Øjenvidne i Kenya: ”Vi samlede døde kroppe op fra vandet”

Voldsomme oversvømmelser har foreløbig kostet 118 mennesker livet i Kenya. Huse og mennesker bliver revet med, fortæller øjenvidne til PlanBørnefonden.

Foto: Generation Shapers

Huse styrter sammen og bliver revet væk i vandmasserne. Affald, afføring fra kloakker og døde dyr flyder rundt i gaderne. Mennesker drukner.

Befolkningen i Kenya har desperat brug for hjælp, fortæller Calvin Shikuku. Han befinder sig i slumområdet Mathare i Nairobi, der i øjeblikket er hårdt ramt af voldsomme oversvømmelser.

”Oversvømmelser ramte igen i går. Store sten skred og faldt ned og ramte huse. Folk har brug for at blive evakueret. Jeg har aldrig set noget som det her før. Mange er meget chokerede,” siger Calvin Shikuku til PlanBørnefonden.

PlanBørnefonden er til stede og yder nødhjælp i de ramte områder i Kenya. Calvin Shikuku er en del af ungeorganisationen Generation Shapers, der er støttet af PlanBørnefonden.

Han har mistet sit hjem i de voldsomme oversvømmelser, efter massive regnmængder ramte det østafrikanske land i sidste uge. Tusindvis af huse er kollapset, og foreløbig har 118 mennesker mistet livet.

”Mit hus blev revet væk. Huset blev oversvømmet, og jeg mistede næsten alle mine ting. Men jeg er i sikkerhed,” siger han.

Calvin Shikuku og andre unge fra Generation Shapers kæmper mod vandmasserne og hjælper i disse dage med at evakuere, redde liv, bjærge lig og støtte forældreløse børn i området.

Da den massive regn ramte i sidste uge, gik det stærkt. Calvin Shikuku var ude hele natten for at hjælpe med at evakuere i området. Dagene efter fandt de mennesker, der ikke var overlevet.

”Vi samlede døde kroppe op fra vandet. Jeg samlede en ung mand op. Selv dem, der prøver at hjælpe andre, drukner i vandet,” siger Calvin Shikuku.

Han fortæller, at folk omkring ham er stærkt påvirket af situationen.

”Jeg talte med en af mine venner. Hans naboer blev revet med i vandet foran ham, og han kunne ikke trække dem op,” siger Calvin Shikuku.

PlanBørnefonden er til stede med langsigtet udviklingsarbejde og humanitære indsatser i Kenya og har netop sendt en million kroner til nødhjælp til de områder, der er ramt af oversvømmelserne.

PlanBørnefonden er i kontakt med berørte i Kenya. Kontakt presseafdelingen ved interesse i interview med øjenvidner eller vores danske eksperter.

Pressetelefon: +45 50 60 54 54
Pressemail: presse@planbornefonden.dk

Om PlanBørnefonden

PlanBørnefonden er en af Danmarks største udviklings- og nødhjælpsorganisationer, der yder nødhjælp under kriser og katastrofer og arbejder langsigtet for at skabe bæredygtige samfund i verden. Vi er en del af Plan International, som arbejder i flere end 80 lande for at sikre børn og unges rettigheder og ligestilling mellem køn.

Stine Bosse takker af som formand i PlanBørnefonden efter 15 år6.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Efter 15 års dedikeret ledelse som bestyrelsesformand først for Børnefonden og derefter for PlanBørnefonden, efter fusionen af Børnefonden og Plan Danmark, takker Stine Bosse af ved det kommende ordinære bestyrelsesmøde i juni 2024. Bestyrelsen vil her konstituere sig med en ny formand. ”Jeg er stolt af, at PlanBørnefondens fundament og rækkevidde er stærkere end nogensinde før som én af Danmarks største børnerettighedsorganisationer. At drive en stor nonprofitorganisation kræver en høj grad af professionalisme og strategisk tæft, og det har organisationen i enestående grad bevist, at den kan. Derfor er det også det rette tidspunkt for mig at takke af,” udtaler Stine Bosse. Under Stine Bosses formandskab har PlanBørnefonden ikke alene opnået en rekordhøj indsamling på 474,1 millioner kroner i det seneste år – en vækst på næsten 200 millioner kroner siden 2019 – men har også sikret at 91,9% af disse midler går direkte til formålet. Dette er sket i en tid, hvor kriser verden over er blev