JORTON A/S

Resultatet er skuffende, men solid ordrebeholdning skaber optimisme hos entreprenør

2023 har budt på en række udfordringer for den landsdækkende entreprenør JORTON. Dermed ender resultatet for året i nul, hvilket er stærkt utilfredsstillende. Men direktøren er fortsat optimistisk takket være en flot ordrebeholdning.

Allan Harbo, adm. direktør i JORTON
Allan Harbo, adm. direktør i JORTON JORTON

Gennem 2023 havde JORTON et flot aktivitetsniveau, men årets resultat ender i et positivt nul. Det er stærkt utilfredsstillende, ifølge JORTONs direktør, der dog fortsat er optimistisk for fremtiden:

- Selvom aktivitetsniveauet har været højt, har vi ikke kunnet levere de resultater på bundlinjen, som vi havde ønsket. Det skyldes enkelte sager, der har medført uforudsete omkostninger. Det er ærgerligt, da vi generelt har set en positiv drift i vores afdelinger. Vi har derfor iværksat flere initiativer for at imødegå lignende udfordringer i fremtiden, fortæller Allan Harbo, adm. direktør i JORTON. Han fortsætter:

- Samlet set nåede vores omsætning 1.763 mio. kr. Vi er i JORTON stolte af denne omsætning, der dækker over en lang række spændende projekter. Vi glæder os over, at mange af de byggerier, vi har været en del af, har fået megen opmærksomhed for både bæredygtighedstiltag eller skelsættende arkitektur.

Men det forhold ændrer ikke på ærgrelsen over resultatet:

- Men at ende med et resultat, der praktisk talt går i nul, er selvsagt ikke tilfredsstillende. Vores vigtigste fokus for 2024 er derfor at arbejde på en forbedring af vores bundlinje. Med en flot ordrebeholdning på 2.426 mio. kr. ved indgangen af 2024, er vi fortsat optimistiske for fremtiden, og JORTON har fortsat et stærkt fundament at arbejde ud fra, fortæller Allan Harbo.

Fokus på øgede krav til bæredygtig drift

2023 har også været præget af et stort fokus på at cementere og udbygge virksomhedens bæredygtighedsstrategi. Dette vil også styrke konkurrenceevnen fremover, påpeger direktøren:

- Vi har i 2023 igen brugt flere ressourcer på at udbygge vores bæredygtighedsstrategi. Gennem året har der været mange gode tiltag, både små og store, der skal føre vores arbejde i en grønnere retning. Vi har et samfundsansvar, når det gælder den grønne omstilling, men vi ser det også som et klart konkurrenceparameter i fremtidens byggeri. Vi er derfor overbeviste om, at det vil styrke vores position på markedet, og ser arbejdet som en langsigtet investering, siger Allan Harbo og afslutter:

- Det er vigtigt, at vi arbejder målrettet for at indarbejde en ansvarlig, bæredygtig udvikling og produktion. Men det er samtidig essentielt, at dette arbejde foregår efter veldokumenterede og internationalt anerkendte retningslinjer, så vores arbejde med bæredygtighed er gennemsigtigt og dokumenterbart. Derfor har vi forpligtiget os til Science Based Targets mål, og al dokumentation sker ud fra deres retningslinjer. Det er ikke nok med gode intentioner, alle handlinger skal verificeres og dokumenteres.

Billeder

Renoveringen af Alexandrines Bro er et ud af mange spændende projekter som JORTON har udført i 2023
Download
JORTON er ved at opføre Danmarks største plastsorterings- og genanvendelsesanlæg, der i slutningen af 2023 kunne påbegynde den spændende opgave at give nyt liv til danskernes plastikaffald. I løbet af 2024 vil anlægget være fuldt operationsdygtigt.
Download
JORTON var også med på byggeriet af velkomstbygningen til Regan Vest, der med er blevet en enorm publikumssucces. Siden det stod færdigt i 2023 har det, foruden publikums gunst, også vundet en fin arkitekturpris.

Følg pressemeddelelser fra JORTON A/S

Flere pressemeddelelser fra JORTON A/S

Vivabolig går stigende nedbørsmængder i møde med LAR-løsning, der forbedrer udearealer og biodiversitet29.1.2024 04:00:00 CET | Pressemeddelelse

2023 blev året hvor endnu en uheldig vejrrekord blev slået. Det blev nemlig vores vådeste år, der til dato er målt. Og ifølge videnskaben ser det ud til at denne rekord får kamp til stregen de kommende år. Vi skal derfor til at se på hvordan vi håndterer og lever med de store mængder nedbør. Det vil utvivlsomt kræve store investeringer i vores infrastruktur og mange steder tages der tiltag for at håndtere de stigende vandmasser.