Kongernes Samling

Prinsesse Benedikte åbnede udstilling på Koldinghus i dag

Onsdag 24. april åbnede H.K.H. Prinsesse Benedikte, der er æresprotektor for Koldinghus, udstillingen ”Prinsessekjoler” på Koldinghus.

H.K.H. Prinsesse Benedikte åbner udstillingen "Prinsessekjoler" på Koldinghus.
H.K.H. Prinsesse Benedikte åbner udstillingen "Prinsessekjoler" på Koldinghus. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

Udstillingen, der vises i anledning af Prinsessens 80-års fødselsdag 29. april, viser et udvalg af kongelige gallakjoler, skabt igennem fire årtier af Jørgen Bender til Prinsessen. Ved åbningen deltog Hans Excellence Greve Ingolf og Grevinde Sussie af Rosenborg.

Ved ankomsten til åbningen blev Prinsessen overrasket af fødselsdagssang af museets gæster og Sankt Annæ Pigekoret, som Prinsesse Benedikte er protektor for. Museumsdirektør Thomas C. Thulstrup interviewede modejournalist Lotte Freddie om Prinsessens brug af stærke farver, og han interviewede modeskaberen Johnny Wichmann om hans samarbejdet med Prinsessen.

Ved åbningen sagde museumsdirektør Thomas C. Thulstrup bl.a.:

”Deres kjoler og dragter understreger på mange måder Deres rolle, personlighed og særlige opgave. I fire årtier var det Jørgen Bender, som syede Deres kjoler. Men kjolerne blev til i et tæt samarbejde med Dem. Og det er netop dette samarbejde mellem Prinsessen og modeskaberen Jørgen Bender, som vi har fokus på i udstillingen. Jørgen Bender var nemlig Kongehusets mest betydningsfulde modeskaber, der gennem skiftende modetendenser designede og syede bl.a. for Prinsessen, men også for Prinsessens mor, søstre og Dronning Ingrid. Haute couturens klassiske dyder præger Jørgen Benders arbejde, som er kendetegnet ved både fantasirigdom og traditionsbevidsthed, og hans kreationer er blevet til i tæt dialog med de kongelige kunder. Kjolerne er typisk skabt til særlige begivenheder, og Prinsesse Benedikte lod ofte Bender ændre og omsy sine kjoler, så de kunne præsenteres på ny."

I udstillingen udstilles der mere end 20 kjoler, der spænder over fødselsdagskjoler, en sølvbryllupskjole samt almindelige selskabskjoler til en ventekjole og Prinsessens brudekjole. Udover at give et indblik i Jørgen Benders æstetiske og detaljerige håndværk, giver udstillingen også et vue over fire årtiers modehistorie, idet udvalget er skabt i perioden 1968 til 1999.

Efter Prinsessen havde erklæret udstillingen for åben, blev hun vist rundt i udstillingen og fik mulighed for at tale med frivillige fra Koldinghus’ systue, som genskaber renæssancedragter af genbrugsstof.

Udstillingen "Prinsessekjoler" kan ses på Koldinghus fra 25. april til 1. september 2024.

Om Kongernes Samling

Kongernes Samling er organisationen bag Rosenborg Slot, Amalienborgmuseet og Koldinghus. Vi formidler monarkiets historie på vores tre slotte gennem udstillinger, events og vores enestående samling af malerier, møbler, klædedragter, kroner, kronjuveler og andre kulturskatte, som har tilknytning til den danske kongefamilie fra Christian 4.s regeringstid til i dag.

Følg pressemeddelelser fra Kongernes Samling

Flere pressemeddelelser fra Kongernes Samling

400 år gammel dansk tradition kommer til live i påsken på Koldinghus15.3.2024 14:12:09 CET | Pressemeddelelse

I påskeferien fra 23. marts til 1. april sætter Koldinghus fokus på kongelige historier og påsketraditioner. Slottet inviterer bl.a. på kongelig æggejagt, hvor man kan lære mere om kongelige personer. Besøgende kan også prøve kræfter med en 400 år gammel tradition, bindebrevet, der var forløberen for gækkebreve, som vi kender i dag. Og traditionen tro er springvandet i Slotsgården pyntet med blomster og grønt.