Hvor tit bli'r man våd på cykel på vej til job?
Meget tyder på, at argumentet ’det regner altid’ ikke holder vand i forhold til, hvis man vil slippe for at tage cyklen på arbejde. DMI´s klimatologer har undersøgt ti års cykelvejr.

Hvis du har et job, har du med stor sandsynlighed også de seneste uger haft mindst en kollega, der entusiastisk har indtaget rollen som holdkaptajn og forsøgt at hverve både dig og resten af kollegerne til den årlige kampagne fra Cyklistforbundet: Vi Cykler til Arbejde-kampagne. Her stiller arbejdspladser med cykelhold, der konkurrerer om at få flest cykeldage i løbet af maj måned.
Men hvis du har undslået at stille op med den begrundelse, at man alt for ofte bliver gennemblødt på turen til job, har vi dårligt nyt til dig.
Vejret har stor indflydelse for mange af os på, om vi tager cyklen, bilen eller bussen til og fra arbejde. Hvis vi undlader at kigge på temperaturen, som også kan holde nogen fra at sætte sig op på jernhesten, så er nedbøren (eller frygten for samme) det, der kan tage den ellers gode intention fra mange.
Klimatolog ved DMI, Naja Duus Bendixen, har derfor kigget nærmere på, hvor ofte det regner, hvis man er en gennemsnitlig pendler, der cykler frem og tilbage til arbejde – en hel times motion hver vej mellem 8 og 9 og igen mellem 16 og 17.
For at afgrænse opgaven, har vi valgt at kigge på statistik over de seneste 10 år, alle hverdage året rundt, og tallene er trukket for de fire største byer i landet.
København i den tørre førertrøje
København ender som den by, der byder på færrest cykelture i regnvejr. Kun 4,2 % af cykelturene ville kræve regntøj, mens de resterende ville lade dig komme tørskoet frem.
Odense lægger sig i kølvandet med 4,8 % cykelture i regnvejr, tæt fulgt af Aarhus med 4,9 % og Aalborg med 5,1 % cykelture i regnvejr.
Vådeste og tørreste sted i landet
Statistik på fire byer er selvfølgelig langtfra dækkende, men bor du et sted midt imellem, længere mod vest eller øst, er det ikke helt forkert at antage, at jo længere mod vest man bor, desto mere våd bliver du.
Vådeste kommune over 10 år (2006-2015) var Herning med 978 mm nedbør i gennemsnit, mens Samsø var den tørreste kommune med kun 604 mm nedbør i gennemsnit pr år.
Årsagen til forskellen fra øst mod vest, og Samsøs fordel i forhold til antal soltimer skyldes, at de fleste regnvejr i Danmark kommer fra fronter, som trækker ind over landet fra vest. Dermed er det den sydvestlige del af landet op mod den ’jyske højderyg’, der får mest regn, hvorefter fronten langsomt svækkes på vej østover. Med undtagelser selvfølgelig.
Andre lokalforhold som f.eks. kystklima påvirker især øer og giver også overvejende tørt vejr til øboer – sammenlignet med resten af landet.
Årstiden har i også noget at skulle have sagt. I høj grad. På graferne nedenfor ses det, at forårsmånederne er de bedste at cykle i, hvis man vil undgå at blive våd. Men som 2024 understreger så fint, så er statistik én ting – virkeligheden er ofte en anden. Så husk at hold øje med vejrudsigten.
Tips før du cykler
- Find seneste radarbilleder på DMI eller i appen ’DMI Vejr’.
- I DMI Vejr og på DMI finder du også målinger tæt ved dig, så du kan se hvor varmt eller koldt det er.
Fakta | cykelundersøgelsen
- Et regnvejr er defineret ved, at det skal regne over 0,5 mm/time, mens lidt smådryp under 0,5 mm/time er talt som tørvejr
- Perioden er fra 1. januar 2013 – 1. januar 2023
- Det antages at cyklisten er meget aktiv og cykler en hel time hver vej
- Helligdage og weekender er ikke inkluderet i beregningen, hvilket giver 5.054 cykeldage i statistikken
Kontakter
DMI Kommunikation
Tlf:39157509presse@dmi.dkBilleder






Om Danmarks Meteorologiske Institut
Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) blev etableret i 1872, og det er i dag en institution under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
DMI varetager den meteorologiske betjening af samfundet inden for Rigsfællesskabet Danmark, Færøerne og Grønland med omliggende farvande og luftrum.
Den meteorologiske betjening omfatter prognose- og varslingstjeneste samt kontinuerlig overvågning af vejr, klima og dertil relaterede miljømæssige forhold i atmosfæren, på landjorden og i havet.
Følg pressemeddelelser fra DMI – Danmarks Meteorologiske Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DMI – Danmarks Meteorologiske Institut
Laveste vinter-havisudbredelse i Arktis nogensinde4.4.2025 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
En ’varm’ vinter i Arktis lakker mod enden og giver den laveste vinterudbredelse af havisen nogensinde målt. Omkring Antarktis kom havisudbredelsen ind som syvende laveste sommerudbredelse. Det er lavt, men trods alt knap så lavt som de foregående år.
DMI’s AI-model trænet på Gefion-supercomputeren forudsiger vejret på få minutter med høj præcision17.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter blot få måneders træning på Gefion-supercomputeren nærmer DMI's nye AI-baserede vejrmodel sig hastigt ydeevnen for den erfarne, traditionelle vejrudsigtsmodel, samtidig med at den forbedrer hastighed og effektivitet ved at køre på minutter i stedet for timer. Pilotprojektet fortsætter nu i en treårig samarbejdsaftale med Danish Centre for AI Innovation (DCAI) for at udvikle næste generation af vejrudsigtsmodeller på Gefion.
Ny vejledning til udledningsscenarier styrker grundlag for klimatilpasning i Danmark29.1.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nationalt Center for Klimaforskning (NCKF) på Danmarks Meteorologiske Institut har i samarbejde med Center for Klimatilpasning i Miljøstyrelsen i dag opdateret Vejledning i anvendelse af udledningsscenarier til klimatilpasning. Ændringen følger udgivelsen af nye udledningsscenarier fra FN’s Klimapanel og DMI’s Klimaatlas. Opdateringen afspejler også, hvilke fremtidige drivhusgasudledninger vi kan forvente med nuværende klimapolitik på tværs af verdens lande.
DMI søger snemålere21.11.2024 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
For at DMI kan overvåge og bogføre, hvor meget sne, der falder i Danmark, kræver det håndførte målinger fra en autoriseret sneobservatør. Vinteren står for døren, og det er tid til at få fyldt hullerne på landkortet ud, så nettet af snemålinger igen dækker hele Danmark.
Havet truer – men hvor, hvor meget og hvornår?13.11.2024 08:58:38 CET | Pressemeddelelse
DMI opdaterer Klimaatlas med nyeste data for vandstand og stormflod. Nu vises fem mulige fremtider og et mere detaljeret overblik over fremtidens stormfloder – herunder den fremtidige hyppighed af nutidens 100 års-hændelser, som den vi oplevede i oktober 2023.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum