Nyt PFAS-udspil fra regeringen – sådan undgår du PFAS allerede i dag

Regeringen vil indføre dansk forbud mod PFAS i tøj og sko. Det skriver miljøministeriet i dag i en pressemeddelelse. Allerede nu kan man undgå PFAS ved at gå efter Svanemærket.

Svanemærket er et stærkt redskab til at undgå uønsket kemi

Som en del af en ny PFAS-handlingsplan foreslår regeringen at indføre et nationalt forbud mod PFAS i tøj, sko og imprægneringsmidler.

Hvis forbuddet ender med at blive en realitet, er virksomheder med svanemærkede tekstiler godt stillet. Svanemærket udelukker nemlig allerede PFAS i tøj og andre tekstiler. Forbrugerne har således også allerede i dag muligheden for at undgå de skadelige fluorstoffer i tekstiler ved at se efter Svanemærket.

”Det vil være godt nyt for natur og miljø, hvis PFAS bliver udfaset. Heldigvis kan man som forbruger allerede i dag styre uden om PFAS i en lang række produkter ved helt enkelt at se efter Svanemærket,” siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

PFAS, som bl.a. har vand-, snavs- og fedtafvisende egenskaber, har flere negative følger. Bl.a. øget risiko for kræft, dårligere immunforsvar, øget abortrisiko, lavere fødselsvægt og hormonforstyrrelser. PFAS kaldes også evighedskemikalier, fordi de nedbrydes meget langsomt i forhold til andre stoffer, og derfor er de spredt i naturen og miljøet.

”Svanemærket er et stærkt redskab til at begrænse skadelig kemi. Det gælder både sundhedsskadelige og miljøskadelige kemikalier – fx stoffer, som er giftige for dyr og planter i vandmiljøet, eller som er svære at nedbryde i naturen. Det vil altså sige, at Svanemærket ud over PFAS udelukker en lang række andre uønskede stoffer,” siger Rina Ronja Kari.

Svanemærket udelukker PFAS i bl.a. plejeprodukter, legetøj, tøj og andre tekstiler, møbler, maling, byggeplader, gulve, rengøringsmidler, opvaskemidler og bilplejemidler.

Læs mere om, hvordan du kan styre uden om PFAS med Svanemærket her: https://www.svanemaerket.dk/forbruger/miljotemaer/fokus-paa-pfas

Svanemærket er et stærkt redskab til at undgå uønsket kemi
Allerede i dag har forbrugerne muligheden for at undgå skadelige fluorstoffer i tekstiler ved at se efter Svanemærket