Fødevareproducent vil hjælpe danskere på vægttabsmedicin: Øjner stort vækstpotentiale

Del

Den danske fødevareproducent EASIS tror på, at vægttabsmedicin kommer til at ændre danskernes spisevaner. Derfor har virksomheden taget en strategisk beslutning om at omfavne vægttabsmedicin og ser et stort vækstpotentiale i at hjælpe danskere på vægttabsmedicin med at spise rigtigt.

EASIS går nu som en af de første fødevarevirksomheder målrettet efter et nyt marked med et enormt potentiale. Det drejer sig om salg af særlig mad og drikke skræddersyet de mange, som vil tabe sig ved hjælp af vægttabsmedicin, fortæller Thomas Møberg, CEO i EASIS.
EASIS går nu som en af de første fødevarevirksomheder målrettet efter et nyt marked med et enormt potentiale. Det drejer sig om salg af særlig mad og drikke skræddersyet de mange, som vil tabe sig ved hjælp af vægttabsmedicin, fortæller Thomas Møberg, CEO i EASIS.

Mens fødevaregiganter verden over lige nu står på sidelinjen og spændt følger, hvordan det øgede forbrug af vægttabsmedicin påvirker forbrugeradfærd og spisevaner, går den danske fødevareproducent EASIS offensivt til værks.

EASIS, der er en af Europas førende producenter af fødevarer uden tilsat sukker, har taget en strategisk beslutning om at satse på, at det stigende forbrug af vægttabsmedicin også ændrer adfærden og vanerne i køkkenet.

”Tendensen med vægttabsmedicin udvikler sig kun én vej, og vi tror på, at det kommer til at ændre danskernes madvaner. Derfor har vi strategisk besluttet at gøre mad som supplement til vægttabsmedicin til et nyt fokusområde. Vi tror på, at det kan vækste vores omsætning de kommende år,” siger Thomas Møberg, CEO, EASIS.

Fra 2022 til 2023 blev antallet af danskere på vægttabsmedicin syvdoblet. Antallet af danskere på vægttabsmedicin har nu rundet 120.000, men flere studier peger på, at varige resultater kun opnås med ændret kost og bedre motionsvaner.

Vægttabsmedicinen kan teoretisk sammenlignes med Antabus på den måde, at hvis man spiser forkert, mens man tager vægttabsmedicinen, kan man få det fysisk dårligt.

Derfor kræver det den rigtige kost – mindre fedt og sukker og færre kalorier, men flere kostfibre og masser af vand – for dels at skabe fundamentet for et varigt vægttab, men også for i det hele taget at få det bedste ud af behandlingen.

”Vi øjner en helt ny kategori af fødevarer, der er målrettet brugere af vægttabsmedicin. Vi grundlagde vores forretning på målrettede produkter mod diabetespatienter, og vi kommer sandsynligvis til at opleve den samme efterspørgsel på målrettede produkter med udbredelsen af vægttabsmedicin. Det interessante for os er, at de fødevarer, som understøtter vægttab og brugere af vægttabsmedicin, er meget i tråd med de produkter, som vi strategisk har udviklet igennem 30 år,” siger Thomas Møberg.

Samtidig er der den gevinst, at ændrede kostvaner forventeligt også betyder, at man på et tidspunkt kan stoppe med at tage vægttabsmedicin, så man ikke skal tage det for evigt.

”Brugen af vægttabsmedicin er kun i sin spæde begyndelse, og jeg er sikker på, at det bliver en gamechanger – også i forbindelse med vores madvaner. Vi vil gerne hjælpe danskere på vægttabsmedicin med nogle fødevarer, der både betyder, at de ikke får det fysisk dårligt, mens de tager medicinen, men forhåbentlig også kan bidrage til ændrede kostvaner, så de ikke skal tage vægttabsmedicinen resten af livet. Derfor kommer vi til at udvikle og producere en helt ny kategori af madvarer, der understøtter den behandling, man er i, når man tager vægttabsmedicin,” siger Thomas Møberg og fortæller, at EASIS foreløbig har udviklet et kostprogram og et stabiliseringsprogram samt indgået samarbejde med diætister, træningsfysiologer og førende læger på området. 

På verdensplan er der op mod én milliard mennesker med svær overvægt, og ifølge World Obesity Federation vil det tal i 2035 være steget til 1,5 milliard. Antallet af mennesker på vægttabsmedicin forventes at stige markant i takt med, at både BMI-grænsen for at få vægttabsmedicin samt prisen på medicinen forventeligt sænkes. 

Kontakter

Billeder

Om EASIS

EASIS blev grundlagt i 1993 i en baggård i Aarhus. Det startede med is uden tilsat sukker, men siden er produktsortimentet udvidet til også at indeholde chips, slik, chokolade, kager, saft, morgenmadsprodukter og meget mere, og EASIS har udviklet sig til at være en af Europas førende virksomheder indenfor kvalitetsprodukter uden tilsat sukker. EASIS har stadig hovedsæde i Aarhus, og produkterne forhandles i de fleste dagligvarekæder i Danmark samt i Norden, Tyskland og på andre eksportmarkeder.

Følg pressemeddelelser fra Easis A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Easis A/S

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye