Flere benytter sig af online sprogtræning som supplement til sprogskolen
Online sprogtræning mellem frivillige dansktalende og nye medborgere oplever markant fremgang hos Røde Kors.
![](/data/images/public/13559230/13822322/087c78fc-4d8c-41a6-b062-cd30d8dcaa9e-w_720.jpg)
Det brager derudad med samtalerne på Røde Kors’ online sprogtilbud Sprogland. På bare to år har platformen, hvor nye medborgere kan træne dansk med frivillige dansktalende, mere end tredoblet antallet af samtaler om måneden.
Mange brugere har en sundhedsfaglig baggrund og træner dansk som led i at opnå autorisation til at praktisere deres fag i Danmark, bl.a. læger, tandlæger og sygeplejersker. Hertil fortæller flere i en ny evaluering, at de oplever et behov for sprogtræning, der ligger ud over den undervisning, de får eller har fået på landets sprogskoler.
”Vi er et sted i dag, hvor der er stort fokus på rekruttering af udenlandsk arbejdskraft til den danske social- og sundhedssektor. Derfor er det også vigtigt, vi arbejder for at gøre bl.a. sprogtilbud og anden støtte tilgængeligt, der kan understøtte deres integration i og uden for arbejdsmarkedet. Det kan vi se, at vi i høj grad lykkes med på Sprogland,” siger Niels Svankjær Christiansen, leder af Røde Kors’ integrationsindsats.
Det er blandt andet deltagere med iransk og ukrainsk baggrund, såvel som andre flygtningegrupper i Røde Kors’ indsatser, som gør brug af platformens tilbud.
Nemt og intensivt
Platformen blev udviklet med henblik på at støtte nye medborgeres tilegnelse af danskkundskaber, men også deres kendskab til det danske arbejdsmarked og samfund. Heri har især adgangen og tilgængeligheden af tilbuddet været et helt centralt kriterie. Som bruger tilmelder du dig blot online og booker en tid hos en af de frivillige sprogtrænere, hvorefter I mødes og taler på platformen via video.
Udover at det er nemt at gå til, peger deltagere i evalueringen på, at de oplever at få en særligt individualiseret, fokuseret og intensiv træning, fordi den foregår en-til-en. Det giver dem mere taletid til fx at øve udtale, men også fleksibilitet til at drøfte vedkomne emner, fx en brugers jobsøgning eller fremtidsplaner, og til at lægge det uden for arbejdstiden eller andre opgaver i hverdagen.
”Det er tydeligt, at vi rammer et segment, der har et udtalt ønske om og motivation for at styrke sine danskkundskaber med henblik på at bidrage til det danske velfærdssamfund. Langt de fleste kombinerer det med den undervisning, de får på landets sprogskoler, fordi de her får mulighed for at træne det på tomandshånd og passe det ind i en travl hverdag,” siger Nynne Reenberg, projektleder i Røde Kors.
Siden 2022 har Sprogland tredoblet antallet af samtaler om måneden, og siden platformens start i 2020 er antallet tidoblet. I dag har platformen rundet mere end 23.000 samtaler.
FAKTA:
- Sprogland, der blev etableret i 2020, er et tilbud til flygtninge og migranter, der ønsker at styrke sine danskkundskaber.
- På platformen Sprogland.dk kan brugere booke og træne sproget sammen med frivillige dansktalende.
- Projektet sker i samarbejde med den digitale fællesskabsplatform Boblberg.dk og er udviklet med støtte fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
For yderligere information kontakt Røde Kors’ pressetelefon på tlf. 3529 9699.
Nøgleord
Kontakter
Røde Kors pressetelefonrodekors.dk/presse
Tlf:3529 9699Links
Om Røde Kors
Røde Kors er altid til stede
Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. Vi skaber fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv, og i kriser er vi en del af det nationale beredskab i Danmark.
192 lande er med Genevekonventionen blevet enige om at have Røde Kors som fælles hjælpeorganisation. Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.
Vi er verdens største humanitære organisation med omkring 12 millioner frivillige over hele verden. Vi er en bevægelse for medmenneskelighed i verden, i lokalsamfundet og dér, hvor du bor.
Følg pressemeddelelser fra Røde Kors
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Røde Kors
Røde Kors og Burger King går sammen for at styrke lokale fællesskaber3.7.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter et succesfuldt kampagnesamarbejde til fordel for Røde Kors’ julehjælpsindsamling i december måned, hvor Burger King gennem en donation på udvalgte menuer samlede over 250.000 kr. ind til julehjælp, har Røde Kors og Burger King nu indgået et étårigt samarbejde.
Årsregnskab 2023: Røde Kors har aldrig før hjulpet så mange danskere i nød18.6.2024 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Sidste år var der mere end 100 aktive krige og konflikter i verden. Samtidig betød tørke, oversvømmelser og efterdønninger af coronakrisen, at mange mennesker havde brug for humanitær hjælp. I Danmark var det særligt borgere i ensomhed og mistrivsel, som fik hjælp af Røde Kors
Røde Kors byder Hans Majestæt Kongen velkommen tilbage som protektor30.5.2024 14:23:53 CEST | Pressemeddelelse
Det er med stor glæde, at Røde Kors i Danmark modtager nyheden om, at H.M. Kong Frederik bliver protektor for organisationen
Ny rekordomsætning hos Røde Kors Genbrug på et marked i rivende udvikling29.5.2024 10:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Omsætningen er steget med syv procent hos Røde Kors Genbrug, der i 2023 slår ny rekord med 107 mio. kr. på bundlinjen. Klima er næststørste motivationsfaktor for kunderne
Marie fra Lejre kåret til Årets Førstehjælper efter at have reddet sin mand fra druknedød20.3.2024 10:40:05 CET | Pressemeddelelse
Da Marie på en ferie i Thailand finder sin mand Bue livløs i vandkanten, reagerede hun hurtigt og fik liv i Bue igen. Marie er derfor kåret til Årets Førstehjælper 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum