Molslinjen A/S

Tredje færge hos Øresundslinjen gøres klar til at sejle på grøn strøm

Del

Efter elektrificeringen af færgerne, Tycho Brahe og Aurora, så gør Øresundslinjen nu klar til at konvertere den tredje færge, M/F Hamlet, til drift på batterier ladet med strøm fra vind- og solenergi.

M/F Hamlet er den tredje færge, der bliver konverteret til drift på batterier. Det bliover den svenske leverandør, Echandia, der leverer batteripakken til færgen.
M/F Hamlet er den tredje færge, der bliver konverteret til drift på batterier. Det bliover den svenske leverandør, Echandia, der leverer batteripakken til færgen.

Molslinjen har netop lagt endnu en ordre på nogle af verdens største færgebatterier. Det bliver den førende svenske leverandør af maritime batterier, Echandia, som skal levere den batteripakke, som skal konvertere færgen M/F Hamlet fra fossil drift til en fuldt elektrisk operation.

”Echandia har batterier, som tilbyder en kombination af lang holdbarhed og lav vægt, og det sikrer os de laveste omkostninger og den laveste klimabelastning set over hele batteripakkens levetid”, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Batteripakken skal leveres i første halvdel af 2025, og med Hamlets 8000 årlige afgange på fuld elektrisk drift vil 95 procent af alle de 41.000 afgange årligt på ruten over det smalle Øresund mellem Danmark og Sverige blive sejlet på ren grøn strøm. Det vil sænke rutens samlede klimabelastning helt ned til under 1500 ton CO2 årligt.

Før konverteringen af de to første Øresundsfærger i 2016 havde ruten årlige emissioner på 37.800 tons CO2.

Echandia leverer i forvejen batteripakkerne til Molslinjens to nye elfærger til Alslinjen og til Samsølinjen. Disse færger bygges på værft i Tyrkiet, og de sejles til Danmark i slutningen af 2024 og i begyndelsen af 2025.

”Den grønne omstilling af vores færger er den altoverskyggende opgave for os de kommende år. Nu omstiller vi M/F Hamlet på Øresundslinjen – og senere kommer verdens største færge-elektrificeringsprojekt nogensinde, når der skal sættes strøm til vores hurtigfærger på Kattegat”, siger Kristian Durhuus.

Konverteringen af M/F Hamlet forventes gennemført i løbet af 2025.

Kontakter

Om Molslinjen

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 21 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 19 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.

Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.

Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.

Mere info: www.molslinjen.dk

CSR: Molslinjen Commitment / Molslinjen Code of Conduct for Business Relationships.

Andre sprog

Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye