Ændring af ledelsesbekendtgørelsen

Finanstilsynet har sendt et udkast til ændring af ledelsesbekendtgørelsen for pengeinstitutter m.fl. i høring.

Finans Danmarks kvitterer for de ændringer af ledelsesbekendtgørelsen, der foreslås på baggrund af drøftelserne mellem Finanstilsynet og branchen i arbejdsgruppen om ledelsesbekendtgørelsen for pengeinstitutter m.fl. Ændringerne har til formål at lette bestyrelsens arbejde og præcisere visse krav i bekendtgørelsen. Vi kvitterer derudover for ændringerne, der foreslås i forhold til bekendtgørelsens anvendelsesområde, så investeringsforvaltningsselskaber (IFS) undtages fra en række bestemmelser, der ikke er relevante for denne type selskaber.

Som vi tidligere i drøftelserne med Finanstilsynet har understreget, mener vi dog ikke, at de grundlæggende udfordringer ved ledelsesbekendtgørelsen er endeligt løst med dette arbejde. Vi er derfor også meget positive over, at der i Finanstilsynets offentliggjorte rapport om ledelsesbekendtgørelsen lægges op til en fortsat dialog om ledelsesbekendtgørelsen.

Læs hele høringssvaret.