Team Rynkeby Fonden

Skoleelever løber penge ind til børn med lungesygdomme

Knap 100.000 skoleelever snører løbeskoene til fordel for lungesyge børn, når Team Rynkeby Skoleløbet afvikles på 370 skoler i hele landet fredag den 3. maj 2024.

Fredag den 3. maj deltager knap 100.000 elever fra 370 skoler i hele landet i det årlige Team Rynkeby Skoleløbet. Løbet afvikles til fordel for Børnelungefondens arbejde.

Mens 9. klasserne sidder og sveder over afgangseksamen i dansk retskrivning og læsning, snører deres yngre skolekammerater løbeskoene for at svede i en god sags tjeneste.

Knap 100.000 skoleelever fra 370 skoler over hele landet deltager den 3. maj i Team Rynkeby Skoleløbet, som afvikles til fordel for Børnelungefondens arbejde for lungesyge børn.

Løbet er et velgørenhedsløb, hvor eleverne i ugerne op til løbet har indgået mikrosponsorater med forældre, bedsteforældre, onkler og tanter, som har mulighed for at give et bidrag baseret på, hvor langt eleven løber.

LÆS MERE: Se de tilmeldte skoler her...

- Det er et løb, hvor vi forsøger at sætte fokus på de børn, som har svært ved at få luft. Det er børn, som der måske ikke bliver lagt så meget mærke til i det daglige, men som ofte har lidt sværere ved at følge med i fysiske aktiviteter i frikvartererne og i idræt. Derfor bliver deres sygdom også ofte tolket som noget andet end det, det i virkeligheden er. Det vil vi gerne sætte fokus på, og så vil vi naturligvis gerne være med til at bidrage med penge til forskning i bedre behandlingsformer, siger Steffen Juncker, landechef for Team Rynkeby Fonden.

Stolthed blandt børnene
Alene sidste år rejste Team Rynkeby Skoleløbet godt seks millioner kroner til Børnelungefonden.

- Jeg oplever, at det giver en enorm stolthed blandt børnene, når de ser, at deres indsats sammen med andre børn fra hele landet rent faktisk nytter noget. Og det er ligegyldigt om den enkelte bidrager med meget eller lidt. Det vigtigste er, at børnene oplever, at de er med til at gøre en forskel, siger Steffen Juncker.

Afgørende for forskningen
Det mærker man i høj grad også hos Børnelungefonden, som modtager de mange penge, som børnene løber ind. Størstedelen af pengene bliver brugt til forskning i bedre behandlingsformer.

- Der er mange børn, som lider af meget alvorlige lungesygdomme, og hvor de bliver isolerede, føler sig ensomme og udenfor på grund af deres sygdom. Team Rynkeby Skoleløbet er afgørende for, at vi kan bidrage til at give børn og deres familier en mere tålelige hverdag og bedre behandling. Derfor er vi meget taknemmelige for, at så mange skoleelever gør det muligt for os at støtte forskning i bedre behandlinger, som forhåbentligt kan være med til at redde liv, siger Regitze Siggaard, forperson for Børnelungefonden.

Det er ikke bare i Danmark, at skoleeleverne løber penge ind til et godt formål. Team Rynkeby Skoleløbet afvikles samtidig i Sverige, Norge og Finland.

Følg pressemeddelelser fra Team Rynkeby Fonden

Flere pressemeddelelser fra Team Rynkeby Fonden