Anima

McDonald’s i stormvejr for at lyve om dyrevelfærden

Del

Dyreværnsforeningen Anima retter nu en skarp kritik mod McDonald’s, som ifølge Anima har løjet om at ville tage de udskældte turbokyllinger af menuen. Som resultat af Animas kampagne har McDonald’s fået en hel del uønsket opmærksomhed på sociale medier, og torsdag vakte Anima opsigt foran McDonald’s på Nørreport i København med en højst usædvanlig protest.

Med gratis nuggets til kædens kunder stod en stor flok dyrevenner torsdag foran McDonald’s på Nørreport i København for at give verdens nok mest kendte fastfoodfirma en dårlig smag i munden. I selskab med en kæmpe turbokylling serverede en aktivist i kokkekostume ikke kun snacks, men også sandheden om, at McDonald’s har fyldt os med løgn. Forbipasserende fik stukket en folder i hånden eller kunne på farten få budskabet indenbords via en oplyst storskærm. 

Protesten var led i et større fremstød lanceret af dyreværnsforeningen Anima, som i en ny kampagne kritiserer McDonald’s for at løbe fra sit løfte om at udfase turbokyllinger. McDonald’s erklærede ellers i 2020 efter konstruktiv dialog med Anima, at alle turbokyllinger ville være taget af menuen inden 2024. Men uden et eneste pip er kæden vendt fuldstændigt på en tallerken, og det vækker harme hos Anima: 

“Jeg synes, det er pinligt for McDonald’s, at de løber fra et klokkeklart løfte om at droppe turbokyllinger. McDonald’s sælger fortsat millioner af skamavlede kyllinger, og det er helt uforståeligt i en tid, hvor der er udbredt enighed om, at turbokyllinger simpelthen ikke er okay”, udtaler Mathias Madsen, der er kampagneleder hos Anima. 

Mindre dyremishandling på menuen
På McDonald’s Facebook og Instagram sider vælter kritikken ind. På Animas opfordring bombarderer hundredvis af mennesker i disse dage McDonald’s opslag med kritiske kommentarer. Under slaglinjen “mindre dyremishandling på menuen”, er McDonald’s eget lidt for smarte slogan “mere på menuen end du lige ser”, blevet vendt på hovedet, og det smager nu først og fremmest af tomme kalorier og varm luft.

“I stedet for at bruge så mange kræfter på at tegne et billede af McDonald’s som en ansvarlig virksomhed med fokus på kvalitet, synes jeg, de skulle se at få droppet turbokyllingerne. Så kan de bryste sig af at have mindre dyremishandling på menuen i stedet”, udtaler Mathias Madsen endvidere. 

I en rapport, som endnu ikke er offentliggjort gør Anima status på, hvordan det går med udfasningen af turbokyllinger i restaurationsbranchen. Her havner McDonald's nederst på listen, når en lang række virksomheder rangeres efter, hvor meget de gør og planlægger at gøre for at hæve bundniveauet for kyllingevelfærden. 

Baggrund

Hurtigtvoksende kyllinger er avlet til at vokse ekstremt meget på kort tid. I løbet af blot 35 dage vokser de fra 50 til 2200 gram. Det medfører en lang række alvorlige velfærdsproblemer, som blandt andet ses ved at tre ud af fire turbokyllinger ikke kan gå normalt. Dertil kommer problemer med åndedrætsbesvær, hjertestop og listen fortsætter.

Senest har samtlige danske servicestationer besluttet at udfase turbokylling. Og branchen har oven i købet som den første fuldt tilsluttet sig den såkaldte ECC-standard, der ud over at sikre et fravalg af de udskældte, hurtigtvoksende kyllingeracer også sikrer bedre plads i stalden.

Kontakter

Billeder

Anima

Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.

Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.

Følg pressemeddelelser fra Anima

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Anima

Ny rapport: fastfoodkæder dumper på dyrevelfærd1.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Ny rapport afslører store forskelle på dyrevelfærden for slagtekyllinger anvendt i café- og restaurationsbranchen. Mens kæder som Espresso House, Vivaldi og Halifax ligger i top, er der ingen positive tiltag at spore hos de store fastfoodkæder Burger King og McDonald's. Dyreværnsforeningen Anima roser de ambitiøse restauratører, mens de store internationale fastfoodkæder kritiseres for “et direkte skandaløst niveau”.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye