TV 2 opnår tilfredsstillende resultat i første kvartal 2024 trods fortsat fald i den traditionelle reklameomsætning
TV 2s omsætning i første kvartal stiger samlet med fem procent. Abonnementsomsætningen vokser med 10 procent, mens reklameomsætningen falder med fire procent. Der er fortsat vækst i streamingforbruget på TV 2 Play, der fastholder sin position som danskernes foretrukne streamingtjeneste.

TV 2s omsætning i første kvartal er 973 mio.kr. og er steget med 46 mio.kr., svarende til en stigning på 4,9 procent. Abonnementsomsætningen er vokset med 10,2 procent og reklameomsætningen er faldet med 3,9 procent. Faldet sker i den traditionelle reklameomsætning, mens der fortsat er vækst i den digitale reklameomsætning. Omkostningerne udgør 899 mio.kr. og er øget med 29 mio.kr. svarende til 3,4 procent i forhold til 2023. TV 2s resultat før finansielle poster (EBIT før særlige poster) er 74 mio.kr. mod 58 mio.kr. i 2023.
- På indholdssiden havde TV 2 et stærkt kvartal, hvor danskerne blandt andet tog rigtig godt imod vores nyheds- og sportsindhold. Tronskiftet og håndboldherrernes EM-deltagelse trak mange seere, og det samme gjorde vores danske fiktions- og underholdningstilbud med ’Badehotellet’ og ’X Factor’ i front. TV 2 Play er fortsat danskernes foretrukne streamingtjeneste, og det er helt afgørende for os, at vi bliver ved med at være relevante for danskerne og fastholde de abonnenter, der særligt kommer til i forbindelse med de store sportsevents, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, og fortsætter:
- Vi mærker de strukturelle udfordringer i markedet, og derfor ser vi også en nedgang i den traditionelle reklameforretning. De skridt, vi allerede har taget som en del af vores digitale transformation, betyder, at vi har vækst i abonnementsomsætningen og den digitale reklameomsætning. Det gør det muligt for os at levere på begge bundlinjer – både økonomi og public service. Det betyder, at vi fortsat kan investere i den teknologi og det indhold, der skal sikre et stærkt og relevant TV 2 på den lange bane.
Vækst i streamingforbrug
Det gennemsnitlige daglige forbrug pr. dansker på TV 2 Play i 1. kvartal er steget med 24 procent til 16 minutter. Det svarer til 19 procent af forbruget i det danske streamingmarked, en fremgang på to procentpoint i forhold til samme periode i 2023. Det samlede streamingforbrug stiger med 10 procent til 85 minutter.
TV 2-familiens seerandel blandt alle danskere er 54,3 procent i 1. kvartal, hvilket er en fremgang på 2,3 procentpoint i forhold til samme periode i 2023. Den samlede tv-sening falder med 6 procent, mens den daglige tv-sening for TV 2-familien er 69 minutter og er faldet med 3 procent i forhold til 2023.
Der er vækst i antallet af TV 2 Play-abonnenter i 1. kvartal 2024 i forhold til 1. kvartal 2023, mens antallet af husstande med en tv-pakke fortsat er faldende.
Forventningen til årets resultat før finansielle poster (EBIT) for 2024 fastholdes på 275-300 mio.kr.
Læs TV 2s kvartalsrapport for 1. kvartal 2024 her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
'Streaming i Danmark': Dansk public service øger afstanden til internationale konkurrenter3.7.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne dedikerer en stadig større andel af deres seertid til de danske public service-tjenester, og det indikerer, at dansk relevans fortsat har en stor værdi hos de danske seere.
Ny sæson af 'Først til verdens ende' byder på vilde eventyr og nære relationer16.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tag med fem eventyrlystne par på et ekstraordinært ræs, når 'Først til verdens ende' er tilbage med en helt ny sæson mandag 14. juli på TV 2 Play og TV 2.
Rolf Sørensen forventer en sen afgørelse i Tour de France på TV 22.6.2025 09:42:26 CEST | Pressemeddelelse
Der venter en sommer med højdramatisk cykelsport på TV 2, hvor Jonas Vingegaard skal have is i maven, hvis han skal slå Tadej Pogacar i Tour de France. Det siger Rolf Sørensen forud for det kommende Critérium du Dauphiné, hvor de to Tour-favoritter også mødes.
Nye afsnit af 'Den sorte svane' kommer på TV 2: Politiets arbejdsmetoder i fokus27.5.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Fortsættelsen til dokumentarserien 'Den sorte svane' er i produktion. De nye afsløringer vil blandt andet omfatte, hvordan politiet har samarbejdet med Amira Smajic og ført hende som meddeler.
TV 2 klar med maratondækning af rekordstor kongelig løbefest26.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 er igen med hele vejen, når rekordmange danskere 2. pinsedag deltager i Royal Run, hvor der er kongelig deltagelse i alle fem værtsbyer. Morten Ankerdal har skridtet alle ruterne af inden den mere end ti timer lange tv-transmission.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum