MAN TGE hæver standard, komfort og sikkerhed til et nyt niveau.
MAN TGE får en omfattende funktionel og indvendig opdatering med 2025 modelårs udgaven. "Lastbilen blandt varebiler" tager dermed det største teknologiske spring i sin historie.
Varebil fra MAN Truck & Bus får tilnavnet Next Level
- MAN TGE Next Level med forbedret aktiv og passiv sikkerhed
- Elleve nye hjælpesystemer tilgængelige, i alt 27 hjælpesystemer tilbydes
- Avanceret MAN Media Van touch-display til sikker betjening af infotainment og køretøjsfunktioner
- Højdepunkter for chaufføren, som er standard: MAN SmartLink, digitalt instrumentpanel, Keyless Go, multifunktionsrat, elektronisk parkeringsbremse
- Forbedret cybersikkerhed
- Lanceringsudgave med designelementer
MAN TGE får en omfattende funktionel og indvendig opdatering med 2025 modelårs udgaven. "Lastbilen blandt varebiler" tager dermed det største teknologiske spring i sin historie. Varebilen fra MAN Truck & Bus får en helt ny indbygget netværksarkitektur. En ny generation af styreenheder opfylder på den ene side de højere cybersikkerhedskrav og øger på den anden side den aktive og passive sikkerhed væsentligt for chauffører og andre trafikanter ved hjælp af nye førerassistentsystemer. MAN TGE er således bedre beskyttet mod digital manipulation og uautoriserede ændringer af køretøjets software og er også ideelt udstyret til fremtidige digitale onlinetjenester. En anden fordel er muligheden for trådløse opdateringer. Dette eliminerer behovet for værkstedsbesøg for softwareopdateringer og forbedrer løbende softwarestabiliteten. Kombinationen af nye styreenheder og nye radarsensorer og kameraer har også gjort det muligt at forbedre sikkerheds- og førerassistancesystemerne markant. For eksempel er Blind Spot Warning og Drive Off Warning helt nye. Disse er nu standard for alle MAN TGE'er over 3,5 tons med N2-godkendelse og valgfri for køretøjer med N1-godkendelse. De valgfrie assistentsystemer, Cruise Assist, Cruise Assist Plus og Turn Assist, er også nyudviklinger. Derudover er næsten alle systemer blevet revideret og deres funktioner udvidet. Den udvidede liste over standardmonterede hjælpesystemer er også bemærkelsesværdig. Alle MAN TGE Next Level varebiler kommer med træthedsregistrering, trafikskiltinformation, intelligent hastighedsassistent, nødbremseassistent, parkeringsassistent, aktivt vognbanevagtsystem, fartpilot og dæktryksovervågningssystem. Dette hæver den aktive sikkerhed i MAN varebiler til et nyt niveau.
Også nyt i standardudstyret på MAN TGE med N1-godkendelse er passagerairbaggen og et ulykkesregistreringssystem. Sidstnævnte registrerer og gemmer kritiske, kollisionsrelaterede parametre og informationer kort før, under og umiddelbart efter en kollision. På denne måde er vigtige data tilgængelige til ulykkesundersøgelser og analyser af sikkerhedsudstyrets ydeevne. Den forreste passagerairbag er stadig tilgængelig som ekstraudstyr til køretøjer med N2-godkendelse.
TGE Next Level kommer også med mange nye komfortfunktioner: et nyt instrumentbræt med digital instrumentering og et stort MAN Media Van touch-display til styring af køretøjets funktioner og infotainmentsystemet. Den omfattende reviderede elektronik i kombination med den nye førerarbejdsplads og de nye og opdaterede assistentsystemer løfter MAN TGE til et nyt niveau, hvorfor den fik tilnavnet "Next Level". Produktionen af de første modelvarianter begynder i juni 2024, og flere følger i løbet af året.
Under motorhjelmen er MAN TGE ny og fremtidssikret med 2025-modellen. Dens slående, dynamiske ydre forbliver dog stort set uændret. MAN TGE Next Level kan allerede bestilles i en introduktions udgave. Den kommer i lanceringsfarven Pale Copper Metallic, med spejlbeklædninger i Piano Black, en boomerangbeklædning ved kofangeren i sølv, et "Next"-mærke i frontgrillen og 17" alufælge i sølv eller som ekstraudstyr i sort.
På drivlinen er der en lille ændring i porteføljen. 2,0 liters turbodieselmotor og valget mellem manuel og 8-trins automatgearkasse forbliver den samme. Den tidligere entry-level motor på 75 kW (102 HK) vil ikke længere blive tilbudt på grund af begrænset kundeefterspørgsel. Tre motorvarianter er nu tilgængelige som standard: 103 kW (140 HK), 120 kW (163 HK) og 130 kW (177 HK).
