Tuborgfondet støtter Sex & Samfunds nye indsats: Flere unge for samtykke

Med støtte fra Tuborgfondet vil frivillige i Sex & Samfund de næste 2½ år engagere unge fra hele landet til dialog om, hvordan vi får skabt en ny samtykkekultur. Det skal ske gennem oplysende events, kampagner og samtaleaktiviteter. Projektet har særligt fokus på, at alle unge - på tværs af køn, geografi og holdninger - føler sig inkluderet og inviteret ind i samtalen om samtykke.

Samtalen om samtykke kan være svær at navigere i for mange unge, for der er tale om intime og sårbare emner. Mange unge finder det vanskeligt at udtrykke og aflæse samtykke, og der kan være usikkerheder, som bunder i myter og misforståelser.

Flere unge, som Sex & Samfunds frivillige taler med, udtrykker, at de mangler forståelse for, hvordan man mærker, afkoder og respekterer både egne og andres grænser - og hvordan man griber ind, hvis man er vidne til grænseoverskridende adfærd.

Sex & Samfund tror på, at kontinuerlig samtale om samtykke er en af forudsætningerne for at udvikle en stærk samtykkekultur. Gennem projektet ‘Flere unge for samtykke’ støttet af Tuborgfondet vil frivillige i Sex & Samfund blive klædt på til at engagere endnu flere unge gennem dialogaktiviteter, workshops, events og talks.

I løbet af projektet afholdes samtaleaktiviteter for 20.000 unge fra hele landet på festivaler, uddannelser, folkemøder, nattelivet mm. Derudover vil Sex & Samfund inddrage unge kampagnefrivillige som medudviklere på de unge-rettede kampagner, og det er planen at rekruttere unge til et digitalt netværk, der tilbyder viden og inspiration om samtykke, flirt og grænser.

Vi skal have opbygget en samtykkekultur, hvor vi respekterer hinandens grænser - både på uddannelser, i arbejdslivet og i fritids- og nattelivet. Det kræver mere oplysning, rådgivning, undervisning og ikke mindst samtale. Vi ser med dette projekt frem til at engagere unge til at styrke samtalen, som er en af de vigtigste redskaber til bred og inkluderende samtykkekultur,” siger Majbrit Berlau, generalsekretær i Sex & Samfund.

Allerede denne sommer kickstartes projektets samtykkeaktiviteter, når Sex & Samfund inviterer til talks og events på Folkemødet på Bornholm, faciliterer samtaleaktiviteter på Roskilde Festival og sætter fokus på den gode studiestart i slutningen af sommeren.

"Selvom debatten har rykket sig de senere år, har vi stadig som samfund meget at lære, når det handler om samtykke. Vi vil vi gerne motivere flere unge til at deltage i en samtale om samtykke, køn og ligestilling. Det er vigtigt med en åben og nysgerrig debat, hvor vi får alle køn og kønsidentiteter med, så unge sammen bliver klogere på deres personlige grænser - og på hvornår de overskrider andres,” siger Mathias Findalen, programansvarlig for demokrati i Tuborgfondet.

Sex & Samfund samarbejder meget gerne med organisationer, festivaler, uddannelsesinstitutioner eller andre aktører indenfor området, så vi kan få flest muligt med i samtalen om samtykke. Til september åbnes op for tilmelding for nye frivillige, der ønsker at være med til at skabe en bred samtykkekultur.

Læs mere her: https://sexogsamfund.dk/bliv-frivillig-sex-samfund

Om Sex & Samfund

Sex & Samfunds kampagne Uge Sex sætter skærmkroppen på skoleskemaet5.2.2024 05:15:00 CET | Pressemeddelelse

Danske unge bruger næsten fire timer dagligt på sociale medier, hvor de eksponeres for kropsidealer, som er svære at leve op til. Så svære, at de ville ønske, at deres egen krop så anderledes ud. Omkring hver anden får lyst til at tabe sig. En ud af tre får lyst til at lave om på deres krop med kosmetiske indgreb. På skærmen er der ikke plads til usikkerhed og det skaber en afgrund mellem det, de unge ser i spejlet og det de ser på skærmen. Derfor sætter Sex & Samfunds kampagne Uge Sex i år fokus på skærmkroppen.