Ny rapport: Politisk tunnelsyn på tekniske fag udfordrer den grønne omstilling

Ny analyse fra Tænketanken DEA viser med al tydelighed, at hvis Danmark skal nå sine mål i forhold til den grønne omstilling, så skal der mere opmærksomhed på de merkantile fags rolle. Og det er især det politiske tunnelsyn på fx håndværksfag, der er udfordringen ifølge rapporten.

”Er koblingen mellem merkantile uddannelser og den grønne omstilling overset?”. Sådan spørges der i I Tænketanken DEA’s årsdagsanalyse, der netop er blevet offentliggjort. Svaret er et klart ja; Det er i den grad overset fra politisk hold.

- DEA’s rapport bekræfter, hvad vi i HK arbejder for at gøre lysende klart: Nemlig at medarbejdere med merkantil uddannelser er dem, der sidder med fingeren på den grønne knap. Vi har en helt afgørende rolle i den grønne omstilling. Indenfor salg, indkøb og økonomi, spedition og shipping, klimaberegninger og ESG-dokumentation. Listen er lang, siger forbundsformand for HK, Anja C. Jensen.

Samtidig understreger forbundsformanden, at der fortsat ligger et stort oplysningsarbejde foran HK og andre aktører, da både politikere og medierne stort set kun har øje for koblingen mellem teknikere og grøn omstilling. De seneste 5 år har der ifølge rapporten været ca. 1.000 artikler som kæder de tekniske uddannelser sammen med den grønne omstilling, men samtidigt kun 150 artikler, der kæder de merkantile uddannelser sammen med den grønne omstilling.

- Analysen viser med al tydelighed, at vi skal råbe endnu højere for at blive hørt, når vi siger at HK’s medlemmer er bindeleddet i den grønne omstilling. Ligesom analysen i den grad understreger vigtigheden af at kompetenceudvikle både medarbejderne til den grønne omstilling, men også underviserne på de merkantile uddannelsesinstitutioner, siger Anja C. Jensen, forbundsformand for HK.

Uddannelse skal matche behov
Årsdagsrapporten viser, at der i mange merkantile, videregående uddannelser mangler et grønt tema. Det hænger dårligt sammen med de målsætninger, der skal indfris, siger Anja C. Jensen, forbundsformand for HK.

- Det understreger et behov for, at medarbejdere med videregående uddannelser får adgang til de arbejdsmarkedsuddannelser, som har en stor fagpakke rettet mod bæredygtighed og grøn omstilling. Det er simpelthen hovedløst, at en så afgørende faggruppe ikke har adgang til uddannelser, der præcist passer til deres behov – og til arbejdsmarkedets.

Nøgletal:

• Ifølge DEA’s rapport er de merkantilt ansatte i brancher med store udledninger den tredjestørste faggruppe, mens det er den næststørste faggruppe blandt lederne, hvor de udgør ca. 22 % af medarbejderne.

• Udviklingen er i tråd med aktiviteten på efteruddannelseskurser indenfor bæredygtighed på HK’s område, hvor fag som ”Introduktion til bæredygtig omstilling” og ”Cirkulær forretningsforståelse” er mellem 4- og 8-doblet fra 2022 til 2023.

• De seneste 5 år har der ifølge DEA’s rapport været ca. 1.000 artikler som kæder de tekniske uddannelser sammen med den grønne omstilling, men samtidigt kun 150 artikler, der kæder de merkantile uddannelser sammen med den grønne omstilling.