Ny fit & proper-vejledning

Finanstilsynet har sendt et udkast til ny vejledning om egnethed og hæderlighed (fit & proper) i høring.

Fit & proper-reglerne har stort fokus i praksis, og der er behov for vejledning på området. En opdatering af vejledningen fra 2014 er derfor nyttig, og vi kvitterer Finanstilsynet for udkastet til en ny vejledning, der fremstår langt mere brugervenlig end den eksisterende.

Timingen af vejledningen medfører dog usikkerhed i forhold til rammerne for arbejdet med den kommende bekendtgørelse om formodningstilgangen, der skal ske med inddragelse af sektoren. Vejledningen ser ud til visse steder at fastlægge de foruddefinerede kriterier i formodningstilgangen. Men det er vigtigt, at disse kriterier først fastsættes i dialog med sektoren som led i arbejdet med bekendtgørelsen.

I vores høringssvar har vi derudover en række bemærkninger til vejledningen i form af både forslag til tydeliggørelser, præciseringer og eksempler, hvor vi mener, at vejledningen kommer til at gå for langt i forhold til lovgivningen med brug af termer som ”skal” i stedet for ”kan”.

Læs hele høringssvaret.