Årets dygtigste håndværkere hyldes med medaljer på Københavns Rådhus

En 150 år gammel tradition med fejring af håndværket: Tirsdag modtager 90 af hovedstadens dygtigste håndværkere svendeprøvemedaljer og legater. H.M. Dronning Margrethe lykønsker de udlærte håndværkere med håndtryk.

Meddaljeuddelingen på Københavns Rådhus 2023
Meddaljeuddelingen på Københavns Rådhus 2023 Håndværkerforeningen København

Tid: Tirsdag den 7. maj 2024, kl. 17.00-19.30

Sted: Københavns Rådhus, Rådhuspladsen, 1599 København V

Tirsdag aften på Københavns Rådhus står i festens tegn, når årets dygtigste udlærte håndværkersvende hyldes med medaljer i sølv og bronze og legater for 1,1 mio. kroner for veludførte uddannelser og svendeprøver til topkarakter. Håndværkersvendene repræsenterer over 25 forskellige fag, og tæller blandt andet murere, bygningssnedkere, guldsmede, frisører, elektrikere og personvognsmekanikere.

Ceremonien overværes af H.M. Dronning Margrethe, som har videreført Kongehusets tradition med at deltage i medaljeuddelingen og lykønske de dygtige håndværkere. Kongehuset har deltaget siden 1927, mens medaljeuddelingen har eksisteret i mere end 150 år.

I år bliver der uddelt 84 af Håndværkerforeningens bronze- og sølvmedaljer og seks såkaldte Massmannske medaljer, som anerkender flid og godt kammeratskab under uddannelsen.

Stærke rollemodeller for den næste generation

Færre unge søger i dag mod erhvervsuddannelserne, og det er en bekymrende udvikling, mener de to erhvervsskoledirektører fra NEXT Uddannelse København og TEC – Technical Education Copenhagen, Ole Heinager og Morten Emborg. Derfor er det enormt vigtigt med en tradition som medaljeuddelingen, hvor man fejrer håndens arbejde og ikke mindst alle de unge talenter, der tør vælge anderledes end vennerne.

“Det er vigtigt, at vi som samfund understreger værdien af de praktiske fag. Håndværkerne har i århundreder forskønnet vores byer, huse og veje, smedet de smukkeste smykker og klippet vores hår. De viderefører den stolte tradition for dansk håndværk og dansk kulturarv. Derfor gør det mig både glad og stolt, når vores elever hyldes for deres talent, flid og høje faglighed. De er uundværlige for vores samfund, og de er verdens bedste rollemodeller, som er med til at inspirere næste generation af unge håndværkere,” udtaler Ole Heinager, direktør for NEXT Uddannelse København.

”År efter år er det en stærk oplevelse for mig at se alle de dygtige håndværkere, der bliver fejret med medaljer og legater. Hver og en nærer en dyb kærlighed til håndværket, og de øver sig og knokler, indtil en opgave er løst til perfektion. Det, de mestrer, er dybt fascinerende, og det er netop de kompetencer, vi har brug for i samfundet – ikke mindst i den grønne omstilling. De er faglige ambassadører, der fortjener samfundets hyldest,” siger Morten Emborg, direktør på TEC – Technical Education Copenhagen.

Traditionen med at uddele medaljer går helt tilbage til 1867. Ud over medaljer vil der også blive uddelt legater fra virksomheder, laug og fonde til en værdi af 1,1 mio. kroner. De unge håndværkere, der får medalje og legater, er indstillet af de københavnske laug og har taget deres svendeprøve på hovedstadsområdets erhvervsskoler.

Medaljeuddelingen arrangeres af Håndværkerforeningen København i samarbejde med NEXT Uddannelse København, TEC – Technical Education Copenhagen og Københavns Kommune, som er vært for ceremonien på Københavns Rådhus.

Kontakt til håndværkere, der modtager medaljer? Ring eller skriv til:

Cathrine Saltbæk Tverskov, pressekonsulent NEXT Uddannelse København, tlf. 23285322, mail: cst@nextkbh.dk

Lærke Cecilie Lindegård, pressekonsulent TEC – Technical Education Copenhagen, tlf. 25453457, mail: lcl@tec.dk

Meddaljeuddelingen på Københavns Rådhus 2023