Bellagroup A/S

Bellagroup når vigtige milepæle i arbejdet med bæredygtighed og sætter ambitiøse mål for fremtiden

Del

Trods travlhed i forretningen har Bellagroup i 2023 holdt fokus på arbejdet med bæredygtighed, og hospitalityvirksomheden er efter blot fire år nu kvart i mål på vejen mod at blive net zero i 2050. Hertil kommer en række nyimplementerede klimamålingsinitiativer og en dugfrisk dobbeltcertificering indenfor flere ISO-standarder. Næste skridt bliver en B Corp-certificering, samt arbejdet med at få kunder og leverandør med dybere ind i bæredygtighedsmaskinrummet. 

Foto: Bellagroup
Foto: Bellagroup

Sideløbende med en lang række store kongresser, lancering af nye B2C-rettede festivalformater og tusindvis af overnattende hotelgæster, har Bellagroup, som del af virksomhedens ”Responsible Hospitality”-strategi, skruet op for bæredygtighedsinitiativerne på tværs af gruppen, som tæller Bella Center Copenhagen, Bella Arena, AC Hotel Bella Sky Copenhagen, Copenhagen Marriott Hotel og Crowne Plaza Copenhagen Towers.

Med en samlet reduktion på 27% af alle scope 1,2 og 3 CO2e-emissioner fra 2019 til 2023, er virksomheden nu kvart på vej mod målet om at være net zero i 2050. Det fremgår af Bellagroups netop offentliggjorte ESG-rapport, der opsummerer virksomhedens resultater for 2023 og fremadrettede-ambitioner.

Succes med ISO-certificeringer og klimaregnskab viser vejen

I 2023 blev et internt ledelsessystem for ISO 14001- og 20121-standarderne for miljøstyring og bæredygtige events implementeret på tværs af Bellagroup, hvilket inden årets udgang ledte til en succesfuld ekstern certificering af hele gruppen. Dermed er Bellagroup blevet den første ISO-dobbeltcertificerede, kombinerede venue- og hotelplatform i Danmark.

Sideløbende har Bellagroup implementeret et forretningsintegreret klimarapporteringssystem, der gør det muligt at kortlægge alle scope 1, 2 og 3 CO2e-emmissioner på tværs af gruppens enheder. Som baseline tager klimarapporteringen udgangspunkt i præ-pandemiåret 2019, hvorfra Bellagroup nu måler og benchmarker reduceringer frem mod 2050.

”Vores klimarapportering giver os et detaljeret overblik over vores scope 1, 2 og 3 CO2e-emissioner, herunder hvordan de har udviklet sig gennem årene, og hvor vi skal sætte ind fremadrettet. Det er en ongoing proces, men i 2024 vil disse data danne grundlag for fastsættelse og validering af vores Science Based Targets (SBTi),” siger Director of Responsible Hospitality, Frida Ulrik-Petersen, og uddyber:

”En reduktion på over 25% på fire år er naturligvis en glædelig understregning af, at vi er på rette vej. Men når det så er sagt, er der naturligvis stadig en masse arbejde, der skal gøres.”

Kunderne og leverandører skal med om bord på ambitionerne og indsatserne

I Bellagroup understreger data nødvendigheden for eksternt samarbejde omkring bæredygtighedsagendaen. Til trods for en reduktion af det samlede klimaaftryk står det nemlig klart, at størstedelen af virksomhedens reduktion er tilknyttet egen drift af events, venues og hoteller, herunder scope 1 og 2. Derfor peger Frida Ulrik-Petersen på øget behov for en fælles indsats:

”Vidensdeling og samarbejde med vores kunder og leverandører er vejen frem, hvis vi for alvor skal lykkes med at gøre en branche som vores mere grøn. Som et første skridt på vejen, er vi i Bellagroup netop begyndt at udarbejde individuelle klimarapporter for store events afholdt i Bella Center Copenhagen. Ved at dele disse med vores kunder, gør vi det muligt at skabe transparens og fremme datadrevne beslutninger, så vi i fællesskab kan øge vores bæredygtighedsambitioner,” siger Frida Ulrik-Petersen og slutter:

“Arbejdet med bæredygtighed forgrener sig vidt og begrænser sig ikke kun til spørgsmålet om klima og CO2e-udledninger. Derfor sætter vi i 2024 også gang i processen med at få Bellagroup B Corp-certificeret. Det er en helt konkret måde at vise os selv og omverdenen, at vi lægger hånden på kogepladen og har blik for det helt store bæredygtighedsbillede både lokalt, nationalt og internationalt.”

Udvalgte milepæle i Bellagroups arbejde med Responsible Hospitality i 2023

  • Implementering af ISO 14001/20121-ledelsessystem på tværs af Bellagroup, herunder gruppens tre hoteller og Bella Center Copenhagen - certificeret i Q1 2024
  • Kortlægning af CO2e scope 1, 2 og scope 3-emissioner vha. nyt klimarapporteringssystem
  • Implementering af Viima-kemikaliefri rengøring på alle Bellagroups hoteller
  • Færdiggørelse af 16.000 m2 integreret solcelleanlæg på Bella Center Copenhagens tag
  • Nye partnerskaber med henblik på genanvendelse og upcycling af affald
  • Implementering af nye barselsvilkår for regnbuefamilier
  • Forpligtelse til at fastsætte Science Based Targets (SBTi)
  • Medunderskriver af UNGC CEO-erklæringen fremlagt på COP28
  • Crowne Plaza Copenhagen Towers tildelt den internationale HSMAI-bæredygtighedspris

