DI: Løkke-forslag om mindre risiko for danske virksomheder i Afrika er et rigtigt skridt

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen foreslog på African Nordic Business Meeting i dag at bruge Ukraine-modellen til en model for at mindske danske virksomheders risiko ved investeringer i Afrika. Det kan være en positiv begyndelse til nye principper for dansk udviklingsbistand, men det er ikke nok til at skabe virkelig forandring, mener adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen.

Danmark udnytter ikke potentialet i handel og investeringer i Afrika. DIs adm. direktør Lars Sandahl Sørensen roser udenrigsministerens udmelding på Nordic African Business Meeting om at det skal være lettere for danske virksomheder at investere i de afrikanske lande. Foto: Thomas Arnbo

Danmark udnytter langt fra potentialet i handel og investeringer i Afrika. Faktisk ligge vi under EU's gennemsnit. Her kom den danske udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen på et pressemøde i Dansk Industri i dag med en udstrakt arm. For at øge danske virksomheders investeringer, samarbejde og samhandel med Afrika foreslår udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen at mindske risikoen for danske virksomheders investeringer på det afrikanske kontinent.

- Det er den et helt rigtigt skridt at gå – Danmark skal ikke længere kun være donore, men partnere med de afrikanske lande, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri, der var vært for de fire nordiske udenrigsministre og hele 17 udenrigsministre fra afrikanske lande ved African Nordic Business Meeting i dag.

- Ved at sikre risikoafdækning giver udenrigsministeren virksomhederne øget adgang til et stort marked – til gavn for både Danmark og de afrikanske lande, siger Lars Sandahl Sørensen, der understreger, at job til de 11 mio. unge afrikanere, der kommer ud på arbejdsmarkedet hvert år, er hovedprioriteten.

Udenrigsministerens forslag tager udgangspunkt i modellen for danske investeringer i Ukraine. Den har nemlig været populær blandt danske virksomheder. Via Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO, er det planen, at virksomheder kan få adgang til en fælles indgang til risikovillig statslig kapital.  Dette kan ske ved at EIFO gør det muligt at yde langsigtede lån og garantier til dansk eksport og investeringer på kontinentet.

Mindre risiko for danske virksomheder i Afrika er en af DI’s hovedprioriteter til regeringens kommende Afrikastrategi, der er varslet at blive meldt ud i de kommende måneder. Men samtidig et DIs opfattelse, at det kun er et første skridt. Mere risikovillig kapital via Investeringsfonden for Udviklingslande, IFU, er helt nødvendig for virkelig at gøre en forskel for danske investeringer i Afrika.

- Afrikanske lande ligger højt på de globale risikoindeks. Derfor er der brug for, at virksomhederne har adgang til garantier og risikovillig kapital, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Regeringen har over de seneste år tilført enorme summer til IFU, men uden at sikre, at midlerne bidrager til at styrke danske virksomheders engagement på kontinentet. Fremadrettet bør det være et krav fra regeringen, at IFU sætter klare mål for inddragelsen af danske virksomheder i IFU-finansierede projekter, siger Lars Sandahl Sørensen.

Lars Sandahl mener, at dagens melding og den succesfulde danske afholdelsen af African Nordic Business Meeting sender et vigtigt signal om en ny kurs for dansk udviklingspolitik.

- Jeg opfatter udenrigsministerens melding i dag som signalet om, at en ny strategi for dansk udviklingsbistand er på vej. En vej hvor samhandel, private investeringer og jobskabelse i Afrika er i centrum sammen med grøn udvikling, bæredygtighed og korruptionsbekæmpelse. Det er en helt nødvendig omlægning af dansk udviklingsbistand, siger Lars Sandahl Sørensen, der også mener, at de nye signaler fra udenrigsministeren varsler forandringer på et geopolitisk niveau.

- Jeg håber, at udenrigsministerens melding også bliver startskuddet på, at Danmark – forhåbentlig sammen med EU – bliver en mere offensiv og synlig aktør i Afrika. Især på baggrund af Rusland og Kinas offensive ageren på kontinentet.

For yderligere kontakt pressekoordinator Lars Bøgeskov, 22363138, larb@di.dk