Monica Isakstuen skriver om de svære familierelationer

I romanen De små piger retter Monica Isakstuen sit knivskarpe blik for problematiske relationer og nervepirrende situationer i familiens skød mod en sommerhustur, hvor hun dissekerer tre generationers ferie med en skalpel.

Forsiden til "De små piger" er desginet af Stian Hole

Mormor, mor og de to piger er sammen i en lille hvidmalet hytte, den hytte som har været i familiens eje i generationer. Den hytte, hvor der er nedarvede vaner og regler for selv den mindste ting, hvor dagene glider ensartet forbi. Sådan står man op, sådan spiser man morgenmad, badetid, hjem og spise frokost, så middagslur osv. Mor og mormor kender reglerne til fingerspidserne, men de små piger vil ikke følge dem. De vil lege og nyde sommeren, de vil bade, når lysten melder sig og spise is, selvom de smelter og drypper på fliserne. Gør sådan, ikke sådan, tal sådan, ikke på den måde, hvordan er det egentlig, du opfører dig! Kærlighed og foragt side om side. Og en mor fanget mellem reglernes regime, der er opfundet af hendes egen mor, og sine døtres boblende livsglæde.

Hvorfor er det så svært at være flere generationer sammen i et sommerhus? Hvorfor kan vi ikke slippe forventningerne til hinanden og indgroede vaner? Det er de spørgsmål, Monica Isakstuen undersøger i De små piger, der høstede stor ros blandt anmelderne, da den udkom i Norge.

Anmelderne skrev:

”Energisk, legende, sårbart og klogt. Isakstuen skriver med udsøgt tempo og rytme.” – Aftenposten

”Denne roman er en litteraturpris værdig” – (5 stjerner) Stavanger Aftenblad

Monica Isakstuen (f. 1976) er forfatter og dramatiker. Hun har modtaget Brageprisen for romanen Vær god mod dyrene og er oversat til flere sprog. De små piger er hendes fjerde roman på dansk.

Fakta om romanen:

Titel: De små piger
Forfatter: Monica Isakstuen
Oversætter: Karen Fastrup
Udgivelsesdato: 2. maj 2024

Forsiden til "De små piger" er desginet af Stian Hole

Om Turbine Forlaget

Ny bog fortæller om Anden Verdenskrig fra en japansk synsvinkel15.5.2024 08:13:00 CEST | Pressemeddelelse

Jonas Ishibori skildrer i Tsugios krig – Japans triumf og nederlag under Anden Verdenskrig historien om de begivenheder, der fører Japan på kollisionskurs med både Vesten og sine asiatiske naboer i tiden omkring Anden Verdenskrig. Samtidig fortæller forfatteren, der har japanske rødder, en personlig historie om sin families oplevelser under krigen baseret på sin farfars private erindringer.

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.