Den høje servicekvalitet for MAN TGE forbliver uændret med erhvervskøretøjsspecifik ekspertise, 24-timers havariservice og lange åbningstider på mange værksteder. Den digitale MAN ServiceCare-tjeneste er også tilgængelig med MAN TGE Next Level for problemfri kommunikation mellem kunden og værkstedet. MAN ServiceCare er et digitalt vedligeholdelses- og reparationsstyringssystem.
Det ultramoderne førerhus
Instrumentbrættet i MAN TGE er blevet fuldstændig re-designet og har nu et fritstående touch-display i midten. Det ergonomiske rat, som kan bruges til direkte at vælge de nye hjælpesystemer, er også blevet re-designet. Det nye instrumentpanel er fuldt digitaliseret som standard og giver chaufføren omfattende muligheder for at tilpasse displays og informationer.
Det mest slående højdepunkt ved det nye førerhus er dog det nye MAN Media Van infotainmentsystem, som er det moderne kontrolcenter til styring af infotainment og køretøjsfunktioner. Man kan få tre varianter af infotainmentsystemet: Standard MAN Media Van med 10,4" skærm, MAN Media Van Navigation med 10,4" skærm (plus ekstra funktioner) og MAN Media Van Navigation Business med 12,9" skærm (plus ekstra funktioner). funktioner omfatter for eksempel mediestreaming via Tidal-streamingtjenesten og stemmestyring En induktiv opladningsplads til trådløs opladning af smartphones kan også bestilles. For bedre kommunikation med den bagerste sæderække i mandskabskabinen, kan den forreste mikrofon og baghøjttalerne tilvælges. Denne valgfri funktion kaldes In-Car Communication.
DAB-tuner, Bluetooth-interface og MAN SmartLink til smartphone-integration (Android Auto eller Apple CarPlay) er installeret som standard i MAN Media Van. Sidstnævnte gør det muligt at vise udvalgte apps på MAN Media Van-skærmen og betjenes enten direkte via berøringsskærmen eller via MAN TGE's betjeningsknapper.
Andre nye standardfunktioner, der gør kørsel med MAN TGE endnu mere behagelig, sikker og lettere, omfatter Keyless Go, elektronisk parkeringsbremse og to USB-C-porte. Desuden har TGE med automatgear ikke længere den tidligere gearstang. En automatisk gearstang på rattet er nu tilgængelig. Dette giver mere ledig plads i førerhuset, ligesom den nye elektroniske parkeringsbremse, som aktiveres via en knap i instrumentbordet. Det tidligere håndbremsegreb ved siden af førersædet er ikke længere nødvendigt. Derudover sikrer den elektroniske parkeringsbremse med "Auto Hold"-funktionen køretøjet mod at rulle væk, når det holder stille, ved automatisk at aktivere parkeringsbremsen uden at skulle holde bremsepedalen nede. Dette tager belastningen af chaufføren, f.eks. i stop-and-go-trafik, ved standsning i lyskryds eller ved en jernbaneoverskæring med op- eller nedadgående hældning.
Med den nye Keyless Go-funktion aktiveres tændingen på afstand i stedet for med en nøgle. En ekstra knap i cockpittet bruges til at starte og stoppe motoren uden nøgle. En praktisk funktion, der sparer tid.
To nye USB-C-porte er tilgængelige som standard under midterkonsollen til overførsel af data og opladning af mobile enheder med 45 W opladningseffekt. Derudover kan yderligere to USB-C-porte bestilles som ekstraudstyr: en øverst på instrumentbrættet og en over forruden.
Assistancesystemerne - standardudstyr
Med introduktionen af TGE Next Level er antallet af tilgængelige systemer som standard hævet til et væsentligt højere niveau. De helt nye førerassistentsystemer Blind Spot Warning og Drive Off Warning er monteret som standard til TGE'er med N2-godkendelse og tilbydes som ekstraudstyr til TGE'er med N1-godkendelse. Sikkerhedssystemet ”blind spot warning” bruger radarsensorer til at overvåge området i den døde vinkel ved siden af køretøjet (afhængigt af om køretøjet kører til venstre eller højre) og reducerer risikoen for kollision med cyklister, især når de drejer. Den kan valgfrit udvides til at overvåge begge sider af køretøjet. Drive Off-advarslen bruger et multifunktionskamera og radar til at overvåge området foran køretøjet og hjælper med at undgå kollisioner med fodgængere eller cyklister, når de trækker væk. Med begge systemer advares føreren visuelt og akustisk.
Følgende systemer er nye i standardudstyret: Active Lane Guard System, Parking Assist, Fatigue Detection, Traffic Sign Information, Intelligent Speed Assist og Dæktryksovervågningssystem. Der er også fartpilot og fartbegrænserfunktioner. Og Emergency Brake Assist er også stadig en del af standardudstyret. Det betyder, at MAN TGE er mere sikker end nogensinde, selv som standard.
Active Lane Guard System
Active Lane Guard System hjælper føreren med at holde køretøjet i vognbanen ved at korrigere styreindgreb. Især genkendelsen af vejbanegrænsen er blevet forbedret og arbejder nu også ud fra græstørv og
vejkanten. Vejbanegrænsernes forløb registreres af et kamera. Desuden advarer systemet chaufføren ved hjælp af ratvibrationer eller et akustisk signal, hvis en vognbanegrænse overskrides utilsigtet.
Parking assist
Parkeringshjælpen bruger parkeringsafstandssensorer til at overvåge området foran og bagved køretøjet og understøtter føreren ved parkering ved at vise afstanden til statiske forhindringer både i instrumentgruppen og på MAN Media Van-skærmen. En ny funktion er, at nødbremsning automatisk igangsættes i tilfælde af en truende kollision.
Træthedsovervågning (Fatigue Detection)
Træthedsovervågningssystemet indikerer til chaufføren både visuelt i instrumentgruppen og på MAN Media Van-skærmen, samt haptisk med en kort stramning af sikkerhedsselerne, et kort eller længerevarende tab af opmærksomhed. Det aktuelle døsigheds- og distraktionsniveau og rejsetiden siden sidste pause vises med pauseanbefalinger og tilbud om at finde en rasteplads.
Traffic Sign Information
Traffic Sign Information informerer chaufføren i instrumentgruppen og på MAN Media Van-skærmen om trafikskilte, der registreres af kameraer eller bestemmes ud fra navigations- og rutedata. Hvis hastighedsgrænsen overskrides, advares føreren visuelt og akustisk.
Intelligent Speed Assist
Intelligent Speed Assist bestemmer hastighedsgrænsen ud fra den aktiverede hastighedsbegrænser, registrerede trafikskilte og forudsigelige rutedata og nedsætter farten automatisk til hastighedsgrænsen. Den accelererer automatisk til den tidligere indstillede hastighed i displayet, når hastighedsgrænsen annulleres. Hvis føreren manuelt overskrider hastighedsgrænsen, modtager han en visuel og akustisk advarsel.
Emergency Brake Assist
Emergency Brake Assist hjælper med at undgå kollisioner med forankørende køretøjer. Den understøtter chaufføren med automatisk opbremsning, advarer visuelt, haptisk og akustisk, hvis afstanden er for kort, og kan også igangsætte automatisk nødbremsning, hvis varebilen har automatgear. Den nye, integrerede fodgænger- og cyklistdetekteringsfunktion udvider også rækken af funktioner til andre trafikanter.
Tyre Pressure Monitoring System
Dæktryksovervågningssystemet er nu også muligt med dobbeltdæk. Den måler det aktuelle dæktryk ved hjælp af sensorer i hjulene (nyt: inklusiv reservehjul) og informerer chaufføren før og under kørslen sammen med en visuel og akustisk advarsel i tilfælde af lavt dæktryk eller hurtigt tryktab.
Assistancesystemerne - ekstraudstyr
Den teknologiske udvikling af de nye styreenheder, sensorer og kameraer installeret i køretøjet muliggør introduktionen af nye og forbedrede hjælpesystemer. En af hovedårsagerne til dette er den øgede computerkraft under motorhjelmen. Med assistentsystemerne tilbyder MAN TGE endnu bedre beskyttelse af passagerer i køretøjet og andre trafikanter og bidrager til at øge trafiksikkerheden.
Helt nye, valgfri førerassistentsystemer er Turning Assist og Cruise Assist Plus (inklusive Emergency Assist). Mærkbare forbedringer er blevet lavet til Park Steering Assist, bakkameraet med dynamiske styrelinjer, ACC Stop & Go og Emergency Assist.
Turn Assist
Dreje assistenten hjælper med at undgå frontalkollisioner med modkørende køretøjer ved automatisk opbremsning, når du drejer over i den modsatte vognbane.
Park Steering Assist
Parkeringsstyringsassistenten støtter føreren ved parkering på parallelle og vinkelrette parkeringspladser. For at gøre dette registreres parkeringspladsen først af sensorer, og den passende størrelse vises for føreren. Under den assisterede parkeringsproces træder føreren speederen og bremsen ned, parkeringsassistenten overtager styringen og igangsætter automatisk nødbremsning, hvis hastigheden er for høj, eller en kollision er nært forestående.
Rear View Camera
Bakkameraet viser nu chaufføren omgivelserne bag køretøjet på MAN Media Van-skærmen med dynamiske i stedet for statiske ledelinjer. Dette forbedrer orienteringen for chaufføren, da hjælpelinjerne løbende tilpasser sig ruten. Kameraets højere opløsning har også forbedret visningen på MAN Media Van-skærmen og dermed forbedret synligheden.
ACC Stop & Go
ACC Stop & Go er en semi-automatisk styring af accelerations- og bremseprocesser baseret på den hastighed, som chaufføren har indstillet, eller afstanden til det forankørende køretøj. Efter at have bremset til stilstand starter systemet halvautomatisk; efter en meddelelse skal føreren bekræfte den automatiske genstart ved at trykke på speederen. ACC Stop & Go er kun tilgængelig som en del af Cruise Assist eller Cruise Assist Plus.
Active Lane Guard System and Traffic Jam Assist
Active Lane Guard Systemet og Traffic Jam Assist styrer også acceleration og bremsning baseret på den hastighed, som føreren har indstillet, eller afstanden til det forankørende køretøj. Den korrigerer også styrebevægelserne for at holde køretøjet i vognbanen. Efter at have bremset til stilstand, starter systemet fuldautomatisk og holder automatisk bilen i midten af banen. Active Lane Guard System og Traffic Jam Assist er kun tilgængelige i forbindelse med ACC Stop & Go i Cruise Assist.
Emergency Assist
Emergency Assist overvåger løbende chaufførens aktivitet på speeder-pedalen, styretøjet og bremserne. Hvis der ikke er chaufføraktivitet i en ekstraordinær situation - f.eks. i tilfælde af tab af bevidstheden, overtager Emergency Assist køretøjets kontrol for at bringe køretøjet til standsning og derefter sikre det (aktivere havariblink, foretage et eCall, låse døre op).
Forestående konsekvenser som at forlade kørebanen, påkørsler bagfra og fare for andre trafikanter kan således afværges inden for systemets grænser.
Emergency Assist er kun tilgængelig i forbindelse med ACC Stop & Go i Cruise Assist Plus og derfor kun til køretøjer med automatisk gearkasse.
Cruise Assist
Cruise Assist kombinerer funktionerne ACC Stop & Go, Active Lane Guard System og Traffic Jam Assist for at hjælpe chaufføren med at holde afstand, hastighed og vognbaneposition. Til dette formål kombineres den semi-automatiske styring af accelerations- og bremseprocesser med den horisontale styring for at holde vognbanen.
Cruise Assist Plus
Cruise Assist Plus består af funktionerne ACC Stop & Go samt Emergency Assist, Active Lane Guard System og Traffic Jam Assist. Den er kun tilgængelig for køretøjer med automatgear.
Lane Change Assist
Lane Change Assist understøtter føreren ved vognbaneskift ved aktivt at overvåge det omkringliggende område – nu med et væsentligt større registreringsområde takket være nye sensorer. Derudover giver den integrerede advarsel nu endnu bedre støtte mod tværgående trafik bagfra, når der bakkes ud af en indkørsel eller parkeringsplads og igangsætter automatisk nødbremsning i tilfælde af en truende kollision. I begge tilfælde kan kollisioner med andre køretøjer effektivt undgås. Lane Change Assist er kun tilgængelig for kassebiler.
Billeder
Om MAN Truck & Bus
MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.
Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S
MAN eTruck sætter standarden for elektriske lastbiler25.9.2024 14:00:26 CEST | Pressemeddelelse
MAN eTGX har sikret sig førstepladsen i verdens første sammenligningstest af tunge, elektriske langdistancelastbiler, organiseret af det tyske fagblad ‘Trucker’.
Verdenspremiere for MAN eTGL på IAA messen4.9.2024 09:54:37 CEST | Pressemeddelelse
MANs lastbilportefølje nu fuldt elektrisk fra tolv til 42 ton
Nyt samarbejde skal hjælpe flere tunge el-køretøjer ud på de danske veje7.5.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys og MAN Truck & Bus indgår et nyt samarbejde, der skal gøre vognmændenes overgang fra dieseldrevne lastbiler til el både nemmere og mere enkel.
MAN udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler9.4.2024 08:48:57 CEST | Pressemeddelelse
Lastbilsproducenten MAN Truck & Bus bliver den første europæiske lastbilproducent, der lancerer en mindre serie med en brintforbrændingsmotor. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025.
MAN TGE med nyt interiør design4.1.2024 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
MAN kommer med helt nyt interiør design og nye assistentsystemer til varebilen MAN TGE. ”MAN TGE Next Level” sådan kalder MAN sin opgradering af varebilen TGE. Varebilen kommer på markedet fra det sene forår 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum