Ny generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp

Jonas Vejsager Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp
Jonas Vejsager Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp @Betina Garcia

50-årige Jonas Vejsager Nøddekær er udpeget til ny generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Stillingen blev slået op, da Birgitte Qvist-Sørensen forlod posten tidligere på året.

Jonas Nøddekær har været fungerende generalsekretær i de seneste 3 måneder og kommer fra en stilling som international direktør i organisationen.

Marianne Hoff Andersen, forperson for bestyrelsen i Folkekirkens Nødhjælp, siger:

“Vi er meget glade for det stærke felt, der søgte stillingen som generalsekretær - og selvfølgelig også meget stolte over, at Folkekirkens Nødhjælp selv kunne levere den stærkeste kandidat til den vigtige post. Ansættelsesudvalget og bestyrelsen pegede enstemmigt på Jonas Nøddekær på baggrund af en grundig ansættelsesproces."

“Jonas Nøddekær har stærke kvalifikationer både fagligt og ledelsesmæssigt. Han er den rette til at videreføre Folkekirkens Nødhjælps værdidrevne engagement i samarbejde med vores kirkelige og folkelige bagland og drive vores stærke nødhjælps- og udviklingsarbejde blandt verdens fattigste.”

“Jonas Nøddekær er den helt rigtige generalsekretær til at styrke og udvikle den nuværende strategi - og til i fremtiden at omstille organisationen og arbejdet i en omskiftelig og turbulent verden. Bestyrelsen ser frem til samarbejdet med vores nye generalsekretær.”

Jonas Nøddekær, generalsekretær Folkekirkens Nødhjælp, siger:

“Jeg er stolt og ydmyg over udnævnelsen til ny generalsekretær - og jeg ser frem til samarbejdet med bestyrelsen, medarbejdere og samarbejdspartnere. Verdenssituationen er præget af krige, kriser, klimaforandringer og en ny geopolitiske virkelighed, men Folkekirkens Nødhjælp er vant til at navigere i komplekse kriser, også når det er svært. Vi hjælper mennesker i nød, skaber udvikling og tilbyder reelle løsninger på komplekse globale problemer.”

“Jeg har efter mange år i Folkekirkens Nødhjælp fået et bredt og indgående kendskab til alle hjørner af organisationen. Så jeg føler mig godt rustet til opgaven. I min nye stilling som generalsekretær ser jeg frem til at lære vores folkelige og kirkelige bagland endnu bedre at kende. Folkekirkens Nødhjælp er et helt særligt fællesskab med over 3000 frivillige i bl.a. genbrugs- og Wefoodbutikker, sogne, efterskoler og højskoler, FDF, spejdere. De gør en forskel for verden. Endelig ser jeg frem til at fortsætte og styrke samarbejdet med de mange virksomheder, interesseorganisationer, Udenrigsministeriet og fonde, som vi samarbejder med til gavn for verdens mest udsatte mennesker.”

50-årige Jonas Nøddekær har været ansat i 23 år i Folkekirkens Nødhjælp, de seneste 7 år som international direktør. Han har været udstationeret for Folkekirkens Nødhjælp i Etiopien, Cambodja og Myanmar. Jonas Nøddekær er uddannet i statskundskab fra Københavns Universitet.

Folkekirkens Nødhjælp samarbejder med mere end 200 lokale partnere i 19 lande. Organisationen hjælper millioner af mennesker med langsigtet udviklingsbistand og nødhjælp, og omsatte sidste år for over en milliard kroner. Indtægterne kommer fra Danida, den danske befolkning og danske fonde, EU, FN og den amerikanske regering.

Kontaktpersoner:

Marianne Hoff Andersen, forperson for bestyrelsen, tlf. 24991440

Jonas Nøddekær, generalsekretær, tlf. 29699121

Om Folkekirkens Nødhjælp

Udviklingsprojekter skyller væk uden klimaløsninger31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Udvikling og klima hænger uløseligt sammen. Klimakrisen truer med at rulle årtiers udviklingsarbejde tilbage, mens fattigdom presser naturen og klimaet i mange sårbare områder. Der er derfor behov for at nedbryde silo-tilgangen og i stedet integrere klima og udviklingsarbejdet. Udviklingsbistanden skal indarbejde fremtidens klimascenarier og udnytte nye grønne teknologier som for eksempel decentral solenergi. Øget sammentænkning mellem klima og udvikling er en forudsætning for at nå både verdensmålene og Paris-aftalen. En styrket kobling vil øge de enkelte landes modstandsdygtighed over for klimaforandringer og merværdien af en grøn energiomstilling. Bedre integrerede tilgange til at sikre gensidige klima- og udviklingsgevinster vil kunne spare milliarder af kroner. Med en fælles event ’Integrating climate and development – a way forward’, sætter Udenrigsministeriet, CONCITO og Folkekirkens Nødhjælp fokus på debatten om, hvordan klima og udvikling kan integreres. Ministeren for udvikli

Folkekirkens Nødhjælp advarer om hungersnød og folkedrab i Sudan26.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Situationen i Sudan eskalerer dag for dag, og Folkekirkens Nødhjælp advarer nu om risiko for folkedrab. Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Jonas Nøddekær siger: ”Den sudanesiske civilbefolkning er fanget i krydsilden i en forfærdelig blodig konflikt, der har tvunget millioner af mennesker på flugt. Nu får vi meldinger fra FN om risikoen for, at civile bliver slået ihjel på baggrund af deres etnicitet. Verdenssamfundet står overfor et nyt folkedrab, der bringer minderne tilbage til Rwanda”. Det sudanesiske militær har i over et år været i væbnet konflikt med den paramilitære gruppe ’Rapid Support Forces’. Konflikten har kostet over 15.000 menneskeliv og drevet mere end 8,8 millioner mennesker på flugt. Over 17,5 millioner mennesker oplever fødevareusikkerhed i Sudan, og tusindvis af mennesker risikerer at dø af sult inden for de næste måneder. Jonas Nøddekær opfordrer kraftigt verdenssamfundet til at løfte et større ansvar for at deeskalere situationen: “Der er brug for et maksimal

Sportens verden spist af med halvt ton overskudsris24.4.2024 15:31:20 CEST | Pressemeddelelse

Flere end 1.000 deltagere ved Idrætsmødets konference i Aalborg får i disse dage serveret 540 kg. økologiske ris og krydderipasta fra madspildssupermarkedet Wefood, som Folkekirkens Nødhjælp driver. Det flugter med Idrætsmødets fokus på klima og bæredygtighed, som i år diskuteres i en række paneldebatter og workshops. Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær er glad for samarbejdet med Idrætsmødet og Restaurant AKKC by MEST i Aalborg Kongres & Kultur Center, der bidrager til at bekæmpe madspild ved at bruge økologiske ris og krydderipastaer fra Wefood-supermarkedet i Aalborg til at bespise idrættens organisationer, deltagende kommuner, universiteter, politikere, ngo’er osv. “Det er et konkret og bæredygtigt indspark på Idrætsmødet, at AKKC by MEST bruger overskudsvarer fra Wefood i menuen til deltagerne,” siger Jonas Nøddekær, konstitueret generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, der selv deltager i en række debatter om idrættens ansvar i forhold til klima og