Udvalgte ambitioner for Bellagroups arbejde med Responsible Hospitality i 2024

  • Definition og indsendelse af Science Based Targets (SBTi)
  • Kortlægning og rapportering af scope 1, 2 og 3-emissioner fra store events afholdt i en eller flere af Bella Center Copenhagens haller
  • Installation af 5.500 nye LED-lysanlæg på AC Hotel Bella Sky Copenhagen - årlig CO2e-reduktion på 120 tons
  • 10% reduktion af madspild fra madproduktionen på gruppeniveau
  • 8,5% stigning i udnyttelsen af vedvarende energi med på gruppeniveau sammenlignet med 2022
  • 5% reduktion af scope 1 og 2-energiforbruget på gruppeniveau i forhold til 2022
  • 5% reduktion af klimaaftrykket fra affald på gruppeniveau i forhold til 2022
  • Lancering af intern Responsible Hospitality-uddannelse
  • Fuldførelse af dobbelt væsentlighedsanalyse (DMA)
  • Opnå endelig ISO 14001/20121-certificering på gruppeniveau, herunder gruppens tre hoteller og Bella Center Copenhagen
  • B Corp-certificering på gruppeniveau, herunder gruppens tre hoteller og Bella Center Copenhagen

 

Du finder Bellagroups nye ‘Responsible Hospitality’ ESG-rapport for 2023 ved at klikke her.

Kontakter

Billeder

Bellagroup Responsible Hospitality ESG Report 2023
Bellagroup Responsible Hospitality ESG Report 2023
Download
Bellagroup Responsible Hospitality ESG Report 2023
Bellagroup Responsible Hospitality ESG Report 2023
Download
Bellagroup Responsible Hospitality ESG Report 2023
Bellagroup Responsible Hospitality ESG Report 2023
Download

Vedhæftede filer

Bellagroup A/S

Bellagroup er en af Danmarks største virksomheder inden for hoteller, konferencer, events og hospitality.

Venuedelen består af kongres-, event- og mødedestinationerne Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tæller bl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og Copenhagen Gaming Week.

Bellagroup driver tre hoteller med internationalt anerkendte brands: Crowne Plaza Copenhagen Towers, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel med til sammen næsten 1.600 værelser

Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Internationale brands strømmer til dansk modemesse27.6.2024 09:12:14 CEST | Pressemeddelelse

Nordens største modemesse, CIFF, vender tilbage med deres 63. udgave i august. Arrangementet, der finder sted i Bella Center Copenhagen fra den 7.-9. august, fortsætter med at vokse hver eneste sæson. Denne gang udvides messearealet med yderligere 25 % til mere end 34.000 m², hvor over 1.200 brands vil være repræsenteret side om side med caféer, restauranter og barer. Mere plads giver nye muligheder for at opleve CIFF's mest dynamiske og ambitiøse program til dato. Der vil være mulighed for at få unikke brandoplevelser, se interaktive installationer og detail-integrationer, og opleve et program spækket events og live-optrædener. Derudover har CIFF sikret et højt gastronomisk niveau, ved at kuratere det bedste inden for mad og drikke fra hele den danske hovedstad under eget tag. CIFF afholdes fortsat sideløbende med Copenhagen Fashion Week, og sammen arbejder de to organisationer for at samle den internationale branche og brands fra hele verden i København to gange om året. Det gør byen

CIFF fejrer den nye tyske designbølge med markant showcase kurateret af Julian Daynov10.6.2024 07:42:50 CEST | Pressemeddelelse

Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) annoncerer stolt deres partnerskab med det fremadstormende tyske talenter og præsenterer NEUDEUTSCH. Over 30 nye, kreative talenter og brands inden for mode, smykker, interiør, brugskunst, skønhed, kunst og ernæring vil deltage i CIFF's 63. udgave i København fra den 7. til 9. august 2024. Projektet er kurateret af Julian Daynov, modeekspert og forretningskonsulent, og styrker forholdet til Europas mest folkerige land, største økonomi og mest værdifulde marked for import af tøj og sko. Samarbejdet markerer også CIFF’s fortsatte bestræbelser på at skabe stærke kreative og forretningsmæssige samarbejder mellem den danske modehovedstad, København, og resten af verden. "Danmark har altid været et lille land med stor åbenhed overfor innovation; I skiller jer ud med en visionær kultur, der støtter og styrker visionære kreative. I Danmark formår I at forene æstetisk ekspertise, exceptionelt design, udtryksfuld avantgarde, kunstnerisk individualitet

CIFF annoncerer showcases på det italienske marked til Pitti Uomo og Milan Fashion Week som en del af 2024 International Program28.5.2024 09:11:31 CEST | Pressemeddelelse

Som en del af deres 2024 International Program annoncerer Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) showcases på det italienske marked forud for CIFF 63rd Edition i Bella Center Copenhagen fra den 7.-9. august. CIFFs International Program viderefører diskursen omkring Skandinaviens voksende globale rolle inden for mode og tøjindustrien ved at showcase det bedste af regionens kreativitet og brands, skabe rum for mulige samarbejder og udvekslinger samt signalere en ny æra af international ambition med København i hjertet. Scandinavian Manifesto til Pitti Uomo og CIFF’s debut showcase under Milan Fashion Week – med support fra Camera Nazionale della Moda Italiana – indgår som en del af CIFFs fremtidige strategiske mål for at opretholde igangværende forbindelser med den globale industri og fysiske tilstedeværelse de steder, hvor forretningen opstår gennem nøglemarkeder og den verdensomspændende modekalender. “Italien er en af verdens bedste fashion markedspladser, og CIFF er stolte af a

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye