Flying Tiger Copenhagen

Flying Tiger Copenhagen leverer rekordresultat og åbner butikker i syv nye lande

2023 blev et rekordår for Zebra A/S, der er selskabet bag Flying Tiger Copenhagen. Foruden en omsætning på knap 5 mia. kr., lander virksomheden et EBITDA på 1,1 mia. kr. - det bedste driftsresultat i virksomhedens historie. Nu venter syv nye markeder som en del af den danske detailkædes ekspansion i Asien og Mellemøsten.

Flying Tiger Copenhagen omsatte i 2023 for 4,97 mia. kr., hvilket betyder en vækst på 4,5 % og en like-for-like vækst på 3,2 %. Det frie cash flow er forbedret med +500 mio. kr. og lander på 811 mio. som det bedste nogensinde. Det fremgår af årsregnskabet, der offentliggøres i dag.

”Vi har oplevet en fantastisk fremgang på tværs af vores markeder, og vi rundede 2023 af med det bedste kvartal nogensinde målt på salgstal. Vores halloween-kampagne og ikke mindst julehandlen gav os den bedste afslutning på et i forvejen godt år. På trods af høje inflations- og renteniveauer lander 2023 derfor som et år, vi kan se tilbage på med stor tilfredshed,” fortæller Martin Jermiin, CEO hos Flying Tiger Copenhagen.

Med 926 butikker fordelt på 35 markeder er Flying Tiger Copenhagen bredt repræsenteret i Europa, Mellemøsten og Asien. Heraf er knap 100 butikker drevet af franchisepartnere, og franchisemodellen vil udrulles yderligere over det kommende år. Som et led i en større ekspansionsplan er der for 2024 planlagt butiksåbninger i syv nye markeder: Bahrain, Oman, Tyrkiet, Malaysia, Vietnam, Singapore og Thailand. Bahrain åbnede som det første i februar 2024.

I 2023 blev Kuwait, Indonesien, Filippinerne og Qatar føjet til rækken af lande med Flying Tiger Copenhagen-butikker. Der er er især store forventninger til det filippinske marked, der i 2024 får tilføjet 25 nye butikker og forventes at blive et af detailkædens største markeder de kommende år.

For at sikre en bæredygtig vækst i takt med at antallet af butikker stiger, arbejder Flying Tiger Copenhagen intensivt med at reducere klimaaftrykket. Senest eksemplificeret ved det bevidste valg om at transportere al søfragt med grønt brændstof, der gør det muligt med CO2-reduktioner på op til 85 % sammenlignet med konventionelt brændstof.

”Siden 2019 har vi arbejdet målrettet omkring hele værdikæden, og vi har formået at reducere vores samlede klimaaftryk med 24 %. Vores strategi viser, at man som detailkæde godt kan lykkes med at sælge mere og samtidig mindske klimabelastningen. Derfor er årsregnskabet for 2023 også et vigtigt vidnesbyrd om de markante resultater, vi i fællesskab har opnået på den grønne omstilling,” fortæller Martin Jermiin, CEO hos Flying Tiger Copenhagen.

I 2023 førte ESG-indsatsen til en sølvklassificering, som Flying Tiger Copenhagen modtog via det internationale certificeringsselskab EcoVadis, da man i efteråret 2023 blev placeret blandt de øverste 3 % af detailvirksomheder målt på bæredygtighedspræstationer.

Flying Tiger Copenhagen er foran på alle de reduktionsmål, selskabet har forpligtiget sig til via The Science Based Targets initiative (SBTi), ligesom brugen af plastik i deres sortiment og engangsprodukter er reduceret med 50 % siden 2019.

Om Flying Tiger Copenhagen:

1995: Den første Tiger-butik åbner i København
2001: Første udenlandske butik åbner på Island