Sparta Atletik og Løb

Overraskende vindere ved historisk Copenhagen Marathon

Forhåndsfavoritterne blev fældet af stærke udfordrere, da Abdi Gelelchu var hurtigste mand ved det største Copenhagen Marathon nogensinde. Kenyanske Margaret Agai tog æren hos kvinderne.

Marta Siljudottir

Med samtlige 15.000 startnumre satte Copenhagen Marathon allerede i januar en historisk rekord ved at melde udsolgt for første gang siden løbets fødsel i 1980. Men eliteløberne sigtede efter flere rekorder, da de løb ud på den nydesignede, hurtige og flade rute i noget nær perfekt maratonvejr.

Udgave nummer 43 blev et nyt gennembrud for løbet med det hidtil stærkeste startfelt sendt ud i Københavns gader. Dagens kvindelige vinder blev Margaret Agai fra Kenya, der overraskede forhåndsfavoritterne og løb i mål i tiden 2:27,31.

”Jeg er meget, meget glad. Tilskuerne var fantastiske og bar os frem,” sagde Agai kort efter og fandt et smil frem, da talen faldt på mødet med det danske publikum.

Hos mændene var forhåndsfavorriten Gadisa Birhanu også udfordret af at stærkt favoritfelt og blev i sidste ende sat af Abdi Gelelchu fra Bahrain, der fulgte op på overraskelserne og krydsede målstregen på Øster Allé i en vindertid på 2:09,11. Et par minutter før den danske mester Jaob Sommer Simonsen fra AGF Atletik.

”Jeg er meget glad,” var de ord, der var til at fremstamme for en hård presset Gelelchu, der dog magtede at løfte tommelfingrene i triumf.

Sidste års kvindelige vinder, Rodah Chepkorir kom ind til løbet som klar favorit med sin løbsrekord fra 2023 i bagagen på 2:23,14. Den 33-årige kenyaner kunne dog se frem til meget stærk modstand. Hele 11 kvinder var tilmeldt med tider under 2 timer og 30 miutter. Mongoliets Khishigsaikhan Galbadrakh blandede sig lidt overraskende i top-10 ved Tokyo Marathon i år og erobrede indledningsvis også paceren og slog et lille hul ned til Chepkorir og de øvrige favoritter. Efter 20 km udbyggede hun føringen til over et minut, og var samtidig på kurs mod den direkte OL-kvalifikation.

Men kræfterne slap op, og i stedet kom Agai blæsende bagfra i en bedre doseret løbsstrategi for at tage sejren og modtage blomsterne og blive indhyllet i  det kenyanske flag.

Favoritnederlag hos herrerne
Hos herrerne var der store forventninger til Birhanu. Den 31-årige etiopier løb 2:04,59, da han sidste år vandt Sevilla Marathon. Paceren var bestilt til en sluttid på lige under 2:07 timer. Det var et stækt signal om, at den løbsrekord, som Eritreas Berhane Tsegay satte for to år siden med 2:08,23 skulle lægges i graven under de gode forhold på en forbedret rute. Samtidig var det godt under det aktuelle tidskrav for direkte OL-kvalifikation på 2:08.10.

Den målsætning blev allerede tidligt i løbet fulgt op, da favoritfeltet på knap 10 løbere rundede 5 kilometer i 14,51. 25 sekunder hurtigere end ved den hidtidige banerekord og også et tempo med retning under det direkte OL-krav. Den holdt ikke hjem for Gelelchu, men der blev satset stort for at give det danske publikum rekorder.

Efter 25 km var de forreste løbere stadig inden for rækkevidde af løbsrekorden. Og efter 35 km var en trio af Birhanu, kenyanske James Kiplagat og Abdi Gelelchu afgørende fri og satte den biodynamiske GPS ind efter at bryde det gule triumfbånd ved målgangen på Øster Allé, som Gelelchu i sidste ende erobrede ved at rykke sig fri af Birhanu.

Top-3 hos mænd og kvinder

Kvinder
1: Margaret Agai, Kenya 2:27:31
2: Mercy Kwambai, Kenya 2:28:12
3: Alisa Vainio, Finland 2:28:21

Mænd
1: Abdi Gelelchu, Bahrain 2:09:11
2: Gadisa Birhanu, Etipioen 2:09:55
3: Abebaw Muniye, Etiopien 2:10:27

Fakta om Copenhagen Marathon

• Der var i 2024 for første gang nogensinde udsolgt med over 15.000 tilmeldte løbere
  • Sparta afholdt første gang maraton i 1980 med 995 tilmeldte
  • Siden 1980 har Sparta årligt afholdt maraton (med undtagelse af 2020 og 2021)
  • Arrangøren er Sparta Atletik & Løb
  • Den 4. juni i år er det igen muligt at få en startplads til Copenhagen Marathon, når der åbnes for salget til næste års udgave.

Den kvindelige vinder Maragaret Agai fra Kenya

Om Sparta Atletik & Løb

Sparta Atletik & Løb er Danmarks førende løbe- og atletikklub med 1800 medlemmer og en af Europas største løbsarrangører af events som CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten København og Copenhagen Athletics Games.

Sparta Atletik & Løb er baseret ved Østerbro Stadion. Her driver vi Danmarks største atletikklub båret af en passioneret trænerstab og et inspirerende træningsmiljø fra børnenes sandkassehold til det højeste internationale eliteniveau.

I vores løbeafdeling tilbyder vi daglig løbetræning på mere end 20 forskellige træningshold. Her mødes, trænes og inspireres løbere på alle distancer og alle niveauer – fra nybegynderen og den sociale motionsløber til Danmarks allerhurtigste løbere.

Følg pressemeddelelser fra Sparta Atletik og Løb

Flere pressemeddelelser fra Sparta Atletik og Løb