Trods tårnhøj inflation og røde markeder: Rekordfå unge investorer stoppede med at investere i kriseåret 2022

Med tårnhøj inflation og stigende renter var 2022 et økonomisk hårdt år for mange danskere. Alligevel var det rekordfå af de 18-29-årige investorer, som stoppede med at investere i 2022. Samtidig var de unge investorers vedholdenhed med til at sikre, at antallet af voksne investorer voksede til 1.400.000. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.

Under coronanedlukningerne i 2020 og 2021 væltede det ind med unge investorer på aktiemarkederne, og Danmark var ingen undtagelse. Her voksede antallet af 18-29-årige investorer fra 131.000 til 209.000. De mange nye investorer kom til, mens renterne var historisk lave og aktiekurserne skød op i raketfart. Netop den cocktail fik flere observatører til at ringe med alarmklokkerne. Frygten var, at en del af de mange nye investorer ville paniksælge ved den første større nedtur på aktiemarkederne.

Nedturen kom i 2022, hvor aktier generelt leverede store negative afkast på tocifrede procentsatser, men flugten fra markederne blandt de unge investorer udeblev. Tværtimod var det kun 6 pct. af de 18-29-årige, der var investorer i starten af 2022, som var stoppet med at investere ved udgangen af året. Det er den laveste andel i hele perioden, der går tilbage til 2015, og andelen er markant lavere end i 2018, hvor aktiemarkederne sidst leverede negative afkast. I 2018 var det således 9 pct. af de 18-29-årige investorer, der stoppede med at investere.

”Der er mange, som har siddet med en frygt for, at en stor andel af de unge investorer, der kom til under markedsopturen i 2020 og 2021, ville paniksælge og træde ud af markederne, når de blev ramt af den første større aktiemæssige nedtur. Med nye data for kriseåret 2022 har vi fået syn for sagen, og man må sige, at de bange anelser er blevet gjort til skamme. Tværtimod har andelen af unge investorer, der stopper med at investere, aldrig været mindre. I 2018, hvor afkastene på aktiemarkederne sidst var negative, var andelen af unge investorer, der forlod markederne, næsten 50 pct. højere. Det tyder på, at de unge investorer er blevet mere robuste over for aktienedture. En forklaring på det kan være, at de unge investorer i dag er mere opmærksomme på den risiko, der er forbundet med at investere og derfor er bedre til at håndtere, når markederne går nedad,” siger investeringschef Kåre Valgreen, Investering & Opsparing i Finans Danmark.

De unge investorers vedholdenhed igennem aktienedturen var med til at sikre, at det samlede antal voksne investorer voksede med 25.000 i 2022, da der kom flere nye investorer til, end der var investorer, der stoppede med at investere. Væksten i 2022 er den tredjestørste i perioden 2015-2022 og kun overgået af de to boomår 2020 og 2021, hvor antallet af investorer voksede med henholdsvis 94.000 og 123.000. I alt var der ved udgangen af 2022 ca. 1.400.000 voksne investorer, hvilket er 21 pct. flere end ved udgangen af 2019, hvor der var ca. 1.160.000 investorer.

”I perioden 2020-2022 er der kommet næsten en kvart million flere voksne investorer i Danmark. Det er en helt ekstraordinær vækst på bare tre år. Stigningen var klart størst i 2020 og 2021, men at den fortsatte i 2022, der var et økonomisk set udfordrende år for mange danskere, understreger, at der de seneste år er sket et strukturelt skifte i danskernes forhold til det at investere. Det er ganske enkelt blevet en fast del af flere danskeres liv,” siger Kåre Valgreen og fortsætter:

”Mange danskere brugte den overskydende tid under coronanedlukningerne på at komme i gang med at investere, og de er i meget stort omfang blevet hængende efter genåbningerne. Det har betydet, at andelen af voksne danskere, der investerer, er steget fra 25 pct. til 29 pct. de seneste år. Der er dog fortsat plads til, at vi får endnu flere danskere i gang, og derfor ser vi gerne, at man politisk gør det nemmere og mere attraktivt at investere. Vi ved, at aktiesparekontoen siden sin indførsel i 2019 har været særlig populær blandt nye investorer. Derfor er det helt oplagt at se på, hvordan ordningen kan gøres endnu mere attraktiv ved at forhøje aktiesparekontoens indskudsloft.”

Læs hele nyheden her

Der er fuld fart på de digitale svindlere – alle gode ideer til at stoppe dem er i spil21.5.2024 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 udgjorde den samlede digitale svindel i Danmark 627 mio. kroner. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Nationalbank. Og netop nu ser vi mange sager om svindel i internethandlen. De kriminelle holder aldrig fri, og derfor arbejder Finans Danmarks Svindel Task Force på højtryk for at samle alle de ideer, der er til at stoppe svindlen. Task Forcen hører også gerne fra dig.