagen.

Et livsvigtigt tilbud

Indsatsen lanceres på den landsdækkende strokedag, den 7. maj kl. 11.00 i Bilka i Tilst og kan fra den 25. maj ligeledes opleves i Bilka i Ishøj. Tilbuddet om blodtryksmåling vil foregå på faste dage og vil i de kommende måneder blive bredt ud til butikker i hele landet, på sigt som et ’selvbetjenings-tilbud’.

”Kunderne besøger hver uge vores danske butikker næsten 7 millioner gange, og det gør indkøbsturen til et helt oplagt sted at tale om sundhed. Tilbuddet om blodtryksmåling er et ønske om at gøre det sundere valg i hverdagen lettere, når man helt bogstaveligt på sine faste indkøbsture kan gå direkte fra frugt og grønt med de nøglehulsmærkede produkter over til blodtryksmåleren,” fortæller Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.

Det er uddannede sygeplejersker, der foretager blodtryksmålingen i butikkerne og dermed kan vejlede om, hvordan man skal forholde sig, hvis blodtrykket giver anledning til bekymring.

”Vi håber, at rigtig mange vil benytte sig af det nye tilbud, så vi kan få bragt det alt for høje antal stroke ned. Jævnligt at bruge få minutter af indkøbsturen på en blodtryksmåling kan for mange danskere vise sig at være livreddende,” siger Louise Gade.

Formålet med partnerskabet er helt generelt at øge danskernes bevidsthed om blodtryk og den risiko, der er forbundet med forhøjet blodtryk samt at sikre, at flere danskere regelmæssigt får målt deres blodtryk. Flere hundrede tusinde danskere går i dag rundt med et forhøjet blodtryk uden at være klar over det. For flere end 12.000 ender det med et stroke, og flere end 3.000 dør årligt som følge af stroke.

Donation muliggør forebyggende sundhedsindsats

Som Danmarks største dagligvarekoncern har Salling Group hver uge flere millioner kunder igennem kæderne Bilka, føtex og Netto. Det giver en mulighed for at nå bredt ud til den danske befolkning, når der sættes fokus på forebyggelse af strokes. Det er Salling Fondene, som ejer Salling Group, der har muliggjort blodtryksmålingerne i Bilka-butikkerne med en donation på 2,6 millioner kroner.

”Salling Fondene støtter projekter og initiativer, der gør hverdagen bedre og er til gavn og glæde, og vi er glade for at kunne være med til at muliggøre Hjernesagens forebyggende sundhedsindsats i form af blodtryksmåling og sundhedsvejledning i Salling Groups butikker. Udbredelse af kendskabet til farerne ved forhøjet blodtryk samt måling af blodtryk kommer uden tvivl til at gøre en forskel for danskerne, ” siger Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand for Købmand Herman Sallings Fond.

For yderligere information, kontakt:

Salling Group: Group Communication 8778 5002

Salling Fondene: Trine Skjoldborg 2370 5590

Hjernesagen: Ulf Joel Jensen 2554 2013

------------

FAKTA

Den nationale strokedag afholdes hvert år i maj. Formålet er at sætte fokus på en af de alvorligste og samtidig mest oversete folkesygdomme herhjemme – og samtidig øge viden om både symptomer på stroke og forebyggelse.

Fakta om stroke

  • Stroke er en fællesbetegnelse for blodpropper og blødning i hjernen. Det omtales også som apopleksier eller slagtilfælde
  • Hver femte dansker rammes af stroke
  • Stroke er den fjerdehyppigste dødsårsag og den hyppigste årsag til handicap blandt voksne.
  • Stroke rammer både mænd og kvinder
  • Risikoen for at få et stroke stiger med alderen, men 30 procent af alle ramte er under 65 år

Læs mere på www.hjernesagen.dk

Symptomer på stroke
De mest almindelige symptomer på stroke kan kendes i en simpel remse:

  • Stræk – hænger den ene arm?
  • Snak – hænger ordne ikke sammen?
  • Smil – hænger den ene mundvig?


Oplever man et af disse symptomer, skal man omgående ringe 1 1 2.
Tid er nemlig en helt afgørende faktor for behandlingen.

Kontakter

Billeder

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 59.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 12 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Fra madspild til overskud: Salling Groups nye øl er lavet på overskudsbrød31.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Der lander en god nyhed på hylderne i Salling Groups butikker, idet dagligvarekoncernen, FoodRemade og bryggeriet BRØL lancerer et nyt initiativ i kampen mod madspild. Brød fra 6.000 kilo ”overskudsbrød”, som ikke kan sælges, bruges i brygningen af to nye øl, der sælges i føtex og Bilka og fra uge 24 også i Netto. Projektsamarbejdspartnere øjner stort potentiale i samarbejdet.

Salling åbner nye BOSS- og HUGO-franchisebutikker i strategisk samarbejde med HUGO BOSS27.5.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Som del af et stort nyt samarbejde med den internationale modegigant HUGO BOSS bliver Salling francisetager for de to brands BOSS og HUGO og planlægger at åbne et tocifret antal BOSS- og HUGO-butikker i Danmark over en femårig periode. Udover de nye butikker vil de to nuværende shop-in-shops i Salling Aarhus og Aalborg blive yderligere ekspanderet for at afspejle de to brands nye butikskoncepter.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye