Vejdirektoratet

Danskerne holder i kø for milliarder

Del

I en ny analyse har Vejdirektoratet opgjort trængslen for 2022. Tallene viser, at danskerne spilder 350.000 timer om dagen på at holde i kø. Det svarer til et samfundsøkonomisk tab på 31 milliarder kroner.

Problemet med trængsel er størst i hovedstadsområdet. Foto: Vejdirektoratet
Problemet med trængsel er størst i hovedstadsområdet. Foto: Vejdirektoratet

Efter et par år med færre biler på vejene under coronapandemien er der igen kommet skub i samfundshjulene. Den udvikling kan aflæses i trafikken, hvor den øgede aktivitet skaber trængsel, så danskerne i stigende grad holder i kø, når de sætter sig bag rattet i bilen for at køre på arbejde, hente børn, købe dagligvarer eller deltage i fritidsaktiviteter og sociale arrangementer.

Det viser Vejdirektoratets nye analyse af trængslen på vejene i 2022. Her var trængslen stadig en smule under niveauet fra før corona, men når tallene for 2023 er klar senere i år, vil de forventeligt vise en stigning.

På en almindelig hverdag brugte trafikanterne i snit 350.000 timer på at holde i kø, og set over hele 2022 blev det til 80 millioner timer. Det svarer til et samfundsøkonomisk tab på 31 milliarder kroner.

”På sin vis er det positivt, at trængslen nu så småt er på niveau med før corona, da det viser, at der er kommet gang i samfundshjulene. Men ellers er der ikke så meget at juble over. Udover at det er træls at holde i kø på motorvejene, så er det også dyrt for samfundet. Vi spilder tid, det reducerer udbuddet af arbejdskraft, og det gør det dyrt at transportere varer og serviceydelser,” siger Andreas Egense, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Stor kø på motorvejene

Tallene dækker både over statsvejene og de kommunale veje, hvoraf sidstnævnte udgør 95 pct. af det samlede vejnet. Det er dog på motorvejene, at der bliver brugt flest timer på at sidde i kø, når man sammenholder med vejens længde.

Særligt i hovedstadsområdet er kø og myldretidstrafik et vilkår for trafikanterne, og 43 procent af den samlede landsdækkende forsinkelse finder sted i Region Hovedstaden.

Det samfundsøkonomiske tab på 31 milliarder kroner dækker over tidstab for almindelige personbiler, varevogne og lastbiler. I beregningen indgår også det parameter, at de mange timers køkørsel er udtryk for et reduceret arbejdsudbud svarende til et tab på 1,95 milliarder kroner.

”Trængsel er et fænomen, som vi skal vænne os til, og vi vil nok se, at problemet kun vokser sig større over de kommende år. Man kan forsøge at bygge sig ud af det, men det kan være svært, da trængslen er værst i bebyggede områder, hvor der bor mange mennesker. Man kan også forsøge at udnytte kapaciteten bedre, for eksempel med mere samkørsel eller ved at sprede trafikken mere ud i løbet af døgnet. Endelig er der den mulighed, at man går efter at begrænse efterspørgslen, så færre kører i bil,” siger Andreas Egense.

En anden væsentlig faktor for at forstå udviklingen i trængslen fra 2019 til 2022 er de meget høje brændstofpriser, som fik mange trafikanter til at sænke hastigheden for at spare penge. I 2019 kostede en liter benzin i gennemsnit 14,42 kroner, mens den tre år senere kostede 17,00 kroner.   

Vejdirektorat opgør trængsel ved at sammenligne trafikanternes faktiske hastighed med den hastighed, de kunne have kørt med, hvis der ikke var andre på vejnettet. Opgørelsen baserer sig på omkring otte milliarder hastighedsobservationer for hele landet.

Trængselstallene for 2023 forventes at blive offentliggjort inden sommerferien.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Forsinkelse på de danske veje fordelt på de forskellige vejtyper. Grafik: Vejdirektoratet
Forsinkelse på de danske veje fordelt på de forskellige vejtyper. Grafik: Vejdirektoratet
Download
Forsinkelse på statsvejnettet i hele Danmark (køretøjstimer pr. km vej pr. hverdag). Grafik: Vejdirektoratet
Forsinkelse på statsvejnettet i hele Danmark (køretøjstimer pr. km vej pr. hverdag). Grafik: Vejdirektoratet
Download

Vedhæftede filer

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Spærringen af Skærbækvej ved Taulov forlænges til 8. januar 202525.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse

Skærbækvej mellem Kolding Landevej og Dronningens Kvarter har siden ultimo august været spærret, da en ny cykelsti langs Skærbækvej blandt andet skal etableres i forbindelse med ombygningen af tilslutningsanlæg 61 ved Taulov. Denne spærring forlænges nu indtil den 8. januar 2025. Det vil fortsat være muligt at komme nordfra motorvejen og køre ind og ud ad Dronningens Kvarter. Den nuværende skiltede omkørsel via Kolding Landevej og Dronningens kvarter fortsætter ligeledes. Cyklister og gående kan som nu fortsat anvende Skærbækvej frem til Adelvej. Spærringen forlænges, så kommende aktiviteter i projektet kan forkortes. I januar begynder næste fase af arbejdet, som også vil betyde omlægning af trafikken. Vejdirektoratet beklager de gener, den forlængede spærring måtte medføre.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye