Brintbranchen får ny bestyrelse

Ved Brintbranchens ordinære generalforsamling er der i dag blevet valgt ny bestyrelse. Som formand blev Uffe Borup, Everfuel, genvalgt, og Therese Bording Hermann, Topsoe, er blevet valgt som næstformand. Bestyrelsen vil i det kommende bestyrelsesår arbejde for, at branchen forbliver i front både på dansk og globalt plan.

Brintbranchens nye bestyrelse

Brint- og Power-to-X-industrien er i stærk vækst ikke bare i Danmark men over hele verden. Den danske brintindustri har mulighed for at spille en vigtig rolle i produktion af både teknologi og grøn brint, men det kræver, at den danske brintindustri kan holde trit med udviklingerne på det globale marked, hvor konkurrenterne rykker hurtigt. Derfor glæder det den genvalgte formand, Uffe Borup, CTO i Everfuel, at Brintbranchens generalforsamling har valgt bestyrelsesmedlemmer med stærke faglige profiler, som kan agere bindeled mellem branchen og omverdenen:

“Det er glædeligt, at Brintbranchens generalforsamling endnu engang har valgt en bestyrelse bestående af lutter stærke faglige profiler. I år vil vi sætte ekstra fokus på at komme godt fra start med implementeringen af den danske aftale om etablering af brintinfrastruktur. Det er essentielt, at den grønne brint, der er produceret i Danmark, både kan transporteres rundt i landet og over landets grænser. For at kunne fylde brintrør op i 2030, skal vi de kommende år kontinuerligt gennemføre udbudsrunder på brintproduktion, og det kræver en aktiv, dansk industripolitik. Jeg glæder mig til at arbejde for at forbedre branchens vilkår i Brintbranchens bestyrelse,” siger Brintbranchens bestyrelsesformand, Uffe Borup.

Bestyrelsen valgte efter generalforsamlingen at konstituere sig således:

Uffe Borup, Everfuel

Næstformand
Therese Bording Hermann, Topsoe

Bestyrelsesmedlemmer
Jakob Dybdahl Christensen, COWI
Kim Søgård Kristensen, Evida
Lykke Mulvad Jeppesen, Ørsted
Mads Friis Jensen, Blue World Technologies
Mathias Aarup Berg, European Energy
Mick Cramer Jakobsen, DNV
Morten Sørensen, Advent Technologies A/S
Søren Bjerregaard Pedersen, Hydrogen Valley
Søren Klinge, Eurowind Energy
Søren Rydbirk, Green Hydrogen Systems

Brintbranchen er en fokuseret interesseorganisation for brint- og Power-to-X-interessenter i Danmark.

Vi repræsenterer hele værdikæden fra forskning til færdigudviklede produkter. Hver dag arbejder vi for at fremme produktion og brugen af brint, Power-to-X (PtX), brændselsceller, elektrolyse, electrofuels og de bagvedliggende teknologier.

Vores ambition er, at Danmark udnytter sit potentiale til at blive foregangsland inden for brint og Power-to-X, og vi arbejder hver dag for at skabe de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af vores medlemmers teknologier og produkter.

Resultatet af den europæiske brintbank punkterer myten om, at grøn brint er for dyrt30.4.2024 14:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen finder resultaterne af den første auktionsrunde i den europæiske brintbank opløftende, da de beviser, at europæiske brintprojekter er tættere på kommerciel modenhed end tidligere antaget. Nu handler det om at holde momentum, og Brintbranchen opfordrer derfor Danmark til at afsætte nationale midler til de kommende auktionsrunder i den europæiske brintbank.