Hvor tit bli'r man våd på cykel på vej til job?
Meget tyder på, at argumentet ’det regner altid’ ikke holder vand i forhold til, hvis man vil slippe for at tage cyklen på arbejde. DMI´s klimatologer har undersøgt ti års cykelvejr.
Hvis du har et job, har du med stor sandsynlighed også de seneste uger haft mindst en kollega, der entusiastisk har indtaget rollen som holdkaptajn og forsøgt at hverve både dig og resten af kollegerne til den årlige kampagne fra Cyklistforbundet: Vi Cykler til Arbejde-kampagne. Her stiller arbejdspladser med cykelhold, der konkurrerer om at få flest cykeldage i løbet af maj måned.
Men hvis du har undslået at stille op med den begrundelse, at man alt for ofte bliver gennemblødt på turen til job, har vi dårligt nyt til dig.
Vejret har stor indflydelse for mange af os på, om vi tager cyklen, bilen eller bussen til og fra arbejde. Hvis vi undlader at kigge på temperaturen, som også kan holde nogen fra at sætte sig op på jernhesten, så er nedbøren (eller frygten for samme) det, der kan tage den ellers gode intention fra mange.
Klimatolog ved DMI, Naja Duus Bendixen, har derfor kigget nærmere på, hvor ofte det regner, hvis man er en gennemsnitlig pendler, der cykler frem og tilbage til arbejde – en hel times motion hver vej mellem 8 og 9 og igen mellem 16 og 17.
For at afgrænse opgaven, har vi valgt at kigge på statistik over de seneste 10 år, alle hverdage året rundt, og tallene er trukket for de fire største byer i landet.
København i den tørre førertrøje
København ender som den by, der byder på færrest cykelture i regnvejr. Kun 4,2 % af cykelturene ville kræve regntøj, mens de resterende ville lade dig komme tørskoet frem.
Odense lægger sig i kølvandet med 4,8 % cykelture i regnvejr, tæt fulgt af Aarhus med 4,9 % og Aalborg med 5,1 % cykelture i regnvejr.
Vådeste og tørreste sted i landet
Statistik på fire byer er selvfølgelig langtfra dækkende, men bor du et sted midt imellem, længere mod vest eller øst, er det ikke helt forkert at antage, at jo længere mod vest man bor, desto mere våd bliver du.
Vådeste kommune over 10 år (2006-2015) var Herning med 978 mm nedbør i gennemsnit, mens Samsø var den tørreste kommune med kun 604 mm nedbør i gennemsnit pr år.
Årsagen til forskellen fra øst mod vest, og Samsøs fordel i forhold til antal soltimer skyldes, at de fleste regnvejr i Danmark kommer fra fronter, som trækker ind over landet fra vest. Dermed er det den sydvestlige del af landet op mod den ’jyske højderyg’, der får mest regn, hvorefter fronten langsomt svækkes på vej østover. Med undtagelser selvfølgelig.
Andre lokalforhold som f.eks. kystklima påvirker især øer og giver også overvejende tørt vejr til øboer – sammenlignet med resten af landet.
Årstiden har i også noget at skulle have sagt. I høj grad. På graferne nedenfor ses det, at forårsmånederne er de bedste at cykle i, hvis man vil undgå at blive våd. Men som 2024 understreger så fint, så er statistik én ting – virkeligheden er ofte en anden. Så husk at hold øje med vejrudsigten.
Tips før du cykler
- Find seneste radarbilleder på DMI eller i appen ’DMI Vejr’.
- I DMI Vejr og på DMI finder du også målinger tæt ved dig, så du kan se hvor varmt eller koldt det er.
Fakta | cykelundersøgelsen
- Et regnvejr er defineret ved, at det skal regne over 0,5 mm/time, mens lidt smådryp under 0,5 mm/time er talt som tørvejr
- Perioden er fra 1. januar 2013 – 1. januar 2023
- Det antages at cyklisten er meget aktiv og cykler en hel time hver vej
- Helligdage og weekender er ikke inkluderet i beregningen, hvilket giver 5.054 cykeldage i statistikken
Kontakter
DMI Kommunikation
Tlf:39157509presse@dmi.dkBilleder
Om Danmarks Meteorologiske Institut
Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) blev etableret i 1872, og det er i dag en institution under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
DMI varetager den meteorologiske betjening af samfundet inden for Rigsfællesskabet Danmark, Færøerne og Grønland med omliggende farvande og luftrum.
Den meteorologiske betjening omfatter prognose- og varslingstjeneste samt kontinuerlig overvågning af vejr, klima og dertil relaterede miljømæssige forhold i atmosfæren, på landjorden og i havet.
Følg pressemeddelelser fra DMI – Danmarks Meteorologiske Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DMI – Danmarks Meteorologiske Institut
DMI søger snemålere21.11.2024 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
For at DMI kan overvåge og bogføre, hvor meget sne, der falder i Danmark, kræver det håndførte målinger fra en autoriseret sneobservatør. Vinteren står for døren, og det er tid til at få fyldt hullerne på landkortet ud, så nettet af snemålinger igen dækker hele Danmark.
Havet truer – men hvor, hvor meget og hvornår?13.11.2024 08:58:38 CET | Pressemeddelelse
DMI opdaterer Klimaatlas med nyeste data for vandstand og stormflod. Nu vises fem mulige fremtider og et mere detaljeret overblik over fremtidens stormfloder – herunder den fremtidige hyppighed af nutidens 100 års-hændelser, som den vi oplevede i oktober 2023.
DMI udvikler AI-vejrmodel på den nye supercomputer Gefion23.10.2024 14:38:51 CEST | Pressemeddelelse
DMI er blandt de første i verden, der udvikler og træner en regional vejrmodel med kunstig intelligens. Projektet er udvalgt som pilotforsøg for en ny dansk AI-supercomputer.
Ny DMI-supercomputer til vejr og klima tages i brug i unikt samarbejde med tre andre nationale meteorologiske tjenester23.9.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De nationale meteorologiske institutter i Irland, Danmark, Island og Holland er gået sammen om at handle på klimaforandringerne med mere rettidige vejrudsigter på en ny, nu operationel, fælles supercomputer. Det er med til at forberede de enkelte lande på konsekvenserne af vejrmønstre, som forventes at blive mere ekstreme og mere udfordrende at forudsige.
Klimaatlas viser fremtidens brandfarlige vejr25.6.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Et varmere klima vil ændre sommerens nedbørmønster og bringe flere dage med brandfarligt vejr til Danmark. Det viser seneste opdatering af Klimaatlas, der nu indeholder ny viden om fremtidens brandfare og tørre perioder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum