DI - Dansk Industri

DI: Virksomheder udskyder projekter på grund af administrative byrder

Mængden af administrative byrder grundet ny lovgivning fra både EU og Danmark vokser vildt og betyder nu, at danske virksomheder må udskyde planlagte projekter. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri foretaget blandt mere end 550 virksomheder.

Adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, Dansk Industri

I DI-undersøgelsen svarer mere end tre ud af fire danske virksomheder, at de oplever mængden af administrative byrder og krav til indrapporteringer som kraftigt stigende eller stigende. Næsten halvdelen er samtidig blevet nødt til at udskyde projekter og omprioritere ressourcer som følge af de mange nye krav, der særligt rammer SMV’er.

- Mængden af administrativt bøvl og byrder er simpelthen gået amok. Er der overhovedet nogen der tænker på om de store mængder love og regler er mest muligt enkle for virksomheder at efterleve? Det ser ærlig talt ikke sådan ud, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Enorme mængder love

DI henviser til at der i de seneste år blevet produceret enorme mængder ny lovgivning fra især EU, som ofte kræver store ressourcer af virksomhederne, fordi de også skal indrapportere og indberette om hvordan de efterlever lovene.

Alene på det digitale område kommer 14 nye retsakter, der rammer erhvervslivet – AI-forordningen, retsakterne for digitale tjenester og markeder og syv retsakter på cybersikkerhedsområdet. Samtidig med at der er kommet ny konkurrencelovgivning og regler om hvidvask m.m

Svækker konkurrenceevne

- Ekstra administrative byrder af den her størrelsesorden svækker virksomhedernes konkurrenceevne, fordi de må bruge tid på stadig mere kompleks lovgivning og derfor må udskyde projekter, der ellers kunne øge indtjeningen. Det går jo ikke i et land hvor vi i forvejen har høje omkostninger og højt skatteniveau - og så lægger man et bjerg af nye byrder oven i, siger Lars Sandahl Sørensen.

Den markante stigning i administrative byrder og bureaukrati understreges også i en ny rapport om fremtiden for EU’s indre marked, der er præsenteret onsdag af Italiens tidl. premierminister Enrico Letta og Præsident for det Europæiske Råd  Charles Michel.

Helt konkret peger Letta på, udfordringer med overlappende regulering og øget administrative kompleksitet, der skyldes EU’s komplekse flerniveaus forvaltningssystem. Derfor er der behov for langt mere ensrettes og harmoniseret implementering, og fokus på at mindske byrderne – bl.a. ved øget digitalisering.

DI-direktøren understreger at Dansk Industri støtter mange af de nye regler f.eks. når det gælder bæredygtighed.

- Men politikerne herhjemme og i EU bør trykke på pauseknappen nu, så især de små og mellemstore virksomheder kunne nå og følge med. Man er pinedød også nødt til at se på om man har strikket de nye regler sammen på en måde, der gør smidige at efterleve, siger Lars Sandahl Sørensen.

Stigning på 63 procent

En tidligere analyse fra DI viser, at gældende love og lovbekendtgørelser er steget med 63 procent siden 2003. Samlet set forventes den nye regulering at koste danske virksomheder mindst 10-15 mia. kr. at implementere.

På den baggrund kommer Dansk Industri nu med en række politiske lovforslag, der skal dæmme op flodbølgen af nye.

- Brug dog digitalisering og kunstig intelligens til at automatisere nogle af de mange processer. Og så bør de hjemlige politikere skele til f.eks. Finland. Her har den nye regering lagt en ambitiøs plan  og et mål om at fjerne 300 stykker erhvervsbelastende lovgivning. Vi foreslår, at der vedtages et mål om at reducere byrderne med 25 procent. Der ligger altså konkrete løsninger klar, som vi håber at Regering og Folketing vil gå videre med snarest, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, Dansk Industri.

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

DI: Løkke-forslag om mindre risiko for danske virksomheder i Afrika er et rigtigt skridt3.5.2024 14:10:13 CEST | Pressemeddelelse

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen foreslog på African Nordic Business Meeting i dag at bruge Ukraine-modellen til en model for at mindske danske virksomheders risiko ved investeringer i Afrika. Det kan være en positiv begyndelse til nye principper for dansk udviklingsbistand, men det er ikke nok til at skabe virkelig forandring, mener adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen.