Forsvarsaftale kan blive et nybrud for offentlig-privat samarbejde

Efter et længere forhandlingsforløb er der landet en stor aftale om investeringer i forsvaret. Her er det positivt, at partierne bag aftale åbner for offentligt private partnerskaber, når det kommer til at skabe bedre fysiske rammer i Forsvaret, lyder det fra pensionsbranchen.

Den nye aftale løfter den samlede økonomiske ramme i forsvarsforliget med yderligere 35,2 mia. kr. frem mod 2028. Flere værnepligtige og næsten en tredobling af perioden for værnepligt øger behovet for mere og bedre byggeri hos Forsvaret. Partierne bag forliget peger i høj grad på offentlige-private samarbejder som løsning, og det får stor opbakning fra pensionsbranchen.

- Det brede forlig udvider værnepligten markant, og det vil selvfølgelig også øge behovet for at bygge og opgradere kasernerne over hele i landet. Vi er stærkt positive over for, at aftalekredsen lægger op til offentlig-privat samarbejde, hvor pensionsbranchens erfaringer og kompetencer med byggeri kan komme i spil, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

- Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi som branche kan løfte en stor del af opgaven med at sikre ordentlige forhold for vores værnepligtige og Forsvarets medarbejdere. Samtidig med, at vi selvfølgelig skal levere et fornuftigt afkast til de danske pensionsopsparere, siger Kent Damsgaard.

Aftalen kommer i forlængelse af, at regeringen i marts meldte ud, at den gerne ser et tættere samarbejde med pensionsbranchen om forsvarsinvesteringer.

- Rigtig mange pensionsselskaber er åbne for både flere investeringer i forsvarsindustri og et tættere samarbejde med dansk forsvar. Vi står som samfund med en kæmpeopgave i at få genopbygget vores forsvar. Det kan vi kun gøre ved at række og samarbejde. Selv om det ikke er uden dilemmaer for pensionsselskaber at investere i forsvar og sikkerhed, siger Kent Damsgaard.

Han understreger, at det er op til det enkelte pensionsselskab og deres medlemmer og kunder at vurdere, hvor og hvordan de vil investere i forsvar og evt. indgå i samarbejde med Forsvaret.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring16.5.2024 13:30:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om ulykkesforsikringen dækker, hvis man kommer til skade under en vennetjeneste? Hvilken forsikring der skal dække, hvis skolens computer går i stykker? Og hvordan man bedst sikrer sig imod brand, når man oplader batteriet til sin elcykel?